Als ondernemer/zzp’er heb je meer vrijheid dan mensen in loondienst en kun je beter zelf bepalen hoe je je tijd indeelt. Daarmee heb je ook meer invloed op je werk-privé balans. Maar hoe ervaar jij dat? Zijn jouw werk en privé in balans? 

Lukt het jou om alle ballen in de lucht te houden?

Je wilt succesvol zijn in je werk, je wilt je huis op orde houden, gezond eten, voldoende sporten, je sociale contacten onderhouden, je partner en je kinderen voldoende aandacht geven, werken aan je persoonlijke ontwikkeling en af en toe tijd voor jezelf hebben.

Lukt jou dit allemaal? Of heb jij ook regelmatig het gevoel dat de tijd te snel gaat? Merk je ook weleens dat je je te moe voelt om te sporten of aan je hobby te beginnen?

Waarom is het belangrijk om je werk en privé in balans te hebben?

Tegenwoordig hebben we allemaal de neiging om altijd ‘aan’ te staan en te veel na te denken. We moeten dealen met extreem veel prikkels en verleidingen. Hierdoor staat ons lichaam eigenlijk continu in de stress-stand. En dat verklaart waarom er steeds meer mensen met vage klachten ziek thuis komen te zitten: ze krijgen op den duur een burn-out. De gemiddelde leeftijd waarop we die krijgen daalt steeds verder en zit nu op 35 jaar. Door beter op te letten op je werk-privé balans en vaker te ontspannen verklein je het risico dat je klachten krijgt door stress.

Tips om je werk-privé balans te verbeteren:
Door beter op te letten op je werk-privé balans en vaker te ontspannen verklein je het risico dat je klachten krijgt door stress. Hieronder geven we je wat tips.
Rust & je agenda
  • Plan ontspanning in je agenda, net zoals je een taak of afspraak plant, als je het niet plant kom je er niet aan toe.
  • Zeg vaker ‘nee’ tegen afspraken, op het werk én privé.
Rust & je hoofd
  • Kies in het leven twee mensen naar wie je echt luistert, de meningen van anderen zijn minder belangrijk.
  • Verdiep je eens in mindfulness, dit helpt je om bewuster te leven en keuzes te maken.
  • Wees niet bang om niets te doen te hebben. Het idee dat we altijd druk moeten zijn zorgt ervoor dat we stress ervaren en onrustig worden als we even niets doen, terwijl die momenten juist erg belangrijk zijn!
  • Geniet regelmatig van alles wat je hebt bereikt in het leven; vier je successen.
  • Zorg ervoor dat je met een rust in je hoofd gaat slapen, zodat je een goede nachtrust hebt. Lezen voordat je gaat slapen is hierbij een goed hulpmiddel.
Rust & je lichaam
  • Kies een vorm van ontspanning waarmee je je hoofd echt leeg kunt maken: tuinieren, muziek of sporten. Als er maar geen beeldscherm aan te pas komt.
  • Sport drie keer in de week. Heb je het druk? Ga dan juist vaker sporten! Plan het inje agenda, zo sla je minder vaak over. Je zal merken dat dit echt helpt.
  • Doe op tijd een powernap, het is wetenschappelijk bewezen dat je daarvan uitrust.
Rust & je mobiel
  • Je telefoon is een grote boosdoener voor het grote aanbod aan prikkels op een dag. Zorg er daarom dat je af en toe even zonder je telefoon bent. Koop bijvoorbeeld een wekkertje, zodat je telefoon niet naast je op je nachtkastje hoeft te liggen als wekker.
  • Zorg ervoor dat je telefoon tussen 21.00 en 7.00 uur niet overgaat. Dat doe je bij de instellingen bijvoorbeeld door automatisch ‘niet storen’ aan te zetten tussen bepaalde tijdstippen.
  • Zet je beeldscherm ‘s avonds op nachtstand. De blauwe tinten, die ervoor zorgen dat je minder goed inslaapt, verdwijnen dan.
  • Beantwoord al je mails, maar doe het slim. Dat kun je snel doen door standaardantwoorden te gebruiken, als je vaker dezelfde vragen krijgt. Zo beantwoord je vriendelijk een lastige mail met een druk op de knop!
  • Installeer een app die bijhoudt hoe vaak en hoe lang je je mobiel per dag gebruikt. Doordat je het registreert, ben je je ervan bewust.
Trek op tijd aan de bel

Merk je dat je al te lang doorloopt met spanningsklachten? Schakel dan hulp in. Je kunt bijvoorbeeld naar je huisarts gaan of een coach inschakelen. Heb je een AOV bij a.s.r. en heb je het gevoel dat het je teveel dreigt te worden? Ons team van professionals staat voor je klaar om je te helpen.

Wij helpen je graag