Ga naar de hoofdinhoud

De rol van Stichting CIS

Als online verzekeraar krijgen wij soms vragen over ons acceptatiebeleid bij aanvragen van schadeverzekeringen. Hoe werkt dat eigenlijk wanneer je online een verzekering aanvraagt zonder tussenkomst van een adviseur? We leggen het je graag uit en we bespreken daarbij ook de rol van Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem). 

Hoe bekijken we een nieuwe verzekeringsaanvraag? 

Bij iedere aanvraag voor een nieuwe verzekering kijken wij zorgvuldig naar zowel wat we gaan verzekeren, als wie de verzekering aanvraagt. Daarbij vinden we de volgende vragen belangrijk:

  • Is er sprake van een strafrechtelijk verleden? Zo willen wij graag weten of er in de afgelopen 8 jaar fraude is gepleegd of dat iemand betrokken was bij valsheid in geschriften.
  • Hoe is het betalingsgedrag of betalingsverleden van de aanvrager? Daarbij kijken we naar o.a. beslaglegging door een deurwaarder of de betrokkenheid bij een schuldsanering.
  • Hoe is het schadeverleden van onze toekomstige klant? Zijn er bovengemiddeld veel schades geclaimd in de afgelopen jaren, dan kan het voorkomen dat wij iemand afwijzen.

Met al deze informatie maken we voor iedere aanvraag de individuele afweging of je in aanmerking komt voor de gevraagde verzekering. Bij schadeverzekeringen delen we samen de risico’s. Het is daarom ook belangrijk voor onze bestaande klanten om zorgvuldig te kijken naar het verwachte schadegedrag van nieuwe klanten. Zo kunnen we de premie voor iedereen betaalbaar houden. 

Waarom gebruiken wij Stichting CIS bij een aanvraag? 

Voor het beoordelen van een nieuwe aanvraag maken we gebruik van de Stichting CIS. Daar worden alle schademeldingen geregistreerd, maar ook bijvoorbeeld rijontzeggingen en verzekeringsfraude. Zo kunnen wij direct nakijken of het opgegeven schadeverleden in onze slotvragen hetzelfde is als de gegevens van Stichting CIS. Omdat meer dan 100 verzekeraars van deze informatie gebruik maken én belangrijke zaken melden, geeft het ons een betrouwbaar beeld. We kijken naar een periode van 1-5 jaar terug om deze beoordeling te maken. 

Gaat dat acceptatieproces volledig geautomatiseerd?

Het ophalen van alle informatie die wij nodig hebben bij Stichting CIS gaat online en snel. We kunnen dus in de meeste gevallen een verzekering direct accepteren. Komt er informatie bij ons binnen, waardoor we niet direct kunnen accepteren, dan kan een medewerker van a.s.r. de aanvraag individueel bekijken en waar nodig om een toelichting vragen. 

Wat melden wij zelf bij Stichting CIS?

Wij melden een schade bij de Stichting CIS zodra er een dossier is aangemaakt. Dan is de schade gemeld en zijn de plaats, de gebeurtenis en het tijdstip bij ons bekend. Als een klant gewoon een vraag stelt over een mogelijke schade wordt deze niet gemeld.

En wat als je het er niet mee eens bent?

Het kan natuurlijk altijd dat je als klant een ander beeld hebt, bijvoorbeeld over gemelde schades in het verleden. Uiteraard heb je dan het recht om deze informatie in te zien. Mocht je een geregistreerde schade onterecht vinden, dan kun je verzoeken om deze aan te passen. Op de website van Stichting CIS vind je meer informatie over hoe je dat kunt doen. Ook vind je er info over de strenge regels omtrent het gebruik van deze gegevens en hoe de privacy wordt gewaarborgd.

Toch nog vragen?

Heb je toch nog vragen over de manier waarop wij onze verzekeringsaanvragen accepteren? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }