Ga naar de hoofdinhoud

Je hebt recht op een uitkering vanuit je arbeidsongeschiktheidsverzekering als je arbeidsongeschikt bent verklaard. Wie en wat bepaalt dat? Hier lees je alles over wanneer je recht hebt op een AOV-uitkering en hoe wordt bepaald in welke mate je arbeidsongeschikt bent.

Wanneer kom je in aanmerking voor een AOV-uitkering?

Bij bijna alle arbeidsongeschiktheidsverzekeraars geldt dat je pas in aanmerking komt voor een uitkering als je voor meer dan 25% je werk niet meer kunt doen. Dit heet de uitkeringsdrempel. Je kan natuurlijk meer dan 25% arbeidsongeschikt zijn, zo zou je ook voor 40% je werkzaamheden niet meer kunnen uitvoeren.

De arbeidsdeskundige overlegt met verzekerde in welke mate hij/zij arbeidsongeschikt is. Bijvoorbeeld: je hebt je been gebroken en kan daardoor niet meer reizen, maar nog wel acquisitie doen en facturen maken. Dan ben je bijvoorbeeld voor 60% arbeidsongeschikt.

Je kunt bij het sluiten van een AOV ook voor kiezen voor een hogere drempel dan 25%. Kies je bijvoorbeeld voor een uitkeringsdrempel van 80%, dan betaal je een lagere premie, maar krijg je pas uitgekeerd als je voor meer dan 80% arbeidsongeschikt bent, en dus bijna niets meer kunt. De volgende staffel wordt gehanteerd:

 

Arbeidsongeschiktheid Percentage van verzekerde bedrag
80% - 100% 100%
65% - 80% 75%
55% - 65% 60%
45% - 55% 50%
35% - 45% 40%
25% - 35%
30%
0% - 25% Geen uitkering

Hoe wordt de mate van arbeidsongeschiktheid bepaald?

Jouw arbeidsongeschiktheid wordt beoordeeld door een arbeidsdeskundige op basis van je beroep. Je kan kiezen uit beroepsarbeidsongeschiktheid of passende arbeid. Dit geef je aan bij het afsluiten van een AOV.

  • Beroepsarbeidsongeschiktheid: in hoeverre ben je nog in staat je werkzaamheden uit te voeren die horen bij jouw beroep? Wij beoordelen je arbeidsongeschiktheid altijd op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid.
  • Passende arbeid: ook kun je ervoor kiezen dat we kijken naar passende arbeid. Vanaf het tweede jaar van arbeidsongeschiktheid, wordt er niet alleen gekeken of je de werkzaamheden kunt uitvoeren die bij jouw beroep passen, maar ook of je nog ander werk kunt doen dat bij je opleiding of werkervaring past. Je wordt dus minder snel beoordeeld als arbeidsongeschikt, omdat er wordt gekeken naar een geschikte oplossing. Hiervoor kan je kiezen als je minder premie wilt betalen.
  • Lees ook: Passende arbeid of beroepsarbeidsongeschiktheid?

Hoe wordt de arbeidsongeschiktheid vastgesteld? 

Als je arbeidsongeschikt raakt of dreigt te worden, komt er veel op je af. Je zit vol vragen en je wilt weten wat je te wachten staat. Bij a.s.r. staat er direct een team van specialisten voor je klaar om jou zo goed mogelijk op te vangen. Doe je een beroep op de AOV-uitkering dan bepaalt een team van deskundigen of je arbeidsongeschikt bent en in welke mate. 

  • Is de arbeidsongeschiktheid eenvoudig vast te stellen? Dan kijken we samen in welke mate je arbeidsongeschikt bent en we stellen vast hoe lang de arbeidsongeschiktheid waarschijnlijk gaat duren.
  • Is de arbeidsongeschiktheid niet eenvoudig vast te stellen? Dan vragen we aanvullende informatie op:

    1. We kunnen een huisarts of specialist vragen om je te onderzoeken. Dit zal niet je eigen arts zijn. De huisarts of specialist geeft aan onze medisch adviseur door wat je beperkingen zijn;
    2. We vragen je om jouw behandelend(e) arts(en) toestemming te geven om onze medisch adviseur te informeren over de ziekte of ongevalsgevolgen waarvoor jij je arbeidsongeschikt hebt gemeld;
    3. Ook kan er een arbeidsdeskundige bij je op bezoek komen. Samen bespreek je welke werkzaamheden mogelijk zijn binnen je eigen beroep. Ook bespreekt de arbeidsdeskundige de mogelijkheid voor werkaanpassingen en aanpassingen in de werkomstandigheden. We melden jou zo snel mogelijk in welke mate je arbeidsongeschikt bent en welke uitkering daarbij hoort. 

Lees ook: Wanneer ben je arbeidsongeschikt?

Ben je het niet eens met onze beoordeling?

Wat moet je doen als je het niet met ons standpunt eens bent? Geef dat sowieso zo snel mogelijk aan. Samen proberen we een oplossing te vinden. Dat gaat als volgt: 

  • Opvragen van nieuwe medische gegevens. 
    Die oplossing kan zijn dat onze medisch adviseur nieuwe medische gegevens opvraagt of een arts verzoekt jou te keuren omdat je situatie is gewijzigd. Die oplossing kan ook zijn dat onze arbeidsdeskundige je bezoekt. Wij delen je mee welke mate van arbeidsongeschiktheid wij hebben vastgesteld en of je recht hebt op een uitkering.
  • Second opinion.
    Komen wij niet tot een oplossing? Je hebt 30 dagen de tijd om een second opinion bij ons aan te vragen. Geef dan nog eens duidelijk aan waarom je het niet met ons eens bent. Jouw bezwaar laten wij beoordelen door een arts en/of arbeidsdeskundige, die we in overleg met elkaar bepalen. Bij deze second opinion kan het nodig zijn dat je opnieuw medisch wordt onderzocht en/of een andere arbeidsdeskundige je bezoekt. Op basis van de uitkomst van de second opinion stellen wij de mate van arbeidsongeschiktheid opnieuw vast. De uitkomst van deze second opinion is dan voor jou en voor ons bindend. Als we samen met jou een arts en/of arbeidsdeskundige vragen om een second opinion uit te voeren dan betalen wij deze arts en/of arbeidsdeskundige. Vraag je de second opinion niet samen met ons aan, dan kan het zijn dat wij de kosten van de arts en/of arbeidsdeskundige voor de second opinion niet of niet volledig vergoeden.

Wanneer krijg je een AOV-uitkering?

Je krijgt een AOV-uitkering wanneer een arts je beperkingen medisch vaststelt en je voor 25% je werkzaamheden niet meer kan uitvoeren. Daarnaast telt de mate van arbeidsongeschiktheid mee en het eigen risico (de wachttijd) die je hebt ingesteld. Het eigen risico wordt berekend vanaf de dag dat jij je meldt bij een arts, en de arts vaststelt dat je niet kan werken. Wanneer die periode verstreken is en de andere punten zijn gecheckt, dan krijg je een AOV-uitkering zoals afgesproken.

Lees ook: De hoogte van je AOV-uitkering bepalen we zo.

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }