Ga naar de hoofdinhoud

Gevolgen arbeidsongeschiktheid en overlijden voor Persoonlijk pensioen

Er zijn twee situaties waar je waarschijnlijk liever niet aan denkt: dat je arbeidsongeschikt raakt of dat je komt te overlijden. Toch is het goed om te weten wat de gevolgen hiervan zijn voor je Persoonlijk pensioen.

Arbeidsongeschikt
Wanneer je arbeidsongeschikt raakt, verlies je waarschijnlijk het inkomen dat je had. Dan moet je misschien uit noodzaak tijdelijk je inkomsten aanvullen.
Afkopen

Het is in dat geval mogelijk om je beleggingen van Persoonlijk pensioen, of een deel daarvan, te verkopen zonder dat je een boete moet betalen aan de Belastingdienst. Dit wordt ook wel 'afkopen' genoemd. Je moet hiervoor aan 2 voorwaarden voldoen:

  1. Je hebt je AOW-leeftijd nog niet bereikt.
  2. Je hebt een medische verklaring waaruit blijkt dat je de komende 12 maanden je hoofdberoep niet volledig uit kunt oefenen. Hoofdberoep wil zeggen: je verdient met dit werk meer dan 70% van je inkomen.

Voldoe je aan deze voorwaarden, dan hoef je geen boete (revisierente) te betalen. Er zit wel een bepaald maximum aan het bedrag waarover geen revisierente hoeft te worden betaald. Ook moet je inkomstenbelasting over de opbrengst van je verkochte beleggingen betalen. Afhankelijk van je inkomen kan die belasting oplopen tot 49,5% (2024).

Lees meer over revisierente op de website van de Belastingdienst.

Denk je aan afkopen? Vraag eerst om advies.

Als je overweegt om je pensioenkapitaal af te kopen als je arbeidsongeschikt raakt, is het aan te raden om dit eerst met een financieel adviseur te bespreken. Die kan inschatten wat de gevolgen zijn voor jouw persoonlijke situatie en bekijken of het afkopen van je pensioenkapitaal verstandig is.

Overlijden

Eén geruststelling: de waarde van je pensioenkapitaal bij Persoonlijk pensioen ‘verdwijnt’ natuurlijk niet als je overlijdt. Het gaat naar je nabestaanden. Zij hebben 2 mogelijkheden wat ze met het pensioenkapitaal kunnen doen:

Aankopen

Met het pensioenkapitaal dat op de beleggingsrekening van Persoonlijk pensioen staat, kunnen je nabestaanden een 'nabestaandenlijfrente-uitkering' aankopen. Dit is een periodieke uitkering. Ze kunnen zelf kiezen bij welke financiële onderneming zij de nabestaandenlijfrente-uitkering willen aankopen. Zo’n uitkering kan maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar worden overgemaakt. Nabestaanden betalen inkomstenbelasting over deze uitkering.

Afkopen

Je nabestaanden kunnen er ook voor kiezen om het pensioenkapitaal bij Persoonlijk pensioen af te kopen. Ze ontvangen dan in één keer de opbrengst van de verkoop van het belegde pensioenkapitaal op hun rekening. In dat geval betalen ze inkomstenbelasting over het bedrag dat ze ontvangen, de hoogte is afhankelijk van hun inkomen. Daarnaast moeten je nabestaanden bij afkoop ook een boete (revisierente) van 20% aan de Belastingdienst betalen. Wanneer het bedrag per nabestaande lager is dan € 5.364 (2024) hoeft de nabestaande geen revisierente te betalen.

Beeld van hand met mobiele telefoon en daarnaast een tablet met screenshots van het beleggingsportaal Persoonlijk pensioen
Besluit genomen?

Heb je besloten dat je de waarde van je lijfrentekapitaal wil overdragen? Dan is de volgende stap dat je zelf een Persoonlijk pensioen rekening opent. Dat kan helemaal online.

Heb je vragen over beleggen voor je pensioen?
Wil je dat we jou bellen?
Laat je bellen op een moment dat het jou goed uitkomt.
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }