Aansluitend op het nieuwe administratiesysteem hebben we een nieuw pensioenportaal voor de werkgever ontwikkeld. Uw bestaande klanten hebben toegang tot dit nieuwe portaal 'Mijn pensioenportaal'. Als adviseur heef u via Cockpit toegang tot het pensioenportaal van deze klanten.
In het nieuwe Mijn pensioenportaal ziet u en uw klant de details van de pensioenregeling en binnenkort ook van de bijbehorende documenten.
Nog niet alle functionaliteiten beschikbaar
De komende tijd blijven wij het portaal voor de werkgever nog verder ontwikkelen. In maart hebben verschillende releases plaatsgevonden, waarmee de performance behoorlijk is verbeterd. En er is een Engelse versie van het portaal beschikbaar. In een latere release wordt de voorkeurstaal ook 'vast gehouden'. Engelstalige (juridische) documenten, volgen later. In de release van oktober zijn twee nieuwe pagina’s opgeleverd: de pagina 'Ingediende wijzigingen' en de pagina 'Uw geldzaken'.
Grotere releases
Elk kwartaal zijn releases, waarin we verdere verbeteringen doorvoeren. We houden u na elke grote release op de hoogte in speciale edities van de nieuwsbrief. Zo laten wij u weten op welke vlakken er weer stappen gezet zijn.
Via een a.s.r. zakelijk-account heeft uw klant met één inlog toegang tot alle zakelijke producten van a.s.r. Uw klant logt ook in via een a.s.r. zakelijk account in Mijn pensioenportaal. Maakt uw klant al gebruik van het zakelijke Vitality-product? Dan heeft uw klant al een a.s.r. zakelijk account en kan uw klant het bestaande account gebruiken om in te loggen. Uw klant kan inloggen op a.s.r. zakelijk.
We hebben iedere werkgever gevraagd de gegevens, zoals het mobiele nummer en het e-mailadres, van een hoofdcontactpersoon door te geven. De hoofdcontactpersonen hebben een e-mail met activatielink ontvangen om in te kunnen loggen in Mijn pensioenportaal via a.s.r. zakelijk.
Met de verbeterde veiligheid logt de hoofdcontactpersoon in via een 2-stappen-systeem. Als deze persoon op de link klikt, ontvangt de hoofdcontactpersoon een sms met inlogcode op het mobiele nummer, dat is opgegeven. Door het sms-bericht te bevestigen, krijgt de hoofdcontactpersoon toegang tot het nieuwe pensioenportaal. Vervolgens kan de hoofdcontactpersoon collega’s toegang geven.
Uw klant kan collega’s autoriseren in a.s.r. zakelijk
Wilt uw klant iemand autoriseren om te werken in Mijn pensioenportaal? Ga daarvoor naar a.s.r. zakelijk (niet naar Mijn pensioenportaal). Onder ‘Gebruikers en rollen’ kan men meerdere gebruikers autoriseren om via a.s.r. zakelijk in te loggen in Mijn pensioenportaal. Hier geeft men aan welke rollen en rechten ze hebben. Ook voor het wijzigen van een gebruikersnaam of wachtwoord kan men terecht op a.s.r. zakelijk.
Let op: Hadden meerdere personen toegang tot het oude Mijn Pensioenplein? Deze inloggegevens vervallen en zijn niet te gebruiken voor inloggen via a.s.r. zakelijk in Mijn pensioenportaal.
Als we geen (juiste) gegevens hebben ontvangen, kan uw klant u niet inloggen!
Heeft u of uw klant geen (juiste) gegevens van de hoofdcontactpersoon doorgegeven? Dan kunnen wij geen sms met inlogcode sturen. De hoofdcontactpersoon kan dan niet inloggen en kan geen collega’s autoriseren. Neem in dat geval snel contact met onze Servicedesk Zakelijk.
Heeft uw klant hulp nodig met het inloggen via a.s.r. zakelijk? Dan kan uw klant contact opnemen met Servicedesk zakelijk via (030) 257 86 98 of een e-mail sturen naar servicedesk.zakelijk@asr.nl. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 – 17.30 uur.
Tips & tricks mutaties doorgeven in Mijn pensioenportaal
Vanaf oktober is de nieuwe pagina ‘Ingediende wijzigingen’ toegevoegd aan het werkgeversportaal. Hier ziet de werkgever de mutaties die zijn doorgegeven met de actuele status. Op dit moment zijn hier alleen individuele mutaties zichtbaar. Vanaf december 2024 zijn hier ook collectieve mutaties zichtbaar met de actuele status.
Lees hier de tips & tricks hoe u mutaties met ingangsdatum vóór 1 januari 2024 aan ons doorgeeft. En hoe u mutaties met ingangsdatum ná 1 januari 2024 aan ons doorgeeft via Mijn pensioenportaal.
Geeft mutaties met ingangsdatum vóór 1 januari 2024 zo snel mogelijk aan ons door. Uiterlijk vóór 1 november 2024. Dan kunnen we ze nog dit jaar verwerken.
Geef ook de mutaties van 2024 aan ons door. Zo zien werknemers de actuele stand van hun pensioen in hun portaal.
Verwerking van mutaties
De opgespaarde en nieuwe mutaties met ingangsdatum vanaf 1 januari 2024 worden, worden nadat die zijn doorgegeven, in ons nieuwe administratiesysteem verwerkt. Naar verwachting wordt in Q3 de pagina 'Ingediende wijzigingen' toegevoegd aan het portaal. Dan kunt u zien welke wijzigingen voor een deelnemer zijn verwerkt.
De opgespaarde mutaties met ingangsdatum vóór 1 januari 2024, komen niet direct in het nieuwe administratiesysteem binnen. Deze worden apart verwerkt. Het kan daarom even duren voordat deze mutaties met terugwerkende kracht verwerkt zijn.
De werknemers die in de tussentijd in dienst waren getreden, namen wel vanaf de datum van indiensttreding deel aan de pensioenregeling en bouwen vanaf dat moment ook pensioen op. Zij waren dan ook al verzekerd voor de risico’s van overlijden en arbeidsongeschiktheid. Zodra hun indiensttreding is verwerkt, ontvangen zij een welkomstmail met een link naar hun online pensioenomgeving ‘Mijn pensioen’.
Alleen Netto-pensioenregeling in Werknemerspensioen
Heeft uw klant alleen een Netto-pensioenregeling in het Werknemerspensioen? Dan zijn de details van deze regeling nog niet in te zien in Mijn pensioenportaal. U en uw klant mutaties kunnen hier ook nog niet doorgeven. Naar verwachting worden zuiver Netto-pensioenregeling begin 2025 zichtbaar in het portaal. Heeft u hulp nodig bij een Netto-pensioenregeling, neem dan contact op met uw contactpersoon bij a.s.r.
Mutaties doorgeven via salariskoppeling UPA
Geeft uw klant salaris- en dienstverbandgegevens door via de salariskoppeling UPA? Dan blijft uw klant de aangiftes aanleveren, zoals deze gewend was.
Nieuw contractnummer voor UPA
Begin januari heeft uw klant een e-mail ontvangen met een nieuwe contractnummer. Dit nummer heeft uw klant moeten (laten) aanpassen in de salarisadministratie.
Nieuw UPA-portaal
Geeft uw klant salaris- en dienstverbandgegevens door via de salariskoppeling UPA? Dan heeft uw klant voor de afhandeling van UPA ook toegang gekregen tot het nieuwe UPA-portaal. Het inzenden van mutaties via de UPA-koppeling blijft onveranderd. In Mijn pensioenportaal kunnen door deze klanten geen dienstverband- en salarisgegevens doorgegeven worden.
Mutaties die uw klant na 15 december 2023 heeft ingestuurd, ziet uw klant straks terug in het nieuwe UPA-portaal. Deze mutaties verwerken wij apart handmatig in het nieuwe administratiesysteem. Nadat ze zijn verwerkt, ziet uw klant in Mijn pensioenportaal wat dit voor invloed heeft op de premie en de pensioenaanspraken.
Verwerking van UPA-bestanden
De mutaties van voor 1 januari 2024 zijn verwerkt. De uitdienstmutaties in 2023 zijn vrijwel allemaal verwerkt. De indienstmutaties in 2023 worden op dit moment verwerkt. Dit betekent wel dat er later nog een correctie komt op de premie en de beleggingseenheden van de werknemers over 2023.
Levert u mutaties aan via Benefits-Plaza?
Begin februari heeft Keylane in samenwerking met a.s.r. alle contracten met een pensioenregeling in het Werknemerspensioen, omgezet naar de nieuwe koppeling van Benefits-Plaza. De nieuwe contractnummers zijn opgenomen en de mutatiekoppeling met a.s.r. is geactiveerd. In een aantal gevallen bleek er helaas uitval van mutaties zijn. De afgelopen periode zijn verschillende bevindingen opgelost.
Uitval bij deelnemers met buitenlands adres is opgelost
Er trad uitval op bij mutaties van deelnemers met een buitenlands adres. Deze mutaties bleven staan met de status 'Te verwerken' met een technische foutmelding. Dit probleem is opgelost en de betreffende mutaties zijn inmiddels succesvol verwerkt.
Uitval door verschillen bij 'datum ingangsdatum deelname' is opgelost
Bepaalde mutaties bleven op status 'In behandeling bij verzekeraar' staan en werden vervolgens niet verwerkt. Deze uitval ontstond doordat een verschil was tussen de data bij Benefitz-Plaza en bij a.s.r. Door een aanpassing komt deze uitval inmiddels niet meer voor. Mutaties die eerder uitvielen, worden de komende tijd met terugwerkende kracht door a.s.r. verwerkt en daarna door Keylane afgerond in Benefits-Plaza.
Controleer mutaties met melding 'Controle retourinformatie verzekeraar' en stuur opnieuw in
a.s.r. neem de ingestuurde mutaties in behandeling. Soms wordt u echter gevraagd de aangeleverde mutatie nogmaals te controleren. Dan ziet u de status 'In behandeling bij verzekeraar' verandert naar 'Controle retourinformatie verzekeraar'. Controleer altijd mutaties met deze melding en stuur de door u aangepast mutaties opnieuw in.
Stuur mutaties met melding 'DatumAanvangDeelname mag niet voor DatumIngang liggen' opnieuw in
a.s.r. heeft een nieuw pensioenadministratiesysteem. Er trad uitval op bij gegevens van werknemers die al jarenlang in Benefits-Plaza geadministreerd staan. En in het verleden gedurende de maand in dienst waren gekomen. Deze gegevens zijn aan de regeling gekoppeld, per de eerste van de maand. Dit kan echter niet opgenomen worden in het nieuwe pensioenadministratiesysteem. Deze mutaties werden hierdoor niet verwerkt. U zag hierbij de melding 'DatumAanvangDeelname mag niet voor DatumIngang liggen'. Sinds 9 april stuurt Benefits-Plaza de datum indienst mee (DatumAanvangDeelname), als de 'datum indienst' na de 'datum ingang polis' ligt in Benefits-Plaza. Hierdoor vallen deze mutaties niet meer uit.
Wij vragen u de mutaties met de melding 'DatumAanvangDeelname mag niet voor DatumIngang liggen' opnieuw in te sturen, door deze terug te zetten in de workflow in Benefits-Plaza.
Synchroniseer de gegevens van de werknemers
Veel mutaties vallen uit omdat er (nog) gegevens ontbreken, als de gegevens van de werknemers niet gesynchroniseerd zijn. U herkent deze uitval aan de melding 'Datum aanvang deelname jjjj-mm-dd ligt niet in het aangeleverde tijdvak (2024-01-01 - 2024-12-31). Dit is verplicht voor een nieuw dienstverband'.
Keylane heeft begin februari het 'Synchroniseren werknemergegevens met bronsysteem' op 'Ja' gezet. Wanneer u de instellingen niet heeft aangepast, wordt de synchronisatie automatisch uitgevoerd. Bied na een succesvolle synchronisatie de mutaties met bovenstaande melding opnieuw aan. U ben zelf verantwoordelijk voor het beheer van en de controle op de betreffende gegevens van de werknemers.
Levert u mutaties aan via EBlinC?
Dan kunt u de mutaties gewoon blijven doorvoeren. U wordt door EBlinC geïnformeerd over het aanleveren van mutaties en de verwerking hiervan.
In het nieuwe Mijn pensioenportaal is de pagina ‘Uw geldzaken’ toegevoegd. Hier krijgt de werkgever een compleet overzicht van de financiële zaken en inzicht in de rekening-courant.
Rekening-courant
In het oude Mijn pensioenplein werden de mutaties eens per maand verwerkt. Voortaan werken we met een rekening-courant, waarbij de mutaties de volgende dag al verwerkt zijn. Als een wijziging wordt doorgegeven, ontvangt de werkgever de volgende dag de factuur. In het Postvak bij ‘Documenten’ staan de facturen en de rekeningoverzichten van de rekening-courant. De incasso vindt altijd plaats op basis van het totaal openstaand saldo in de rekening-courant, op de eerste van de maand.
Veel facturen
Het kan zijn dat uw klant op dit moment veel facturen ontvangt. Daarvoor is een aantal oorzaken:
Het kan zijn dat u een mutatie heeft doorgegeven en deze niet terugziet op de factuur. Soms duurt de verwerking van de facturen langer. Dan zijn de facturen niet op tijd klaar om in het portaal te worden geplaatst. Pas 24 uur later kunnen deze facturen in het portaal worden geplaatst.
In mei wordt op de factuur een totaaltelling per dekking toegevoegd. Op de specificatie is de periode vermeld waarover een premie is aangepast. De reden van de aanpassing is helaas niet zichtbaar op de specificatie.
Nieuw bankrekeningnummer
We werken met een nieuw bankrekeningnummer NL39 ABNA 0625 8796 51, ten name van ASR Betalingscentrum B.V. Uw klant ontving eind december een mandaatbrief met de nieuwe incassogegevens. Het nieuwe bankrekeningnummer wordt ook op de facturen vermeld.
Lagere premie
Mogelijk is de premie voor de werknemers per 1 januari lager, als gevolg van een hogere franchise en omdat eventueel de salarisgegevens voor 2024 nog niet aangeleverd en verwerkt zijn.
Alle polissen van werknemers met een regeling in het Werknemerspensioen zijn op 22 januari, met de stand van 1 januari 2024, overgezet naar het nieuwe administratiesysteem. Er is niets veranderd qua registratienummers (polisnummers). Alleen ex-partners hebben een nieuw registratienummer gekregen.
De werknemers hebben een e-mail ontvangen met een link naar hun nieuwe persoonlijke pensioenomgeving Mijn pensioen. De werknemers zien hier hoe ze er voor staan met hun pensioen en welke mogelijkheden ze hebben om het pensioen aan te laten sluiten op hun wensen. Hebben werknemers vragen? Of willen ze een wijziging doorgeven, voordat ze een uitnodiging hebben ontvangen voor Mijn pensioen? Dan kunnen ze contact opnemen met onze klantenservice.
Werkgevers die met verlof of arbeidsongeschikt zijn
De gegevens van arbeidsongeschikte werknemers zijn ook overgezet naar het nieuwe administratiesysteem. Dit geldt ook voor werknemers die met verlof zijn. Deze werknemers worden hierover later apart geïnformeerd.
Werknemers die voor 1 januari 2024 in dienst zijn gekomen
De aanmeldingen van werknemers die voor 1 januari 2024 in dienst zijn gekomen zijn verwerkt. Deze nieuwe deelnemers ontvangen een welkomstmail met een link naar hun online pensioenomgeving ‘Mijn pensioen’.
De werknemers ontvangen elk jaar een pensioenoverzicht (Uniform pensioenoverzicht). Het Uniform pensioenoverzicht gaat altijd over een kalenderjaar. De werknemers hebben het UPO over 2023 ontvangen.
Heeft een deelnemer behoefte aan advies? Dan kan de werkgever u als adviseur via het werkgeversportaal machtigen om contact op te nemen met de deelnemer(s). De deelnemer kan vervolgens u als adviseur via het deelnemersportaal toegang geven om mee te kijken.
Voortaan kunnen deelnemers de pensioendatum fictief aanpassen in de pensioenverkenner. De hoogte van het pensioen wordt dan automatisch aangepast. Zo ziet een deelnemer hoe hoog het pensioen wordt bij eerder of later met pensioen gaan. Is de pensioendatum gekozen? Direct doorgeven via het deelnemersportaal kan voortaan ook.
Met pensioen gaan is een groot moment. Veel verandert dan in het leven van deelnemers. Daarom hebben we het proces ‘met pensioen gaan’ nog duidelijker gemaakt in het deelnemersportaal. Ook delen we ervaringsverhalen van anderen.
Heeft u een vraag over het inloggen via Cockpit in uw pensioenportaal? Neem dan contact op met Servicedesk zakelijk via (030) 257 86 98 of stuur een e-mail naar servicedesk.zakelijk@asr.nl. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 – 17.30 uur.
Heeft u pensioeninhoudelijke vragen? Neem dan gerust contact op met uw accountmanager of uw commercieel relatiebeheerder. Of u kunt gebruikmaken van het Contactformulier. Dan bellen we u terug.