Ga naar de hoofdinhoud
Provisie is een percentage wat de verzekeraar bovenop de premie legt. Voor sommige producten ontvangt de adviseur nog steeds provisie, maar voor een aantal andere diensten, zoals de arbeidsongeschiktheidsverzekering is er sinds 1 januari 2013 een provisieverbod van kracht. Wanneer je een AOV afsluit doe je dat nu via een onafhankelijk adviseur die jij rechtstreeks betaalt voor advies en bemiddeling. De verzekeraar staat hier dus niet meer tussen.
Waarom is het provisieverbod ingevoerd?

Provisie is een beloning die adviseurs en bemiddelaars tot 2013 ontvingen van de verzekeraar of bank van wie zij producten verkochten. Eigenlijk is provisie een percentage wat de verzekeraar bovenop de premie legt. Die premie betaal je aan de verzekeraar en die keert vervolgens de provisie uit aan de adviseur. In feite betaalde jij als klant de provisie dus zelf zonder dat je het wist.

Hierdoor kon het voorkomen dat de adviseur geen onafhankelijk advies uitbracht aan de klant, maar de verzekeraar aanraadde die de hoogste provisie betaalde. Omdat het voor de klant niet inzichtelijk was wat die indirect aan de adviseur betaalde, en omdat het advies soms ook niet in het belang van de klant was, werd het provisieverbod ingevoerd. Nu ontvangen adviseurs hun ‘beloning’ direct van de klant.

Dit provisieverbod geldt voor de volgende producten:
  • financiële producten, zoals hypotheken, pensioenverzekeringen en levensverzekeringen;
  • hypothecaire kredieten;
  • inkomensverzekeringen, waaronder de AOV voor ondernemers;
  • uitvaartproducten.
Wat betekent de afschaffing van provisie voor de AOV?
Sinds 1 januari 2013 geldt er een provisieverbod voor sommige verzekeringen waaronder de AOV. Adviseurs en bemiddelaars mogen niet meer beloond worden door de verzekeraar voor het afsluiten van polissen. In het verleden ging een groot deel van de premie op aan provisie. Verzekeraars berekenden deze kosten namelijk door. Vanwege het provisieverbod betaalt de klant nu alleen kosten voor advies en onderhoud waardoor de premie lager is geworden per maand.
Rekenvoorbeeld: AOV met en zonder provisie

Albert is autohandelaar, hij heeft voor 2013 een AOV afgesloten met een premie van € 242,50 per maand. Tot 2013 was het gebruikelijk om een gemiddelde provisie van 17,5% in de premie te verwerken. Sluit Albert nu een AOV af, dan betaalt hij een vast bedrag van € 200,00 per maand. Maandelijks betaalde hij dus € 42,50 aan provisie zonder dat hij dat doorhad.

Wanneer krijg je wel te maken met provisie?
Voor algemene schadeverzekeringen, zoals een inboedelverzekering en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geldt het provisieverbod niet. De bemiddelaar of adviseur mag nog wel provisie ontvangen en je krijgt als klant geen rekening van deze werkzaamheden. Die betaalt de verzekeraar waar je een schadeverzekering hebt afgesloten.
Hoe verdient een adviseur aan een AOV?

Wil je je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Een onafhankelijk adviseur helpt jou bij het vinden van een AOV die past bij jouw situatie. Hij vergelijkt bijvoorbeeld de voorwaarden van verschillende verzekeringen en probeert voor jou de meest gunstige premie te vinden.

De adviseur gaat voor jou aan de slag en brengt een advies uit. Heb je een passende arbeidsongeschiktheidsverzekering gevonden, dan kan hij je ook helpen de AOV aan te vragen. Deze advieskosten worden direct aan jou doorbelast. De verzekeraar heeft hier dus totaal geen invloed op. De adviseur bepaalt deze kosten zelf en is daar transparant over naar jou toe als klant.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }