Home Podcast Randy Rijke

Randy Rijke over vitaliteit op de werkvloer: “Het is meer dan een HR-dingetje”

18 januari 2023

Wat is de eerste stap die je als bedrijf kan zetten richting vitaliteit? En hoe zorg je voor langdurige gedragsverandering op de werkvloer? In de podcast ‘Focus op Vitaliteit geeft Randy Rijke antwoord op deze vitaliteitsvraagstukken. Randy Rijke is oprichter van Vitaliteitsburo SAM en initiatiefnemer van de vitaliteitscommunity VITTR. Het draait voor Randy Rijke om het creëren van inzicht en bewustwording in de mentale en fysieke vitaliteit van werknemers. Hoe kan dit worden omgezet in actie en routine?

Luister hier de podcast met Randy Rijke

Welke eerste stappen kan een bedrijf zetten richting vitaliteit?

Het begint volgens Randy Rijke allemaal bij het gesprek aangaan met medewerkers. “Het is belangrijk om eerst in gesprek te gaan. Wat gaat er goed? Wat is er al op het gebied van vitaliteit en wat kan beter? Daarna vraag je of ze betekenis willen geven aan vitaliteit, wat ze willen bereiken en waarom.”

Het is als bedrijf cruciaal om stil te staan bij wat belangrijk is voor de organisatie. “Welke verandering wil je realiseren en wat wil je dat mensen leren? Daar zit zoveel informatie in. Dat zijn de eerste stappen die je moet maken. Daarnaast moet je natuurlijk de organisatie mee hebben. Dus het managementteam, directie, college van bestuur. Dat zijn belangrijke mensen die erachter moeten staan.” 

Vitaliteit is bij veel bedrijven een ‘HR dingetje’. “Dat is opzich goed, want deze mensen hebben verstand van verzuim, preventie en dat soort zaken. Maar het is ook slim om andere mensen in een organisatie erbij te betrekken.”

Wat je ziet is dat de directie het vaak belangrijk vindt, maar dat het daar ook bij blijft. Eigenlijk moet vitaliteit ook in de missie en visie van het bedrijf komen.

Stuur aan op gedragsverandering

Initiatieven nemen waarmee je vitaliteit stimuleert is een goede zet. Maar het uiteindelijke doel is volgens Randy Rijke gedragsverandering. “Dat zien we niet zo snel terug tijdens bijvoorbeeld een workshop. Je ervaart iets, je leert iets en wilt daar iets mee doen. Maar dat ‘iets doen’ moet je activeren, en dat activeren is heel lastig. Want het zit niet in je structuur en gedrag. En hoe zorg je er dan voor dat het in je gedrag komt?” 

Volgens Randy Rijke is het belangrijk is dat je in contact komt met medewerkers, vragen ophaalt, luistert naar de mensen en op basis daarvan het aanbod creëert. Vanuit daar maak je kleine stapjes waarbij je stuurt op eigen regie en veranderen van gedrag. “Wat je ziet is dat de directie het vaak belangrijk vindt, maar dat het daar ook bij blijft. Eigenlijk moet vitaliteit ook in de missie en visie van het bedrijf komen.”

Zo motiveer jij medewerkers om vitaler te leven in 6 stappen 

Bewegen zorgt voor vitale werknemers

Hoe krijg je werknemers zover om daadwerkelijk meer te bewegen? Dat kan met de app van a.s.r. Vitality. Dit is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Dit komt doordat we gezonde keuzes aantrekkelijk maken. Meer weten over a.s.r. Vitality?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }