Ga naar de hoofdinhoud

Wanneer je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluit, bepaal je de hoogte van het bedrag dat je wilt verzekeren. Dit verzekerde bedrag bepaalt hoeveel vervangend inkomen jij krijgt als je arbeidsongeschikt bent. Zowel de premie als het verzekerde bedrag zijn bruto. Hoe het precies zit, leggen we op deze pagina uit.

Het verzekerde bedrag en de AOV-uitkering

Het verzekerde bedrag is het geld dat je per jaar krijgt als je volledig arbeidsongeschikt bent. Ben je voor een deel arbeidsongeschikt, dan ontvang je voor het percentage dat je arbeidsongeschikt bent, een gedeelte van het verzekerde bedrag. In beide gevallen gaat het om een bruto bedrag. De uitkering die je krijgt is belast, dus je ontvangt een netto uitkering. Deze ‘loonbelasting’ houden we in en dragen we direct af aan de Belastingdienst. Hieronder lichten we dit verder toe.

Bruto verzekerd bedrag en een netto uitkering 

Als je arbeidsongeschikt raakt, ontvang je een netto bedrag op je rekening. Het bedrag dat je hebt verzekerd is bruto en het bedrag dat je krijgt is netto. Daarom is het bedrag dat je krijgt minder dan het verzekerde bedrag, omdat hierover belasting, zoals loonheffing en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet worden ingehouden. Hier staat wel tegenover dat de premie die je betaalt óók van de belasting aftrekbaar is.

Het bruto verzekerd bedrag, ziet de Belastingdienst als inkomen. Dit geef je daarom nog wel op bij de jaarlijkse inkomsten­belasting. De inkomstenbelasting daarover is al wel op je AOV-uitkering ingehouden.

Wat is het verschil tussen een bruto- en nettopremie?

De premie die je maandelijks betaalt voor de AOV is fiscaal aftrekbaar. Daarom noemen we deze premie voor de AOV een brutopremie. Aan het begin van het nieuwe jaar krijg je een jaaroverzicht waarin staat hoeveel premie je het voorgaande jaar hebt betaald. Bij de aangifte Inkomstenbelasting kun je die premie aftrekken onder ‘premiebetaling inkomensvoorziening’. Een deel daarvan kun je terug krijgen. De brutopremie verminderd met het bedrag dat je terugkrijgt van de belasting is de nettopremie.

Een bedrag kiezen bij het afsluiten van een AOV
AOV
Flexibele AOV
AOV 2.5 Langer mee AOV
Hoeveel inkomen wil je verzekeren? Je kunt maximaal 90% van je gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar verzekeren
Je kunt maximaal 90% van je jaarinkomen verzekeren
Je kunt maximaal 90% van je jaarinkomen verzekeren, tot max. €50.000
Je kunt maximaal 90% van je gemiddelde inkomen over de laatste 3 jaar verzekeren
Maximale hoogte verzekerd bedrag
De hoogte van het verzekerde bedrag bepaal je zelf, maar je kunt nooit meer dan 90% van je inkomen verzekeren.
Het verschil tussen Rubriek A en Rubriek B

Je kunt twee verschillende verzekerde bedragen kiezen, voor Rubriek A (dit is het eerste jaar dat je arbeidsongeschikt bent) en voor Rubriek B (dat begint als je langer dan één jaar arbeidsongeschikt bent). Je kunt er ook voor kiezen om geen onderscheid te maken tussen Rubriek A en Rubriek B. Je kiest dan één verzekerd bedrag, dat geldt voor de gehele periode van arbeidsongeschiktheid.

Wij helpen je graag
AOV vergelijken AOV met 2 of 5 jaar uitkering Flexibele AOV AOV voor zware beroepen Doorgaanverzekering Wat is verzekerd? Welk bedrag is verzekerd? Wat doet de arbeidsdeskundige? Wat wordt de hoogte van de uitkering? Hoe werkt een AOV? Heb ik een AOV nodig? Wat kost een AOV? Alles over de AOV
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }