Wanneer hightechbedrijf CEAD hard groeit vallen medewerkers uit met burn-outklachten. Maarten Schippers, verantwoordelijk voor operations, finance en HR, en Suda Klingenberg, hoofd HR, vertellen welke maatregelen ze hebben genomen om het verzuim te verlagen en voorkomen.
CEAD is een snelgroeiend hightechbedrijf dat wereldwijd grote 3D-printers ontwikkelt en verkoopt aan klanten in de design-, bouw- en maritieme sector. Daarmee kunnen klanten onder andere bootrompen, meubels, mallen en bouwonderdelen printen. Met de technologie van CEAD kunnen klanten ingewikkelde vormen snel, duurzaam en dicht bij huis produceren.
In een paar jaar tijd groeide het bedrijf van een kleine werkplaats met 3 mensen uit tot een internationale organisatie met meer dan 85 medewerkers. Die snelle groei bracht de nodige uitdagingen met zich mee.
De eerste waarschuwingssignalen kwamen langzaam. Medewerkers vielen uit met burn-outklachten, veroorzaakt door verschillende factoren – waaronder hun grote betrokkenheid en bevlogenheid. ‘Ze waren zó gemotiveerd dat ze ’s avonds en in het weekend doorwerkten. Pizza erbij, en weer door. Maar dat is natuurlijk niet houdbaar,’ vertelt Maarten. Toen het ziekteverzuim opliep, besloot CEAD in te grijpen.
Via hun onafhankelijk adviseur kwamen ze in contact met Jeroen Admiraal, adviseur duurzame inzetbaarheid bij a.s.r. ‘We wisten eigenlijk niet dat onze verzekeraar ons hierbij kon helpen,’ zegt Maarten. ‘Maar als je erover nadenkt, is het heel logisch. Als medewerkers gezond blijven, is dat niet alleen goed voor ons als werkgever, maar ook voor a.s.r.’ Samen met Jeroen bekeken ze de situatie: hij onderzocht het verzuim, bekeek wat er al geregeld was en gaf concrete adviezen. CEAD ging hier meteen mee aan de slag.
Een van de eerste acties was het trainen van teamleiders in het voeren van verzuimgesprekken. ‘Voorheen werd alles snel naar hr doorgeschoven. Nu beseffen teamleads dat zij zélf een belangrijke rol spelen in het voorkomen van uitval,’ vertelt Suda. Ook de werkcultuur werd kritisch bekeken. ‘We hebben afgesproken dat overwerken alleen nog gebeurt in overleg. En we spreken elkaar erop aan als iemand op zondagavond nog mails stuurt. Dat lijkt klein, maar het maakt een groot verschil.’
Verder werkt CEAD actief aan hun Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), willen ze een vitaliteitsscan gebruiken om inzicht te krijgen in de vitaliteit van medewerkers en besteden ze veel aandacht aan de werk-privébalans. ‘We willen dat medewerkers zich hier kunnen ontwikkelen én gezond blijven. Daar investeren we bewust in.’
Hoewel CEAD nu sterk inzet op preventie, is goed zorgen voor medewerkers die ziek worden altijd vanzelfsprekend geweest. ‘Onze mensen zijn het allerbelangrijkst,' vertelt Maarten. ‘We bouwen geen robots om mensen te vervangen – we bouwen systemen mét mensen. En daar willen we goed voor zorgen.’
‘We willen dat mensen zich gesteund voelen, ook als het even niet goed gaat,’ zegt Suda. Medewerkers die uitvallen, krijgen persoonlijke begeleiding bij hun re-integratie. CEAD werkt hiervoor samen met a.s.r. re-integratie en arbodienst ArboNed. ‘We hebben vaste contactmomenten, bespreken de voortgang en zetten waar nodig interventies in, zoals coaching of stressmanagement. Zo blijft het contact dichtbij en vertrouwd.’
Toch ligt de nadruk steeds meer op voorkomen in plaats van genezen. ‘We willen niet pas in actie komen als iemand uitvalt, maar eerder signalen herkennen en ondersteuning bieden. Daar helpt dit hele traject bij.’
Met de MKB Verzuim-ontzorgverzekering van a.s.r. ondersteunen we niet alleen bij verzuim, maar helpt de Ontzorgmanager je ook met preventie. Zo sta je er nu niet alleen voor, blijven mensen later met plezier bij je werken, en draag je altijd bij aan een vitaal werkend Nederland.