Het arbeidsongeschiktheidscriterium is de manier waarop je verzekeraar je arbeidsongeschiktheid beoordeelt. Bij a.s.r. kun je kiezen voor het criterium 'beroepsarbeidsongeschiktheid' of voor 'passende arbeid'. We leggen het je hieronder uit.

Het percentage van arbeidsongeschiktheid

Als je niet meer kunt werken omdat je ziek bent, dan ben je arbeidsongeschikt. Je kunt volledig of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. Dat is afhankelijk van hoeveel je nog kunt. Je mate van arbeidsongeschiktheid wordt uitgedrukt in een percentage. Dit percentage bepaalt onder andere hoe hoog de uitkering van je AOV zal zijn. Voor het deel dat je nog kunt werken ontvang je geen uitkering.

Hoe werkt het criterium beroepsarbeidsongeschiktheid?

Standaard beoordelen wij je arbeidsongeschiktheid op basis van ‘beroepsarbeidsongeschiktheid’. Dan kijken we of je je eigen werkzaamheden en beroep nog kunt uitvoeren. Of een deel daarvan. We kijken ook of er aanpassingen in je werk mogelijk zijn. We kijken dus niet of je ander werk dan jouw huidige beroep en werkzaamheden kunt uitvoeren. Zolang je door arbeidsongeschiktheid jouw beroep niet meer kunt uitvoeren en er geen aanpassingen in het mogelijk werk zijn, krijg je van ons een uitkering. Lees meer over 'beroepsarbeidsongeschiktheid' en 'passende arbeid'.

Stel: je bent melkveehouder en je wordt beperkt in lopen en staan. Door deze beperkingen kun je het werk als melkveehouder niet meer uitvoeren. Wij vinden je dan volgens het criterium ‘beroepsarbeidsongeschiktheid’ volledig arbeidsongeschikt. Je zou nog wel administratief werk op een kantoor kunnen doen, maar dat behoort niet tot de werkzaamheden die je verzekerd hebt. Wij vinden je dan arbeidsongeschikt. 

Hoe werkt het criterium passende arbeid?

Je kunt zelf ook kiezen voor het criterium ‘passende arbeid’. Je betaalt dan minder premie. Als je arbeidsongeschikt bent, kijken wij of je nog werk kunt doen dat niet tot je normale werkzaamheden behoort - maar dat wel past bij je werkervaring en opleiding.

Lees meer over 'beroepsarbeidsongeschiktheid' en 'passende arbeid'.

Neem contact met ons op

Neem contact met ons op via 030 278 0335. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }