Ben je slechthorend? Bij a.s.r. krijg je een vergoeding voor een hoortoestel. Op deze pagina lees je hoe het werkt.
Bij aanschaf van jouw hoortoestel werkt de audicien volgens het landelijke hoorprotocol. Het hoorprotocol zorgt er voor dat je een kwalitatief goede hooroplossing krijgt. Daarnaast moet het protocol leiden tot een doelmatige hooroplossing voor jouw persoonlijke situatie.
Voor een hoortoestel krijg je vanuit de basisverzekering een deel vergoed. Indien je 18 jaar of ouder bent geldt er een wettelijke eigen bijdrage van 25% en is het eigen risico van toepassing. Voor kinderen tot en met 17 jaar geldt geen wettelijke eigen bijdrage en geen wettelijk eigen risico.
a.s.r. biedt ruimte voor jouw persoonlijke wensen. Hierdoor is het mogelijk om met behoud van de a.s.r. vergoeding middels eigen bijbetaling invulling te geven aan jouw meer persoonlijke wensen ten behoeve van een hoortoestel. Hiervoor gebruik je het formulier “Bijbetalingsformulier gehoorhulpmiddelen”. Dit formulier vul je samen met je audicien in.
Je hebt jouw hoortoestel voor minimaal 5 jaar. In een periode van 5 jaar kan er voor je veel veranderen. Daarom vinden wij het belangrijk dat je niet automatisch voor deze periode verbonden bent aan hetzelfde audicienbedrijf. Dit mag uiteraard wel, maar wil je voor nazorg (inclusief onderhoud en reparaties) naar een andere audicien of audicienbedrijf dan is dit mogelijk. Je hebt 1 keer per 12 maanden recht op vergoeding. Deze vergoeding voor nazorg kan je gebruiken voor een (gecontracteerd) audicienbedrijf van jouw keuze. Hiermee bieden wij je maximale keuzevrijheid.
Door de nazorg van je toestel apart te vergoeden leggen we de nadruk op goede service en nazorg tijdens de gehele periode waarin je gebruik maakt van jouw hoortoestel. Een audicien krijgt het tarief voor nazorg namelijk alleen vergoed als je deze zorg daadwerkelijk hebt ontvangen. Bij nazorg is de wettelijke eigen bijdrage van 25% van toepassing (met uitzondering van kinderen tot en met 17 jaar). Wanneer de nazorg niet plaatsvindt hoef je de eigen bijdrage dus niet te betalen. Zo houden we samen de zorg betaalbaar. Bij nazorg hanteren wij geen eigen risico zodat je geen extra kosten maakt.
In het kader van het stimuleren van kwaliteit, innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft a.s.r. vier modules ontwikkeld. Onderstaand leggen wij uit wat deze modules voor jou als verzekerde betekenen.
Je hebt de mogelijkheid om bij het audiciensbedrijf jouw oude batterijen in te wisselen waarbij je 25% korting krijgt op jouw nieuwe batterijen. Batterijen kosten nooit meer dan 30 cent per batterij. Daarmee ben je verzekerd van goede kwaliteit batterij tegen een scherpe prijs. Tevens heb je de zekerheid dat de batterijen die je bij de audicien koopt geschikt zijn voor jouw hoortoestel.
je kunt jouw oude hoortoestel en overige hoorhulpmiddelen inleveren bij jouw audiciensbedrijf. Jouw audiciensbedrijf stelt vervolgens bruikbare hoorhulpmiddelen beschikbaar aan een goed doel. Op deze manier krijgen hulpmiddelen een “tweede leven”.
Voor jouw gemak én om reisbewegingen te beperken kan je met jouw audicien telefonisch of via een videoverbinding overleggen en kan jouw audicien jouw hoortoestel op afstand instellen.
Wij vinden kwaliteit belangrijk. Gecontracteerde audiciensbedrijven nemen deel aan een landelijk klanttevredenheidsonderzoek. Wanneer het audiciensbedrijf een 8 of hoger scoort op klanttevredenheid is dit zichtbaar in onze Zorgzoeker.
In onze Zorgzoeker zie je welke audiciens wij hebben gecontracteerd.
Als je ervoor kiest om naar een niet-gecontracteerde audicien te gaan dan dien je een machtigingsaanvraag bij ons in te dienen vóór aanschaf van een hoortoestel. Het aanvraagformulier vind je op onze pagina over machtigingen en vul je samen met jouw audicien in.
De factuur dien je zelf aan jouw audicien te betalen en kan je achteraf bij a.s.r. declareren. Hoeveel je vergoedt krijgt bij niet-gecontracteerde zorg is afhankelijk van jouw polis en is terug te vinden in je polisvoorwaarden.