Hulp bij betalingsproblemen

Verwacht je door omstandigheden problemen met het betalen van je hypotheek? Bijvoorbeeld door een scheiding of door een daling van je inkomsten? Dan zoeken we in goed overleg met jou naar een passende oplossing. Ons uitgangspunt daarbij is dat je in je woning kunt blijven wonen.

Neem zo snel mogelijk contact met ons op

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om samen een oplossing te vinden. Neem daarom zo snel mogelijk contact met ons op als je verwacht dat je een betalingsprobleem krijgt:

  • Telefoon (030) 257 82 34
  • Stuur ons een mail
  • Meld het via ons contactformulier
  • Live chatten met een medewerker (op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur)

Let op: We krijgen momenteel veel vragen vanwege de coronacrisis. De chat is hierdoor slecht bereikbaar. Als je ons belt of mailt kunnen we je sneller helpen. 

Welke mogelijke oplossingen zijn er?

Afhankelijk van jouw situatie bekijken we samen welke oplossing of oplossingen het beste bij je passen. Dit is maatwerk. We kennen geen algemene betalingsregeling. Daarom is het belangrijk dat je snel contact met ons opneemt.

  • Betalingsregeling toon

  • Hulp bij het vinden van een nieuwe baan toon

  • Je hypotheek aanpassen toon

  • Hulp met inzicht en overzicht in jouw financiële situatie  toon

Afspraken bij betalingsproblemen door de coronacrisis

Kun je door de coronacrisis je lening niet meer betalen? Dan willen we je zo goed mogelijk helpen. Iedere situatie is anders. Bel ons zodat we je financiële situatie kunnen bespreken. Doe dat voor 30 september, want voor regelingen die uiterlijk 1 oktober zijn ingegaan, hanteert de belastingdienst soepelere regels. Wij leveren maatwerk. In een telefoongesprek bespreken we met je wat nu voor jou de beste oplossing is. In dat maatwerk kan het zo zijn dat uitstel van (een deel van) de maandbetaling de beste keuze is, een betaalpauze. a.s.r. vindt het belangrijk dat je probeert om je maandelijkse rente wél te betalen.

Let op: Uitstel van (een deel van) je maandbetaling is geen kwijtschelding. Wij schuiven de einddatum van je lening niet op en wij verhogen je lening hiervoor ook niet. Je moet uitgestelde bedragen later alsnog betalen. Hoe groter de achterstand, hoe lastiger het wordt om de achterstand te betalen.

Maatwerk

Door de coronacrisis is een bijzondere situatie ontstaan die telkens veranderd. Niemand weet hoe lang deze situatie duurt. Alle afspraken die we nu met je maken zijn maatwerk. Als de afspraak is afgelopen, nemen we weer contact met je op om te kijken wat op dat moment de situatie is en hoe we je dan het beste kunnen helpen.

Geen gedwongen verkopen

Op 7 april 2020 hebben de banken en verzekeraars, waaronder a.s.r., samen met de rijksoverheid afgesproken dat ze tot tenminste 1 juli 2020 geen woningen gedwongen verkopen. Door de ernst van de coronacrisis is het belangrijk dat eigenaren in hun woning kunnen blijven. Met deze afspraak nemen de banken en verzekeraars hun maatschappelijke verantwoordelijkheid in deze bijzondere omstandigheden.

Belangrijk om te weten als je een betaalafspraak hebt vanwege de coronacrisis 

  • Terugbetalen achterstand toon

  • Verlengen betaalafspraak  toon

  • Betaalachterstand en BKR-registratie toon

  • Gevolgen voor aftrek van de hypotheekrente bij de inkomstenbelasting toon

Laat je adviseren

Je kunt ook contact opnemen met je hypotheekadviseur als je een probleem met betalen hebt of verwacht. Hij of zij onderzoekt dan samen met jou of er een oplossing is die goed bij je persoonlijke situatie past.