Ga naar de hoofdinhoud

Groene kaart a.s.r. Ik kies zelf

Als je een autoverzekering afsluit krijg je een Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart (IMK), ook bij de autoverzekering van a.s.r. Ik kies zelf. De IMK (voorheen Groene kaart) is tegenwoordig wit en ontvang je digitaal. Het is een internationaal bewijs dat je auto verzekerd is.

Op de kaart staan de volgende gegevens:

  • Je polisnummer
  • In welke landen je verzekerd bent
  • Je kaartnummer
  • Tot wanneer de kaart geldig is
  • Welk kenteken verzekerd is
  • Hoe je schade aan je auto kunt melden

Wanneer heb je een Groene kaart nodig?

Voor Nederland heb je geen Groene kaart nodig. Maar ga je naar het buitenland? Dan raden we je aan altijd je Groene kaart mee te nemen. Zo voorkom je mogelijke problemen. Er kan bijvoorbeeld naar worden gevraagd bij:

  • De douane
  • Een eventuele politiecontrole
  • Schade

Waar is je Groene kaart geldig?

In Albanië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Israël, Iran, Noord-Macedonië, Marokko, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Rusland, Wit-Rusland, Tunesië en Turkije is een Internationale Motorrijtuigverzekeringskaart (IMK) verplicht. Meestal is een digitale versie voldoende, maar als je helemaal zeker wilt zijn kun je de IMK in Mijn a.s.r. downloaden en uitprinten. In alle overige landen mag ook met een ander document aangetoond worden dat je verzekerd bent.

Hoe kom je aan een Groene kaart?

Je krijgt de Groene kaart voor je motorrijtuig elk jaar opgestuurd. Dat gebeurt vanzelf.

Groene kaart kwijt? Of nieuwe nodig?

Ben je jouw Groene kaart kwijt? Of verloopt de Groene kaart tijdens een geplande reis? Je kunt je Groene kaart terugvinden in jouw persoonlijke inlogomgeving. Als je nog geen account hebt voor Mijn a.s.r. schadeverzekeringen, dan kun je deze direct bij ons aanmaken. Je kunt ook een nieuwe, tijdelijke, Groene kaart aanvragen.

Groene kaart voor je aanhangwagen en caravan

  • De Groene kaart voor je aanhanger of caravan vraag je aan bij de verzekeraar van het trekkende motorrijtuig. Je krijgt dan een Groene kaart voor maximaal een verzekeringsjaar.
  • In sommige landen zoals Duitsland, Polen en Spanje heb je een aparte Groene kaart nodig voor aanhangwagens en caravans met een eigen kenteken.
  • Een eigen kenteken is nodig als het totale gewicht van je aanhangwagen of caravan groter is dan 750 kg, inclusief het laadvermogen.

Let op: is je aanhangwagen of caravan bij ons verzekerd, maar je auto niet? Dan moet je de Groene kaart aanvragen bij de maatschappij waar je auto is verzekerd.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }