Ziekenvervoer en je zorgverzekering

Moet je voor een behandeling naar het ziekenhuis, een medisch specialist of een therapeut? Maar kun je niet zelfstandig reizen, bijvoorbeeld omdat je behandeling te heftig is? Of omdat je bijvoorbeeld door slecht zicht moeilijk aan het verkeer kunt deelnemen? In dat soort gevallen kun je recht hebben op vergoeding van een taxi of eigen vervoer. 

Wat valt er onder de vergoeding van ziekenvervoer?
Spoedeisende zorg

Moet je vervoerd worden met een ambulance? Dan worden de kosten volledig vergoed vanuit je basisverzekering. Wel vallen deze kosten onder het eigen risico.

Geplande zorg

Moet je voor een afspraak of een geplande behandeling naar je zorgverlener? Dan noemen we dat vervoer ‘ziekenvervoer’. In deze gevallen krijg je de kosten voor ziekenvervoer vergoed uit je basisverzekering:

  • Als je nierdialyses ondergaat.
  • Als je vanwege je kanker chemotherapie of radiotherapie ondergaat. De controleconsulten tussendoor vergoeden wij ook.
  • Als je jezelf met een rolstoel moet verplaatsen naar een behandeling of consult die vergoed wordt door je basisverzekering.
  • Als je gezichtsvermogen zo beperkt is dat je niet zonder begeleiding naar een behandeling of consult kunt die vergoed wordt door je basisverzekering.
  • Als je kind door een medische noodzaak naar een verpleegkundig kinderdagverblijf vervoerd moet worden.
  • Als je door langdurige ziekte of een aandoening gebruik maakt van ziekenvervoer. Dit noemen we de hardheidsclausule
  • Als je zorg ontvangt vanuit de geriatrische revalidatiezorg (GRZ). 
  • Als je dagbehandelingen in een groep ontvangt als onderdeel van geneeskundige zorg voor specifieke patiëntengroepen. 

 

Eigen risico en eigen bijdrage
De kosten van ambulancevervoer en ziekenvervoer vergoeden we vanuit de basisverzekering. De vervoerskosten worden verrekend met het eigen risico. Voor vervoer geldt ook een eigen bijdrage. In 2022 is dit € 111 voor het hele kalenderjaar.
Zo vraag je ziekenvervoer aan

Ziekenvervoer moet je altijd van tevoren aanvragen. Aanvragen doe je met het speciale aanvraagformulier. Vul dit formulier samen met je huisarts of je medisch specialist in. Je huisarts of medisch specialist moet je aanvraag ook ondertekenen.

Wil je gebruik maken van taxivervoer op basis van een van de indicaties uit de basisverzekering? En wil je gebruik maken van gecontracteerd taxivervoer van Transvision? Dan hoef je alleen maar met hen te bellen op 0900 - 33 33 33 0 (€ 0,15 cent p/m). Het is in dat geval niet nodig om het vervoer bij ons aan te vragen. 

Wil je vervoer aanvragen op basis van de hardheidsclausule of vanuit je aanvullende verzekering? Of wil je gebruik maken van eigen vervoer? Dan vragen we je om de aanvraag bij ons in te dienen. Wij beoordelen dan je aanvraag.

Veelgestelde vragen over ziekenvervoer
  • Wil je gebruikmaken van taxivervoer? toon
  • Wordt ziekenvervoer vergoed vanuit een aanvullende verzekering? toon
  • Wil je een vergoeding voor verblijf in plaats van vervoer? toon
  • Hoe declareer je vervoerskosten? toon
  • Hoe sluit je een aanvullende verzekering af? toon
  • Heb je een vraag? toon
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }