Vervang op tijd de kit in je badkamer en voorkom waterschade

07 november 2022
Je badkamer is na gebruik vaak vochtig en warm. Daarom is het belangrijk dat je badkamer goede kitranden heeft langs het sanitair. Omdat ook kitranden verslijten, moet je de badkamer op tijd opnieuw kitten. Hierdoor voorkom je lekkage en waterschade! Lees hier hoe vaak je de kitranden in je badkamer moet vervangen, kijk hoe je oude kit zelf verwijdert en ontdek hoe je jouw badkamer zelf opnieuw kit.

Kom alles te weten over het kitten van je badkamer

Waarom moet je een badkamer opnieuw kitten?

Het is belangrijk om het sanitair in je badkamer opnieuw te kitten zodra de kitranden loslaten, verkleuren of schimmelen. Dit is namelijk een teken dat de kitlaag niet meer goed hecht aan de badkamermuur. Wanneer je de kitlaag niet tijdig vervangt, kan er vocht achter de kitlaag ontstaan. Door de oude kitlaag te vervangen voorkom je vocht- en waterschade in je badkamer.

Hoe vaak moet je de kit in je badkamer vervangen?
Vervang ongeveer elke vijf jaar je kitlaag. De levensduur van kitranden is wel afhankelijk van de kwaliteit van de kit en de schoonmaakspullen die je gebruikt. Zodra de kitlaag loslaat, er sprake is van verkleuring of (zwarte) schimmel is het tijd om je badkamer opnieuw te kitten. Controleer daarom geregeld je kitranden.
Welke kit gebruik je voor de badkamer?
Voor een vochtige ruimte zoals een badkamer gebruik je  een elastische siliconenkit. Deze kitlaag is namelijk goed bestand tegen schimmel en vocht.
Oude kit in de badkamer verwijderen: 3 stappen

Je kan je oude kitlaag natuurlijk laten verwijderen door een expert. Maar een oude kitlaag verwijderen is ook redelijk makkelijk zelf te doen! Volg de drie stappen hieronder om zelf je oude kitranden weg te halen.

  1. Snijd de oude kitlaag eruit
    Snijd als eerste de oude kitlaag weg met een scherp mes, zoals een stanleymes. Ga voorzichtig te werk zodat je de badkamertegels en het sanitair niet beschadigt. 

  2. Verwijder de kitresten
    Nadat je de oude kitlaag hebt weggesneden, blijven er altijd wat kitresten over. Dit kun je gemakkelijk verwijderen met een kitschraper. Gebruik daarnaast een siliconencleaner om de laatste restjes te verwijderen.

  3. Ontvet je badkamersanitair
    Als laatste ontvet je het sanitair met huishoudammonia. Zodra het oppervlak droog is kun je beginnen met opnieuw kitten!
Zo kit je zelf je badkamer: 4 stappen
Nu je de oude kitlaag hebt verwijderd, is het tijd voor een nieuwe kitlaag. Hieronder leggen we je in vier stappen uit hoe je dat eenvoudig zelf doet. 
  1. Gebruik het juiste kitmateriaal
    Wanneer je jouw douchecabine of badrand opnieuw gaat kitten, heb je de juiste materialen nodig. Dit heb je nodig om te kitten:
    • Siliconenkit
    • Kitpistool
    • Stanleymes
    • Lauw water met afwasmiddel
    • Niet-pluizende doek
    • Schilderstape of voegentape

  2. Plak de plaatsen die je wil kitten af
    Wil je een foutloze kitrand? Gebruik schilderstape of voegentape en plak de plaatsen die je wilt kitten netjes af. Hierdoor voorkom je dat je buiten de lijntjes kleurt.

  3. Maak je kitpistool klaar voor gebruik
    Snijd als eerste met het stanleymes een stukje van het uiteinde van je kitpistool af. Draai nu de spuitdop op het uiteinde van de siliconenkit, deze zit inbegrepen. Trek nu het beweegbare deel van je kitpistool naar achteren en plaats de siliconenkit in de houder. Trek nu een paar keer aan de hendel van het pistool. Nu ben je klaar om je badkamer te kitten.

  4. Tijd om te kitten
    Pak je kitpistool en plaats het op de naad waar je wilt kitten. Houd hierbij je kitpistool ongeveer op een hoek van 45 graden. Duw nu de handgreep van je pistool in. Knijp niet te hard! Ga vervolgens met een vloeiende beweging over de naad. Je eerste kitlaag is gezet.
Duurzaam verbouwen met a.s.r. Duurzaam Wonen

Wil je meer weten over duurzame herstel? Op ons platform Duurzaam Wonen lees je ervaringsverhalen en praktische tips om je huis én tuin te verduurzamen. Waar ga jij mee aan de slag?


Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }