Pieter Struik begon zijn bedrijf WebNL 20 jaar geleden op de computer bij zijn moeder in de keuken. Inmiddels heeft hij meerdere bedrijven overgenomen, 70 medewerkers aan het werk en 3 vestigingen in Nederland. Hij vertelt hoe hij de duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van zijn werknemers stimuleert in een groeiend bedrijf. Lees hoe hij omgaat met de uitdagingen die hierbij komen kijken. Pieter: ‘Een vitaliteitsprogramma helpt echt, want we bewegen en sporten veel meer.’
Wanneer Pieter zijn bedrijf WebNL start, is hij pas 19 jaar. Pieter: ‘In die tijd speelde ik vaak FIFA op de pc in de keuken van mijn moeder. Opeens kon ik de hele dag voetbal spelen met vrienden op afstand. Het besef drong door dat al die computers via internet verbonden zijn. Ik dacht: ‘Wat een mogelijkheden, hier moet ik iets mee doen’. Toen heb ik een bedrijf net buiten het dorp gebeld en gevraagd of ik hun website mocht bouwen.’
Pieter krijgt zijn eerste klant en er volgen er snel meer. ‘Het begon met bouwen van websites (daarom koos hij de naam WebNL). Al snel merkten we dat het moeilijk was om goede afbeeldingen te vinden voor onze websites.’ Pieter neemt daarom een fotografie- en videostudio over, zodat WebNL zelf beelden kan maken.
In de jaren daarna wordt de vindbaarheid van websites steeds belangrijker, dus start Pieter een online marketingbureau. Hij neemt de afgelopen jaren nog 3 bedrijven over, samengebracht onder WebNL creative studios. Pieter: ‘We zijn dus echt aan het groeien en ontwikkelen.’
Waar hij begon achter de computer van zijn moeder, werken nu 70 werknemers bij Pieter en heeft WebNL 3 vestigingen in Nederland. ‘We zijn groot genoeg voor interessante opdrachten en grote klanten, maar tegelijk klein genoeg voor persoonlijk contact. Klanten voelen zich geen nummer bij ons.’ Die groei kwam wel met uitdagingen, vertelt Pieter.
Ondernemen in de creatieve sector is volgens Pieter lastig, omdat de meest creatieve mensen vaak geen geboren ondernemers zijn: ‘Ze bedenken de mooiste concepten en campagnes, maar zijn niet altijd even gestructureerd of commercieel. Dat zie ik vaak misgaan wanneer die bedrijven groeien.’
‘Daarom let ik extra op structuur en processen binnen ons bedrijf. Ik weet precies wat we elke dag verdienen en uitgeven. Voor het creatieve werk en ander specifiek werk trekken we de beste mensen aan. Ik werk zelf al lang niet meer aan concepten en campagnes. Daar zijn anderen veel beter in. Ik richt me nu meer op ondernemen zelf.’
Een andere uitdaging is vinden en behouden van medewerkers, vooral jonge mensen die net de arbeidsmarkt opkomen. ‘Ze weten precies wat ze willen en zijn daar eerlijk over. Heel verfrissend, maar ook uitdagend om aan te sturen.’
Pieter wil deze jonge mensen graag aan zijn bedrijf binden. ‘We hebben ze nodig, dus we geven ze veel aandacht. Het helpt als je als leidinggevende bewust bent van hoe je ze benadert en van wat de cultuur is in je bedrijf.’
Pieter werkt actief aan het welzijn van zijn medewerkers en aan de bedrijfscultuur bij WebNL creative studios. ‘Nu we zo groeien, vind ik het belangrijk dat onze mensen goed in hun vel zitten en dat we goed voor ze zorgen. We hebben bijvoorbeeld een eigen kok die elke dag vers voor ons kookt, en we gebruiken a.s.r. Vitality. Dit vitaliteitsprogramma stimuleert je om gezonde keuzes te maken, meer te bewegen en dat ook vol te houden.’
Pieter is al verzekerd bij a.s.r. wanneer zijn adviseur hem wijst op het Vitality-programma. Sinds we het programma hebben ingevoerd, verandert er echt iets binnen het bedrijf: ‘We gaan bijvoorbeeld elke maandagavond met een aantal collega’s naar de sportschool. Daar huren we een personal trainer in. Ons kantoor ligt vlak bij de duinen, dus we gaan ook regelmatig wandelen of hardlopen. Zo’n vitaliteitsprogramma helpt echt, want we bewegen en sporten veel meer.’
Pieter ziet een vitaliteitsprogramma als een noodzaak: ‘We hebben bijna allemaal een zittend beroep, dus dan is voldoende beweging extra belangrijk. Daarnaast is het ook heel gezellig om samen te sporten én goed voor het teamgevoel!’
Wil jij net als Pieter werken aan de groei van je bedrijf? Doe dan de Groeimeter-test van a.s.r. Zo ontdek je in welke groeifase je nu zit en hoe je later zorgt voor gezonde groei. Op financieel gebied, maar ook als het gaat om risicobeheersing en duurzaamheid.