Ga naar de hoofdinhoud
Home Wat betekent een uniforme rekenmethodiek (URM)?
Jonge man achter zijn computer | Doenpensioen | a.s.r.

Wat betekent een uniforme rekenmethodiek (URM)?

05 mei 2021
Inzicht in hoe je er later voor staat kan alleen met een realistische berekening naar de toekomst. Daar gebruikt elke pensioenuitvoerder dezelfde methode voor: de uniforme rekenmethodiek voor pensioenen, in het kort de URM. In deze blog leggen we uit wat een uniforme rekenmethodiek is en waarom het sinds een aantal jaar verplicht gesteld is door de overheid.  
Wat is een URM?

Pensioenuitvoerders moeten scenario’s van de pensioenverwachting op dezelfde wijze berekenen, via een uniforme rekenmethodiek. Zo kunnen klanten de scenario’s van verschillende pensioenuitvoerders beter vergelijken. 

Het uniform pensioen overzicht

Voor deelnemers* aan een pensioenregeling is het belangrijk om inzicht te hebben hoe ze er financieel voorstaan als ze stoppen met werken en van hun pensioen gaan genieten. Pensioenuitvoerders bieden daarom één keer per jaar een overzicht waarin je onder andere het te bereiken pensioen vindt in de vorm van het Uniform Pensioen Overzicht, kortweg het UPO.  

Tegenwoordig zien we dat steeds meer pensioenuitvoerders online een actueel inzicht bieden in het huidige opgebouwde pensioen en het verwachte pensioen op de pensioenleeftijd. Voorheen hadden pensioenuitvoerders meer vrijheid bij het samenstellen van deze verwachtingen, met als gevolg uiteenlopende scenario’s die niet onderling te vergelijken waren. De overheid heeft daarom een aantal jaar geleden besloten dat er een uniforme rekenmethodiek moet komen.  

Deelnemers en werknemers: wat is het verschil?

Met een deelnemer bedoelen we een persoon die pensioen opbouwt bij een pensioenfonds. Niet alle werknemers nemen deel aan een pensioenregeling. En niet alle deelnemers zijn werknemers. Je hebt ‘actieve’ deelnemers, die nog pensioen aan het opbouwen zijn via hun werkgever, en je hebt ‘gewezen’ of ‘inactieve’ deelnemers, soms ook ‘slapers’ genoemd, die ergens pensioenaanspraken hebben opgebouwd, maar niet meer werkzaam zijn bij de werkgever waar ze pensioen opbouwen.

Waarom is een URM belangrijk? 

Door verschillende rekenmethodieken is het niet altijd duidelijk waar pensioenuitvoerders rekening mee houden in hun berekeningen. Zijn die uitkomsten wel realistisch? Daar komt bij dat het voor werknemers al helemaal onmogelijk is om een vergelijking te maken tussen verschillende pensioenuitvoerders. Alles bij elkaar is het haast onmogelijk voor deelnemers om een realistische financiële planning te maken voor de pensioensituatie. Door alle pensioenuitvoerders met dezelfde methode te laten rekenen, worden de cijfers vervelijkbaar.

Wat zijn de voordelen van URM? 

Het belangrijkste voordeel van de uniforme rekenmethodiek is dat het inzicht in de financiële situatie bij het bereiken van de pensioenleeftijd een stuk makkelijker wordt. Zo worden de berekeningen gecorrigeerd voor de veronderstelde prijsinflatie, zodat je als deelnemer beter inzicht hebt in de koopkracht van het pensioen. Helemaal nu werknemers veel vaker van werkgever wisselen dan vroeger. 

Doordat de uitgangspunten van pensioenuitvoerders hetzelfde zijn, wordt het makkelijker om een totaaloverzicht te krijgen van de opgebouwde pensioenen bij verschillende werkgevers en deze met elkaar te vergelijken.

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op via doenpensioen@asr.nl of bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur op (030) 278 95 70. We helpen je graag.


Meer verhalen over Doenpensioen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }