Wat is de eerste stap die je als bedrijf kan zetten richting vitaliteit? En hoe zorg je voor langdurige gedragsverandering op de werkvloer? In de podcast ‘Focus op Vitaliteit geeft Randy Rijke antwoord op deze vitaliteitsvraagstukken. Randy Rijke is oprichter van Vitaliteitsburo SAM en initiatiefnemer van de vitaliteitscommunity VITTR. Het draait voor Randy Rijke om het creëren van inzicht en bewustwording in de mentale en fysieke vitaliteit van werknemers. Hoe kan dit worden omgezet in actie en routine?
Het begint volgens Randy Rijke allemaal bij het gesprek aangaan met medewerkers. “Het is belangrijk om eerst in gesprek te gaan. Wat gaat er goed? Wat is er al op het gebied van vitaliteit en wat kan beter? Daarna vraag je of ze betekenis willen geven aan vitaliteit, wat ze willen bereiken en waarom.”
Het is als bedrijf cruciaal om stil te staan bij wat belangrijk is voor de organisatie. “Welke verandering wil je realiseren en wat wil je dat mensen leren? Daar zit zoveel informatie in. Dat zijn de eerste stappen die je moet maken. Daarnaast moet je natuurlijk de organisatie mee hebben. Dus het managementteam, directie, college van bestuur. Dat zijn belangrijke mensen die erachter moeten staan.”
Vitaliteit is bij veel bedrijven een ‘HR dingetje’. “Dat is opzich goed, want deze mensen hebben verstand van verzuim, preventie en dat soort zaken. Maar het is ook slim om andere mensen in een organisatie erbij te betrekken.”
Wat je ziet is dat de directie het vaak belangrijk vindt, maar dat het daar ook bij blijft. Eigenlijk moet vitaliteit ook in de missie en visie van het bedrijf komen.
Initiatieven nemen waarmee je vitaliteit stimuleert is een goede zet. Maar het uiteindelijke doel is volgens Randy Rijke gedragsverandering. “Dat zien we niet zo snel terug tijdens bijvoorbeeld een workshop. Je ervaart iets, je leert iets en wilt daar iets mee doen. Maar dat ‘iets doen’ moet je activeren, en dat activeren is heel lastig. Want het zit niet in je structuur en gedrag. En hoe zorg je er dan voor dat het in je gedrag komt?”
Volgens Randy Rijke is het belangrijk is dat je in contact komt met medewerkers, vragen ophaalt, luistert naar de mensen en op basis daarvan het aanbod creëert. Vanuit daar maak je kleine stapjes waarbij je stuurt op eigen regie en veranderen van gedrag. “Wat je ziet is dat de directie het vaak belangrijk vindt, maar dat het daar ook bij blijft. Eigenlijk moet vitaliteit ook in de missie en visie van het bedrijf komen.”
Zo motiveer jij medewerkers om vitaler te leven in 6 stappen
Hoe krijg je werknemers zover om daadwerkelijk meer te bewegen? Dat kan met de app van a.s.r. Vitality. Dit is hét gezondheidsprogramma dat gedragsverandering op de korte en lange termijn realiseert. Dit komt doordat we gezonde keuzes aantrekkelijk maken. Meer weten over a.s.r. Vitality?