Ga naar de hoofdinhoud

Zorgverzekering annuleren of opzeggen

Jouw zorgverzekering sluit je af voor een volledig kalenderjaar van 12 maanden, waarbij de ingangsdatum standaard 1 januari is. Tussentijds opzeggen is maar in een aantal gevallen mogelijk. Is jouw zorgverzekering nog niet ingegaan of heb je je bedacht binnen 14 dagen na afgifte van jouw nieuwe verzekering? Dan kan je gebruikmaken van het herroepingsrecht. Hieronder leggen we uit hoe en wanneer je jouw zorgverzekering bij a.s.r. kan opzeggen, annuleren of tussentijds opzeggen.

Zorgverzekering opzeggen of overstappen

Je kan jouw zorgverzekering tot 1 januari opzeggen of overstappen naar een andere verzekeraar. Ontvangen we jouw opzegging op 1 januari of later, dan kunnen wij jouw zorgverzekering pas opzeggen per 1 januari van het volgende jaar. Tussendoor opzeggen is in een aantal gevallen mogelijk, bijvoorbeeld als je gaat emigreren. Lees hier meer over deze uitzonderingen.
Jouw aanvullende verzekering kan je wél tot 1 februari opzeggen of wijzigen. Opzeggen of overstappen kan op drie verschillende manieren:

  • Automatische overstapservice
    De meeste zorgverzekeraars bieden een overstapservice. Maak je hier gebruik van? Dan wordt jouw huidige zorgverzekering automatisch opgezegd door jouw nieuwe verzekeraar. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

  • Log in op je a.s.r. account
    Jouw (aanvullende) zorgverzekering zelf opzeggen kan door hieronder in te loggen op je a.s.r. account en direct je wijziging of beëindiging door te geven. Zodra wij jouw verzoek verwerkt hebben, ontvang je bericht.

 

Let op!

Heb je een betalingsachterstand? Dan is het niet mogelijk om op te zeggen en over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit is wettelijk zo geregeld. Heb je vóór 1 januari jouw volledige achterstand betaald, dan kan je wel opzeggen of overstappen.

Zorgverzekering annuleren

Dankzij het herroepingsrecht kan je jouw zorgverzekering altijd binnen 14 dagen na ingang of afgifte van jouw verzekering annuleren. Hoe dit precies zit, hangt af van jouw situatie:

  • De verzekering is nog niet ingegaan
    Je kan jouw nieuwe verzekering altijd annuleren wanneer deze nog niet is ingegaan. Sluit jij jouw nieuwe verzekering af op 1 oktober met ingangsdatum 1 januari, dan kan je zelfs probleemloos tot 15 januari annuleren.
  • De verzekering is al ingegaan
    Hebben wij de verzekering afgegeven op 1 januari? Dan kan je gebruikmaken van het herroepingsrecht tot 15 januari. Eventuele betalingen die op dat moment al gedaan zijn worden automatisch terugbetaald op jouw rekening, nadat wij de annulering verwerkt hebben.
Hoe kan ik mijn zorgverzekering annuleren?
  1. Neem telefonisch contact op met onze klantenservice.
  2. Stuur ons een bericht via onze chat functie met jouw naam, postcode en huisnummer, waarin je duidelijk vermeldt dat je jouw zorgverzekering wilt annuleren.
Let op!

Het is verplicht om een zorgverzekering te hebben in Nederland. Heb je jouw huidige verzekering geannuleerd of stopgezet, maar nog geen nieuwe verzekering afgesloten? Doe dit dan uiterlijk vóór 1 februari van het nieuwe verzekeringsjaar.


Wanneer kan je jouw zorgverzekering tussentijds opzeggen?
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen
vroeger Ditzo vroeger Ditzo
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }