Als je ziek bent, ben je verplicht om dit zo snel mogelijk aan je werkgever te melden. Dit kan telefonisch, per e-mail of via een speciaal daarvoor bestemd formulier. In de meeste gevallen moet je dit uiterlijk op de eerste ziektedag doen, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt in je arbeidsovereenkomst of in de cao.
Daarnaast moet je de werkgever ook informeren over de verwachte duur van je ziekte en de aard van je ziekte. Als je bijvoorbeeld een besmettelijke ziekte hebt, kan je werkgever hierop inspelen door bijvoorbeeld maatregelen te treffen om verspreiding te voorkomen.
Als je ziek bent, heb je in principe recht op doorbetaling van je loon. In de eerste twee jaar van ziekte moet je werkgever minimaal 70% van je loon doorbetalen, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt in je arbeidsovereenkomst of in de cao. In het eerste jaar is dit minimaal het minimumloon. Na het eerste jaar kan dit percentage lager worden.
Het kan zijn dat je werkgever zich niet aan deze regels houdt en het loon niet (volledig) doorbetaalt. In dat geval kun je juridische stappen ondernemen. Bijvoorbeeld door een advocaat of jurist in te schakelen die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.
Als je ziek bent, ben je verplicht om mee te werken aan je re-integratie. Dit betekent dat je er alles aan moet doen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Je werkgever is verplicht om hierbij te helpen en samen met jou een re-integratietraject op te stellen.
Tijdens dit traject kan het zijn dat je aangepast werk gaat doen of dat je tijdelijk minder uren gaat werken. Het doel is om je zo snel mogelijk weer volledig aan het werk te krijgen. Als dit niet mogelijk is bij je huidige werkgever, kan er gekeken worden naar ander passend werk.