Als online verzekeraar krijgen wij soms vragen over ons acceptatiebeleid bij aanvragen van schadeverzekeringen. Hoe werkt dat eigenlijk wanneer je online een verzekering aanvraagt zonder tussenkomst van een adviseur? We leggen het je graag uit en we bespreken daarbij ook de rol van Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem).
Bij iedere aanvraag voor een nieuwe verzekering kijken wij zorgvuldig naar zowel wat we gaan verzekeren, als wie de verzekering aanvraagt. Daarbij vinden we de volgende vragen belangrijk:
Met al deze informatie maken we voor iedere aanvraag de individuele afweging of je in aanmerking komt voor de gevraagde verzekering. Bij schadeverzekeringen delen we samen de risico’s. Het is daarom ook belangrijk voor onze bestaande klanten om zorgvuldig te kijken naar het verwachte schadegedrag van nieuwe klanten. Zo kunnen we de premie voor iedereen betaalbaar houden.
Voor het beoordelen van een nieuwe aanvraag maken we gebruik van de Stichting CIS. Daar worden alle schademeldingen geregistreerd, maar ook bijvoorbeeld rijontzeggingen en verzekeringsfraude. Zo kunnen wij direct nakijken of het opgegeven schadeverleden in onze slotvragen hetzelfde is als de gegevens van Stichting CIS. Omdat meer dan 100 verzekeraars van deze informatie gebruik maken én belangrijke zaken melden, geeft het ons een betrouwbaar beeld. We kijken naar een periode van 1-5 jaar terug om deze beoordeling te maken.
Het ophalen van alle informatie die wij nodig hebben bij Stichting CIS gaat online en snel. We kunnen dus in de meeste gevallen een verzekering direct accepteren. Komt er informatie bij ons binnen, waardoor we niet direct kunnen accepteren, dan kan een medewerker van a.s.r. de aanvraag individueel bekijken en waar nodig om een toelichting vragen.
Wij melden een schade bij de Stichting CIS zodra er een dossier is aangemaakt. Dan is de schade gemeld en zijn de plaats, de gebeurtenis en het tijdstip bij ons bekend. Als een klant gewoon een vraag stelt over een mogelijke schade wordt deze niet gemeld.
Het kan natuurlijk altijd dat je als klant een ander beeld hebt, bijvoorbeeld over gemelde schades in het verleden. Uiteraard heb je dan het recht om deze informatie in te zien. Mocht je een geregistreerde schade onterecht vinden, dan kun je verzoeken om deze aan te passen. Op de website van Stichting CIS vind je meer informatie over hoe je dat kunt doen. Ook vind je er info over de strenge regels omtrent het gebruik van deze gegevens en hoe de privacy wordt gewaarborgd.
Heb je toch nog vragen over de manier waarop wij onze verzekeringsaanvragen accepteren? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.