De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Oekraïne
Lees meer over Oekraïne en je hypotheek of verzekeringen van a.s.r..
Verwacht je door omstandigheden problemen met het betalen van je hypotheek? Bijvoorbeeld door een scheiding of door een daling van je inkomsten? Dan zoeken we in goed overleg met jou naar een passende oplossing. Ons uitgangspunt daarbij is dat je in je woning kunt blijven wonen.
Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om samen een oplossing te vinden. Neem daarom zo snel mogelijk contact met ons op als je verwacht dat je een betalingsprobleem krijgt:
Afhankelijk van jouw situatie bekijken we samen welke oplossing of oplossingen het beste bij je passen. Dit is maatwerk. We kennen geen algemene betalingsregeling. Daarom is het belangrijk dat je snel contact met ons opneemt.
Ben je werkloos en heb je moeite met het vinden van een nieuwe baan? Dan kun je zomaar minder ruimte hebben om je hypotheek te betalen. Neem dan contact met ons op. Na overleg kunnen we een jobcoach inzetten. Je maandbetaling zetten we tijdelijk stil en je krijgt dan intensieve, persoonlijke begeleiding van een professionele coach. Met deze coach ontdek je waar je talenten liggen, je krijgt persoonlijke tips voor je CV en hij of zij kan je helpen met het verbeteren van je sollicitatiebrieven. Zo vergroot je je kansen op het vinden van een nieuwe baan. De rekening van de jobcoach betalen wij.
Lees ook het verhaal van Marianne, die een baan vond via haar hypotheek.
Vind je het lastig om inzicht of overzicht te krijgen in jouw financiële situatie? Heb je daardoor moeite om rond te komen en om je hypotheek elke maand te betalen? Neem dan snel contact met ons op. Na overleg kunnen we je een budgetcoach toewijzen. Een budgetcoach helpt je inzicht te krijgen in je financiële situatie. Hij of zij bekijkt samen met jou je inkomsten, uitgaven, schulden en achterliggende betalingsproblemen. De rekening van de budgetcoach betalen wij.
Lees ook 5 tips om betaalproblemen te voorkomen.
Kun je door de coronacrisis je lening niet meer betalen? Dan willen we je zo goed mogelijk helpen. Iedere situatie is anders. Bel ons zodat we je financiële situatie kunnen bespreken. Wij leveren maatwerk. In een telefoongesprek bespreken we met je wat nu voor jou de beste oplossing is. In dat maatwerk kan het zo zijn dat uitstel van (een deel van) de maandbetaling de beste keuze is. a.s.r. vindt het belangrijk dat je probeert om je maandelijkse rente wél te betalen.
Let op: Uitstel van (een deel van) je maandbetaling is geen kwijtschelding. Wij schuiven de einddatum van je lening niet op en wij verhogen je lening hiervoor ook niet. Je moet uitgestelde bedragen later alsnog betalen. Hoe groter de achterstand, hoe lastiger het wordt om de achterstand te betalen.
Door de coronacrisis is een bijzondere situatie ontstaan die telkens verandert. Niemand weet hoe lang deze situatie duurt. Alle afspraken die we nu met je maken zijn maatwerk. Als de afspraak afloopt, nemen we weer contact met je op om te kijken wat op dat moment de situatie is en hoe we je dan het beste kunnen helpen.
Als je met ons een betaalafspraak maakt, dan is dat voor een bepaalde periode. Lukt het je niet om je aan die gemaakte afspraak te houden voor de periode die je hebt afgesproken? Neem dan contact met ons op om te kijken wat op dat moment de situatie is en hoe we je het beste kunnen helpen.
Heb je met ons afgesproken dat je nu je maandbedrag niet, of maar voor een deel betaalt? Omdat je door de coronacrisis het maandbedrag van je lening niet (helemaal) kunt betalen? Dan is het belangrijk om te weten dat, als je uitstel van betaling hebt, je de achterstand op je lening later alsnog moet betalen.
Aan het einde van je betaalafspraak nemen we contact met je op, om te vragen hoe het met je gaat. En dan bekijken we je financiële situatie opnieuw. Op dat moment bespreken we hoe je de ontstane achterstand gaat betalen. Of als dit nog niet mogelijk is, maken we een nieuwe afspraak over het maandbedrag voor de komende maand.
Als je met ons een betaalafspraak maakt, dan is dat voor een bepaalde periode. Alle afspraken die we nu maken zijn maatwerk. Als de afspraak afloopt, nemen we weer contact op om te kijken wat op dat moment de situatie is en hoe we je dan het beste kunnen helpen.
Heb je door de coronacrisis financiële problemen gekregen? En hebben we met je afgesproken dat je tijdelijk (een deel van) je maandbedrag niet betaalt? Als dat langer duurt dan 4 maanden, dan geven we aan het Bureau Krediet Registratie (BKR) code 5 door. Code 5 is een preventieve code. Deze code blijft zichtbaar zolang je niet betaalt. Zodra je weer normaal gaat betalen laten we de codering bij het BKR verwijderen. Dan is deze code niet meer zichtbaar bij het BKR. De periode waarvoor wij nu afspraken maken is korter is dan vier maanden. We laten de code alléén plaatsen als we de afspraak met jou aanpassen, waardoor deze langer duurt dan 4 maanden.
Hebben wij met je afgesproken dat je een deel van je maandbedrag wel blijft betalen? Dan is het belangrijk dat je je aan deze afspraak houdt. Lukt dat niet? Dan gelden de normale registratievoorwaarden van het BKR als je achterstand groter wordt dan 3 maanden. Meer hierover kun je lezen op de website van het BKR. Het is daarom belangrijk dat je contact met ons opneemt, als je verwacht dat je je niet meer aan de afspraak kunt houden. We willen graag een betaalafspraak met je maken, die bij jou en jouw situatie past en die voor jou haalbaar is.
De regels van de Belastingdienst bepalen de gevolgen van de betaalachterstand voor de aftrek van de hypotheekrente bij de aangifte inkomstenbelasting. Als je dit jaar minder rente betaalt, betekent dit niet meteen dat je minder rente mag aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting. Rente kan namelijk ook aftrekbaar zijn als de rente niet betaald wordt, maar daarvoor zijn wel voorwaarden.
Is je lening van 2013 of later?
Heb je een lening van 2013 of later? Dan heb je volgens de huidige regels van de Belastingdienst tot en met 31 december 2021 de tijd om je achterstand terug te betalen. De achterstand van de bedragen die je had moeten terugbetalen, kunnen we in overleg met je ook over een langere periode verdelen. Let op: dit bedrag komt bovenop je maandbedrag.
Je kunt ook contact opnemen met je hypotheekadviseur als je een probleem met betalen hebt of verwacht. Hij of zij onderzoekt dan samen met jou of er een oplossing is die goed bij je persoonlijke situatie past.
Bekijk ook ons ethisch manifest: 10 regels die een respectvolle omgang met klanten garanderen