Ga naar de hoofdinhoud
Home Waarom een vitaal bedrijf
Beeld van een gezonde lunch

Waarom een vitaal bedrijf? 'Gelukkige mensen, maken gelukkige klanten'

19 april 2021

Twee keer per week verse salade met vette vis, per dag een uur fietsen achter je bureau en leren om je werk aan het eind van de dag goed af te sluiten. Bij Veldhuis Advies zetten ze sinds een paar jaar vol in op vitaliteit en dat heeft zo zijn voordelen: er is bijna niemand meer met griep, de monday blues zijn verleden tijd en klanten kijken hun ogen uit.

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit op de werkvloer zijn twee van die termen waar je als werkgever wat mee wilt, maar die tegelijkertijd vaag en lastig toe te passen zijn. Waar begin je? Wat kun je eraan doen en hoe geef je het vorm? En is het niet heel duur om het toe te passen?

Bij Veldhuis Advies zijn ze met vitaliteit aan de slag gegaan nadat de crisis in 2014 bij hen over was. “We wilden meer doen aan het geluk en de gezondheid van onze medewerkers,” vertelt mede-eigenaar Dick Vos. “Aan het einde van de crisis bleek dat we de omzet hadden verdubbeld en dat het kantoor moest worden verbouwd. Dat was het moment om vitaliteit op de werkvloer te gaan stimuleren.”

In 3 stappen naar een vitale werkvloer
Dan volgt dus automatisch de vraag: hoe? Vos deed onderzoek en kwam tot de conclusie: als je goed zorgt voor het welzijn van je mensen, dan zijn ze vitaler en gelukkiger en daardoor zorgen ze beter voor hun klanten. Bij Veldhuis Advies hebben ze 3 pijlers waarop vitaliteit op werk is gestoeld: voeding, beweging en werkbegeleiding.
Stap 1: Voeding

Bij Veldhuis Advies wordt er alleen nog maar gezond geluncht en gesnackt. “We verrassen onze mensen vaak met iets gezonds. Vanochtend gaven we iedereen bijvoorbeeld een smoothie. Dan vertellen we wat erin zit en waar het goed voor is. En soms delen we fruitspiesjes uit en in de middag krijgt iedereen gezonde nootjes.”

De lunch bij Veldhuis Advies is ook gevarieerd. Twee keer per week wordt er een saladebuffet met verse vis geserveerd, één keer per week is er een verse soep, één keer omelet en één dag per week is het yoghurtdag. “Iedereen kijkt elke dag weer zijn ogen uit!"

Stap 2: Beweging

Daarnaast is er gewerkt aan de werkplekken. Hoe krijg je mensen in beweging als ze de hele dag achter een computer zitten? Veldhuis Advies heeft daarvoor bureaus neergezet waarachter je kan zitten, staan én fietsen.

“We hebben dynamische werkplekken. Wij prediken hier: zit maximaal een uur achter je bureau. En dan het liefst op een ‘swopper’, dit is een dynamische bureaukruk, waardoor je een actieve houding aanneemt. Daarnaast staan de mensen een half uur per dag achter hun bureau en ze moeten een half uur fietsen. Dat is bij elkaar genoeg beweging om daarmee de dag door te komen. 

Stap 3: Begeleiding

Misschien wel de grootste verandering die bij Veldhuis Advies is doorgevoerd is de coaching en begeleiding die medewerkers krijgen op het gebied van werkindeling, zodat de medewerkers niet met het werk naar huis gaan. “We helpen hier mensen bij het ‘beheersen van hun werkvoorraad’’, licht Vos toe.

“Dat betekent dat je mensen probeert om ‘s avonds opgeruimd naar huis te laten gaan. Aan de hand van een efficiënte en overzichtelijke werkwijze, zorg je ervoor dat mensen hun werk altijd onder controle hebben. Zo hebben ze ‘s avonds juist energie over en kunnen ze nog een uurtje sporten of wandelen.”

Het effect van vitaliteitsmaatregelen

Dat zo’n vitale werkvloer effect resulteert, blijkt uit de manier waarop het personeel de gezonde leefstijl ook thuis heeft opgepakt. Vos: “In het begin waren mensen verrast toen we vertelden dat we dit gingen doen in het bedrijf. Maar iedereen was wel gelijk nieuwsgierig. Je ziet dan dat mensen die hier de hele dag gezond eten, dat ook meenemen naar huis. En als mensen hier bewegen en fietsen, zie je dat ze ook thuis meer in beweging komen.”

Vos legt uit dat ze bij Veldhuis Advies eigenlijk nooit meer ziekmeldingen krijgen van mensen die 1 of 2 dagen ‘griep’ hebben. En dat ook iedereen fris en fruitig op maandagochtend aan zijn werkweek begint. “Iedereen is elke maandagochtend aanwezig.”

En dat is niet alles: “Van de 70 medewerkers hebben we nu niemand meer die rookt. Op zulke effecten hoop je van tevoren, maar mag je niet verwachten. Dat het zo’n succes zou worden, hadden we eigenlijk niet verwacht!” 

Tips voor vitaliteit op werk van Veldhuis Advies

Benieuwd hoe je ook kan beginnen met werken aan vitaliteit binnen je bedrijf? Vos zet zijn tips op een rij.

  • Begin klein
    Begin gewoon met 1 bureau, 1 swopper en 1 bureaufiets. Dan wordt er vanzelf een medewerker ‘ambassadeur’ van deze manier van werken en zal je zien dat er veel meer mensen er geïnteresseerd in raken.
  • Wees open
    Vertel waarom je dit doet en wat het belang van de organisatie is. Wij willen onze mensen binden, in zekere zin puur eigen belang. Wees daar eerlijk in en geef ook aan wat het belang voor de medewerker is. Je vitaal voelen is ook in je vrije tijd meer energie overhebben.
  • Maak mensen enthousiast
    We hebben hier mensen heen gehaald die workshops kwamen geven. Het is een investering, maar op de lange termijn levert betaalt het zich uit, maak mensen hier dus enthousiast voor. 

“Gelukkige medewerkers, maken gelukkige klanten. En om gelukkig te zijn, moet je zorgen dat je genoeg slaapt, goed eet en genoeg beweegt. Dat je je fit voelt. Ook in je hoofd. Het wordt steeds moeilijker om goede mensen te vinden. Dus als je goede mensen hebt, moet je er goed voor zorgen,” aldus Vos.


Meer verhalen over Werkgeverschap

Waarom een vitaal bedrijf
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }