Ga naar de hoofdinhoud

Hoortoestellen en je zorgverzekering

Ben je slechthorend? Bij a.s.r. krijg je een vergoeding voor een hoortoestel. Op deze pagina lees je hoe het werkt. 

Hoortoestel vanaf 2023
Aanschaf hoortoestel

Bij aanschaf van jouw hoortoestel werkt de audicien volgens het landelijke hoorprotocol. Het hoorprotocol zorgt er voor dat je een kwalitatief goede hooroplossing krijgt. Daarnaast moet het protocol leiden tot een doelmatige hooroplossing voor jouw persoonlijke situatie.

Voor een hoortoestel krijg je vanuit de basisverzekering een deel vergoed. Indien je 18 jaar of ouder bent geldt er een wettelijke eigen bijdrage van 25% en is het eigen risico van toepassing. Voor kinderen tot en met 17 jaar geldt geen wettelijke eigen bijdrage en geen wettelijk eigen risico.

a.s.r. biedt ruimte voor jouw persoonlijke wensen. Hierdoor is het mogelijk om met behoud van de a.s.r. vergoeding middels eigen bijbetaling invulling te geven aan jouw meer persoonlijke wensen ten behoeve van een hoortoestel. Hiervoor gebruik je het formulier “Bijbetalingsformulier gehoorhulpmiddelen”. Dit formulier vul je samen met je audicien in. 

Bijbetalingsformulier gehoorhulpmiddelen

Nazorg, onderhoud en reparatie 

Je hebt jouw hoortoestel voor minimaal 5 jaar. In een periode van 5 jaar kan er voor je veel veranderen. Daarom vinden wij het belangrijk dat je niet automatisch voor deze periode verbonden bent aan hetzelfde audicienbedrijf. Dit mag uiteraard wel, maar wil je voor nazorg (inclusief onderhoud en reparaties) naar een andere audicien of audicienbedrijf dan is dit mogelijk. Je hebt 1 keer per 12 maanden recht op vergoeding. Deze vergoeding voor nazorg kan je gebruiken voor een (gecontracteerd) audicienbedrijf van jouw keuze. Hiermee bieden wij je maximale keuzevrijheid. 

Door de nazorg van je toestel apart te vergoeden leggen we de nadruk op goede service en nazorg tijdens de gehele periode waarin je gebruik maakt van jouw hoortoestel. Een audicien krijgt het tarief voor nazorg namelijk alleen vergoed als je deze zorg daadwerkelijk hebt ontvangen. Bij nazorg is de wettelijke eigen bijdrage van 25% van toepassing (met uitzondering van kinderen tot en met 17 jaar). Wanneer de nazorg niet plaatsvindt hoef je de eigen bijdrage dus niet te betalen. Zo houden we samen de zorg betaalbaar. Bij nazorg hanteren wij geen eigen risico zodat je geen extra kosten maakt.

Modules

In het kader van het stimuleren van kwaliteit, innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft a.s.r. vier modules ontwikkeld. Onderstaand leggen wij uit wat deze modules voor jou als verzekerde betekenen. 

Hoortoestel tot en met 2022
Heb je een hoortoestel aangeschaft vóór 1 januari 2023? Dan verandert er niks. Je kunt gedurende de gebruiksperiode van 5 jaar terecht bij je vertrouwde audicien voor nazorg, onderhoud en reparaties.
Niet-gecontracteerde audicien

In onze Zorgzoeker zie je welke audiciens wij hebben gecontracteerd.

Als je ervoor kiest om naar een niet-gecontracteerde audicien te gaan dan dien je een machtigingsaanvraag bij ons in te dienen vóór aanschaf van een hoortoestel. Het aanvraagformulier vind je op onze pagina over machtigingen en vul je samen met jouw audicien in.

De factuur dien je zelf aan jouw audicien te betalen en kan je achteraf bij a.s.r. declareren. Hoeveel je vergoedt krijgt bij niet-gecontracteerde zorg is afhankelijk van jouw polis en is terug te vinden in je polisvoorwaarden.

Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }