Ga naar de hoofdinhoud

Vragen over je declaratie of machtiging? Bekijk veel voorkomende vragen over declaraties en machtigingen hoortoestellen en lees wat je kunt doen.

Denk je dat je een gehoorapparaat nodig hebt? Als je onder de 67 jaar bent adviseren we je bij een eerste hoortoestel eerst naar de huisarts te gaan. Op deze webpagina vind je de stappen die je doorloopt als je een hoortoestel nodig hebt.

1: Check je vergoeding

Een hoortoestel wordt vergoed vanuit de basisverzekering waarbij het eigen risico geldt. Daarnaast betaal je bij hoortoestellen ook een eigen bijdrage. Via onderstaande knop zie je de vergoeding en meer informatie over de kosten die je zelf betaalt. 

2: Kies je audicien

Voor de meeste zorgverzekeringen van a.s.r. zijn er verschillen tussen zorgverleners waar wij wel en geen contract mee hebben afgesloten. Dit zijn de verschillen:

Zorgverlener met contract
  • Je betaalt alleen je eigen risico en als je geen aanvullende verzekering hebt de eigen bijdrage.
  • We hebben afspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg.
  • De zorgverlener declareert de kosten voor jou direct bij ons.

 

Zorgverlener zonder contract
  • Bij sommige basisverzekeringen krijg je een lagere vergoeding. Op onze pagina over maximale vergoedingen vind je wat de maximale vergoeding is voor onder andere hulpmiddelen (zoals hoortoestellen). 
  • Voor de aanschaf van je hoortoestel vraag je a.s.r. eerst om toestemming via een machtiging. Dan zie je vooraf precies wat we wel én niet zullen vergoeden.
  • Je schiet de kosten voor en declareert achteraf zelf.
3: Kies een hoortoestel

Bij de audiciën doe je een hoortest, bespreek je wat je klachten zijn en welke wensen je hebt. Op basis hiervan kiezen jullie welk hoortoestel het beste voor je werkt.

4: Vraag toestemming aan
Ga je naar een audicien zonder contract met a.s.r.?

Dan vraag je zelf vooraf toestemming voor vergoeding bij ons aan. Zo weet je van te voren wat je wel en niet vergoed krijgt en voorkomen we verassingen achteraf. Bij de audicien verzamel je de documentatie die je nodig hebt voor het doen van je aanvraag.

Documenten die je nodig hebt bij een aanvraag

• Offerte van de leverancier

• Audiogram

• Vragenlijst bij hoorprotocol

• Tevredenheidsverklaring/bijbetalingsformulier

• Cosi Rapport

Toestemming vragen Zodra we je aanvraag hebben verwerkt krijg je automatisch bericht. Zeker weten dat je aanvraag in ons systeem staat? Bekijk de status hier.
Nazorg

Moet je jouw hoortoestel repareren of heb je andere service nodig binnen 5 jaar na aankoop? Dan is er vergoeding mogelijk voor die reparaties. Bekijk de vergoeding hoortoestellen voor meer informatie. 

Hoortoestel declaratie/machtiging afgewezen?

Wanneer je toestemming hebt gevraagd en deze is afgewezen kan dat gebeuren omdat je niet alle benodigde documentatie hebt ingediend. In de brief die je ontvangt waarin staat dat we de aanvraag hebben afgewezen vind je welke documenten we nog missen. Je hoeft niet opnieuw een aanvraag in te dienen, je kunt de benodigde documenten los uploaden

Wanneer je een hoortoestel wil van een audicien waar a.s.r. geen contract mee heeft dan vraag je vooraf toestemming. Als je dat niet hebt gedaan maar wel een toestel hebt aangeschaft vergoeden wij de kosten niet. Vraag toestemming aan, wacht op reactie, bij goedkeuring kun je opnieuw de kosten declareren. 

Het is mogelijk om eens per 5 jaar vergoeding te krijgen voor een hoortoestel.

Veelgestelde vragen over hoortoestellen
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg Zorg app Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten