Ga naar de hoofdinhoud

Glas verzekeren, zo doe je dat

Je krijgt een bal door je ruit, je vindt inbraaksporen of er waait iets tegen je raam aan: schade aan ramen en glazen deuren verzeker je met een aanvullende glasverzekering. Waar moet je op letten bij het uitkiezen van je glasverzekering?

Glasverzekering, wat is het?

Met een glasverzekering verzeker je het glas van jouw koop- of huurwoning. De verzekering geldt voor glas dat licht doorlaat. Denk aan ramen, lichtkoepels, serres, dakramen, douchewanden en glazen deuren. Je spiegel is dus niet meeverzekerd.

Manieren om je glas te verzekeren

Als je het glas in je woning wilt verzekeren kun je dat op drie manieren doen:

  • Via een aanvullende dekking van een woonhuisverzekering
  • Via een aanvullende dekking van een inboedelverzekering

Is een glasverzekering nodig?

Wil je jouw spaargeld niet gebruiken om glasschade te betalen? Dan biedt een glasverzekering uitkomst. Daarmee dek je de kosten voor reparatie en de vervanging van het glas. Ook het noodzakelijke schilderwerk na de reparatie.

Een deel van de glasschade is standaard verzekerd via een woonhuisverzekering of inboedelverzekering. Dan ben je verzekerd bij schade aan ruiten en glazen deuren door brand, inbraak en storm.

Wil je jouw glas ook verzekeren tegen schade door plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen? Dan doe je dat met een aanvullende Glasverzekering.

Richt gebroken of vallend glas van je huis schade aan bij anderen? Dan ben je hiervoor verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering.

Glas verzekeren voor je koopwoning

Heb je een koopwoning met een hypotheek? Dan eist de hypotheekverstrekker een Woonhuisverzekering. Bij vrijwel alle woonhuisverzekeringen kun je een aanvullende glasverzekering afsluiten.

VvE en glas verzekeren

Maakt je woning deel uit van een vereniging van eigenaren (VvE)? Dan is de VvE verplicht om een woonhuisverzekering af te sluiten. Deze kies je samen met de andere eigenaren uit. Samen besluit je of jullie een aanvullende glasverzekering nemen.

Wil jij je glas ook verzekeren tegen plotselinge en onvoorziene omstandigheden, maar de rest van de eigenaren niet? Dan kun je jouw glas aanvullend verzekeren via je inboedelverzekering.

Glas verzekeren voor je huurwoning

Glas is een onderdeel van de huurwoning. Normaal gesproken is je verhuurder verzekerd voor glasschade. In je huurcontract lees je of de eigenaar al een glasverzekering heeft. Of dat je die zelf moet afsluiten.

Twijfel je? Overleg dan even met je verhuurder hoe het zit. Is het glas van je huurwoning niet verzekerd? Dan kun je dit meestal als extra dekking bij een Inboedelverzekering afsluiten.

Niet elke glasverzekering is hetzelfde

Geen enkele glasverzekering is hetzelfde. Ga na wat wel en niet is verzekerd. Bij het uitzoeken van jouw ideale glasverzekering kun je letten op:

  • Wat is er standaard meeverzekerd met je woonhuis- of inboedelverzekering?
  • Wat is de maximale vergoeding voor bijzonder glas in je woning, zoals glas-in-lood, gebrandschilderd, versierd, geëtst of gebogen glas?
  • Welke oorzaken van glasschade zijn uitgesloten?
  • Welke service levert je verzekeraar bij schade?
  • Hoeveel eigen risico wil je?
  • Wat wil je er maandelijks maximaal aan betalen?
  • Bij welke windkracht geldt de dekking niet meer?
  • Vergoedt de verzekering ook schilderwerk na het vervangen van ruiten?
  • Wil je bij schade ook een extra uitkering ontvangen zodat je jouw huis kunt verduurzamen?

Wat kost een glasverzekering?

Dat ligt eraan. Woon je in een tussenwoning of een vrijstaande woning? Heb je een serre? Heb je dakramen? Hier houdt een verzekeraar rekening mee bij het berekenen van je premie voor jouw glasverzekering.

Meestal kost een aanvullende dekking een paar euro in de maand. Als particulier kun je bij a.s.r. een aanvullende glasdekking afsluiten bij een van onze Inboedelverzekeringen of Woonhuisverzekeringen. Daar bereken je ook je premie.

Heb je glasschade aan je woning? Ruitschade in huis kan je rechtstreeks melden bij Uniglas. Onze woonhuisverzekering Vind je het fijn dat er iemand met verstand van verzekeringen meekijkt? Een onafhankelijk adviseur helpt je met de juiste verzekeringen voor jouw situatie.
Inboedel verzekering afsluiten Schade melden Mijn verzekering inzien en wijzigen Zonnepanelen verzekeren
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }