Ga naar de hoofdinhoud

Je levensverzekering en je hypotheek

Heb je jouw levensverzekering afgesloten om (een deel van) je (hypotheek)lening af te lossen? Dan is je verzekering waarschijnlijk verpand. Of jouw verzekering is verpand zie je op je polis.

Je verzekering is verpand. Wat betekent dit?

Voor het kopen van jouw huis heb je een hypotheek afgesloten bij een geldverstrekker. Meestal is dit een bank of verzekeraar. Toen je jouw hypotheek afsloot is je verzekering verpand. Dit betekent dat jouw verzekering is gekoppeld aan je hypotheek. En dat de uitkering van je verzekering wordt gebruikt om (een deel van) de lening af te lossen. De uitkering gaat dus altijd naar de geldverstrekker.

Met wie heb je te maken bij een verpande verzekering?
  • Adviseur: een adviseur kan je advies geven bij het wijzigen van je hypotheek of je verpande verzekering. Jouw adviseur helpt je ook bij de afstemming die nodig is met de geldverstrekker en a.s.r. De meeste geldverstrekkers nemen een wijzigingsverzoek alleen in behandeling als deze door een adviseur wordt aangeleverd.
  • Geldgever: de geldverstrekker heeft door de verpanding het eerste recht op de uitkering van de verzekering. Hierdoor mogen we zonder toestemming van de geldverstrekker de verzekering niet wijzigen of uitkeren. 
  • Notaris: wijzig je jouw hypotheek? Dan is er een grote kans dat je naar de notaris moet om het definitief te maken. De dag dat je naar de notaris gaat is de passeerdatum.  
  • a.s.r.: nadat je bij de adviseur bent geweest en toestemming hebt gekregen van de geldverstrekker, kunnen we de verzekering wijzigen of uitkeren. Je verzoek nemen we pas in behandeling als wij schriftelijk akkoord hebben gekregen van de geldverstrekker. 
Wat zijn de gevolgen van een verpanding?

Als je verzekering is verpand dan heeft dat gevolgen voor:

Bespreek je mogelijkheden altijd met je adviseur

Bespreek altijd met je adviseur wat de gevolgen zijn van een wijziging. Hij kent jouw situatie en kan je advies op maat geven. Bij een wijziging van de (hypotheek)lening zal de geldverstrekker de wijziging alleen doorvoeren als je advies hebt gehad van een adviseur. In je a.s.r. account vind je de contactgegevens van jouw adviseur.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }