Ga naar de hoofdinhoud
Home Verzekeringen Medische beoordeling bij levensverzekering

Medische beoordeling van a.s.r.

Wil je een levensverzekering afsluiten die uitkeert als je voor de einddatum van de verzekering komt te overlijden? Dan willen we meer weten over je gezondheid. 

Gezondheidsverklaring

Onze verzekerden moeten een gezondheidsverklaring invullen. In de gezondheidsverklaring worden er een aantal algemene vragen over je gezondheid gesteld. Zoals vragen over alle aandoeningen en gebreken die je ooit hebt gehad. In sommige gevallen kunnen deze namelijk toch weer voor klachten zorgen.

Wil je weten waarom je een gezondheidsverklaring moet invullen en wat daarbij je rechten en plichten zijn? Lees: "Hoe werkt dat met de gezondheidsverklaring?"die is opgesteld door het Verbond van Verzekeraars.

Wanneer volstaat een vragenlijst en wanneer is een medische keuring nodig?

Vraag je een overlijdensrisicoverzekering aan? Dan is er een gezondheidsverklaring nodig. Sommige antwoorden kunnen voor de medisch adviseur reden zijn om meer te willen weten. In die gevallen kan de medisch adviseur met jouw toestemming bijvoorbeeld vragen om:

  • een schriftelijke of telefonische toelichting.
  • een paar aanvullende medische vragen aan je huisarts of specialist.
  • een aanvullend onderzoek te laten uitvoeren door een arts. Dit moet een arts of specialist zijn, die jou niet eerder heeft behandeld. Het onderzoek kan bestaan uit vragen en een lichamelijk onderzoek. Het kan ook een bloedonderzoek of een röntgenfoto zijn. Wij betalen altijd de kosten van deze aanvullende keuringen.

Als je geen klachten of ziekten hebt aangegeven op de gezondheidsverklaring kan een medische keuring soms toch nodig zijn omdat: 

  • de verzekering in een steekproef valt.
  • het verzekerd kapitaal € 1 miljoen of hoger is.
  • informatie aanleiding geeft tot vervolgonderzoek. Bijvoorbeeld omdat je ook een andere overlijdensrisicoverzekering hebt aangevraagd of afgesloten.

Verzoeken voor aanvullende vragen of onderzoek mag je altijd weigeren. Omdat we het risico niet kunnen inschatten is het dan niet mogelijk om een overlijdensrisicoverzekering bij ons af te sluiten.

Medische keuring

Wij kennen twee soorten keuringen:

Acceptatie van je verzekering

Afhankelijk van jouw gezondheid adviseert de medisch adviseur ons:

  • je aanvraag te accepteren tegen normale voorwaarden en een normale premie
  • je aanvraag te accepteren tegen aanvullende voorwaarden en een normale premie
  • je aanvraag te accepteren tegen normale voorwaarden en een hogere premie
  • je aanvraag te accepteren tegen aanvullende voorwaarden en een hogere premie
  • je aanvraag tijdelijk niet te accepteren
  • je aanvraag niet te accepteren
Wil je zelf eerst het advies ontvangen?

Je krijgt geen apart bericht over het medische advies. Uit de polis die we je toesturen, blijkt of en op welke manier we je aanvraag accepteren. Wil je eerst zelf het advies van de medisch adviseur ontvangen? Dan kun je dit bij de aanvraag aan ons laten weten of op je gezondheidsverklaring zetten. Je kunt ook een brief aan de medisch adviseur sturen. 

Wat als je gezondheid verandert?

Verandert je gezondheidssituatie vóórdat je weet of je aanvraag is geaccepteerd of is geweigerd? Dan ben je wettelijk verplicht dit aan ons te melden. Dit kan namelijk invloed hebben op het advies van de medisch adviseur.

Hebben we je laten weten dat jouw aanvraag is geaccepteerd? Dan hoef je een verandering in je gezondheid niet meer aan ons te laten weten.

We gaan zeer zorgvuldig om met je gegevens

Uiteraard gaan onze medewerkers binnen de medische afdeling zeer zorgvuldig om met je medische gegevens. Zij zijn gebonden aan een wettelijke geheimhoudingsplicht: 

Wil je meer weten? 

Heb je een vraag over je medische beoordeling? Neem dan gerust contact op met onze afdeling Medische Acceptatie op (030) 257 86 42. De afdeling is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur.

Heb je een klacht?

Heb je een klacht over onze medische beoordeling? Ga dan naar onze klachtenregeling en laat het ons weten.

Medische beoordeling bij levensverzekering
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }