Je levensverzekering en je hypotheek

Heb je jouw levensverzekering afgesloten om je hypotheek af te lossen of een deel hiervan? Dan is je verzekering waarschijnlijk verpand. Of jouw verzekering verpand is zie je op de verzekeringspolis.

Je verzekering is verpand wat betekent dit?

Voor het kopen van jouw huis heb je een hypotheek gesloten bij een geldgever, meestal is dit een bank of verzekeraar. Toen je jouw hypotheek afsloot bij de geldgever is je verzekering verpand. Hiermee wordt de verzekering gekoppeld aan je hypotheek en wordt de waarde gebruikt om de lening af te lossen. De uitkering uit de verzekering gaat dan altijd naar de geldgever.

Met wie heb je te maken bij een verpande verzekering?
  • Adviseur: een adviseur kan je advies geven bij het wijzigen van je hypotheek of je verpande verzekering. Jouw adviseur helpt je ook bij de afstemming die nodig is met de geldgever en a.s.r. De meeste geldgevers nemen wijzigingsverzoeken alleen in behandeling als deze door een adviseur worden aangeleverd.
  • Geldgever: de geldgever heeft door de verpanding het eerste recht op de uitkering uit de verzekering. Hierdoor mogen we zonder toestemming van de geldgever de verzekering niet wijzigen of uitkeren. 
  • Notaris: als je jouw hypotheek wijzigt dan is er een grote kans dat je naar de notaris moet om het definitief te maken. De dag dat je naar de notaris gaat is de passeerdatum. 
  • a.s.r.: nadat je bij de adviseur bent geweest en toestemming hebt gekregen van de geldgever, kunnen we de verzekering wijzigen of uitkeren. Je verzoek nemen we pas in behandeling als wij schriftelijk akkoord hebben gekregen van de geldgever. 
Wat zijn de gevolgen van een verpanding?

Als je verzekering verpand is dan heeft dat gevolgen voor: 

  • Uitkering uit de verzekering op de einddatum toon
  • Wijzigen hypotheek en verzekering laten uitkeren naar de geldgever toon
  • Verzekering voortijdig stopzetten en laten uitkeren naar je eigen rekening toon
  • Uitkering uit de verzekering na overlijden toon
  • Wijzigen van de verzekering toon
Bespreek je mogelijkheden altijd met je adviseur

Bespreek altijd met je adviseur wat de gevolgen zijn van een wijziging. Hij kent jouw situatie en kan jou advies op maat geven. Bij een wijziging van de hypotheeklening zal de geldgever de wijziging alleen doorvoeren als je advies hebt gehad van een adviseur. Op Mijn a.s.r. vind je de contactgegevens van jouw adviseur.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":true,"BA_C_PIBB":true,"KS_HD_C_MIJNASR":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"VIT_C_CHAT":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }