Je lijfrente komt vrij

Je hebt met je lijfrenteverzekering een aanvulling op je pensioen opgebouwd. Als het lijfrentekapitaal vrijkomt moet je een keuze maken. Op deze pagina lees je er meer over.

Voor veel levensverzekeringen kun je in je a.s.r. account

  • regelen hoe de waarde van je verzekering wordt uitgekeerd
  • de waarde van je verzekering bekijken
  • je persoonlijke gegevens wijzigen, zoals je (e-mail)adres
Inloggen
Wat gebeurt er nu mijn lijfrente vrijkomt?

Met het lijfrentekapitaal heb je bijvoorbeeld onderstaande mogelijkheden:

  • Je zet het lijfrentekapitaal nog even vast en laat het doorgroeien.
  • Je laat het lijfrentekapitaal periodiek uitkeren. Dit betekent dat je een lijfrente aankoopt die in termijnen aan je uitkeert. 
    Valt je lijfrenteverzekering onder het nieuwe fiscale regime? Dan kun je er vanaf volgend jaar misschien voor kiezen om niet je hele lijfrentekapitaal te gebruiken voor het aankopen van een lijfrente. Je mag dan ook maximaal 10% van het lijfrentekapitaal zonder boete (revisierente) ineens laten uitkeren
    Let op! Je kunt pas kiezen voor zo’n bedrag ineens als de nieuwe regels daarvoor zijn ingegaan. 
  • Je laat het lijfrentekapitaal in een keer uitkeren. Je betaalt dan over het kapitaal belasting en meestal een boete in de vorm van revisierente.

Voor de eerste mogelijkheid kun je een nieuw lijfrenteproduct afsluiten. Bijvoorbeeld Persoonlijk pensioen van de beleggingsonderneming a.s.r. Vooruit, een onderdeel van a.s.r. Maar je kunt ook kiezen voor een lijfrenteproduct bij een andere bank of verzekeraar.

Je verzekering verlengen kan alleen als je een polis hebt met een clausule 'Verlenging einddatum' of 'Wisseldatum'.

Heb je een polis met een clausule 'Verlenging einddatum'? En wil je je verzekering verlengen? Dan kun je dat via je a.s.r. account aan ons doorgeven. Je krijgt dan een offerte met de nieuwe einddatum. De getekende offerte moet vóór de einddatum van de verzekering door ons zijn ontvangen. Geef een verlengingsverzoek daarom op tijd aan ons door.

Heb je een polis met een clausule 'Wisseldatum'? En wil je je verzekering verlengen? Dan hoef je niets te doen. Je verzekering wordt jaarlijks automatisch met één jaar verlengd. Dat doen wij tot het jaar waarin de oudste verzekerde 70 jaar wordt.

Sluit je een product bij de beleggingsonderneming a.s.r. Vooruit? Of bij een andere bank of verzekeraar? Dan dragen wij de waarde over. Lees meer over de waardeoverdracht.

  • Hoeveel tijd heb ik om te beslissen wat ik met mijn geld doe? toon
  • Wat gebeurt er als ik niet op tijd heb beslist? toon

Let op: het is belangrijk om je goed voor te laten lichten. Neem daarom altijd contact op met je adviseur om samen te bekijken welke mogelijkheid het beste bij je persoonlijke situatie past.

De belastingregels

De belastingregels voor je lijfrenteverzekering vallen onder het oude of het nieuwe regime. Voor de gouden handdruk verzekering gelden afwijkende belastingregels.

Een verzekering is een nieuw regime lijfrente bij:

  • periodieke premiebetaling en ingangsdatum vanaf 16 oktober 1990.
  • eenmalige koopsom en ingangsdatum vanaf 1 januari 1992.

Een verzekering is een oud regime lijfrente bij:

  • periodieke premiebetaling en ingangsdatum voor 16 oktober 1990.
  • eenmalige koopsom en ingangsdatum voor 1 januari 1992. 
De mogelijkheden per verzekering
  • Lijfrente nieuw regime toon
  • Lijfrente oud regime toon
  • Gouden handdruk verzekering toon
Heb je je keuze gemaakt?

We sturen je 9 maanden voor de einddatum een bericht. Vanaf dat moment kun je de uitkering van je verzekering regelen via je adviseur of online via je a.s.r. account Heb je nog geen account? Deze maak je eenvoudig zelf aan via asr.nl/login.

Nadat je in je a.s.r. account jouw keuzes gemaakt hebt zie je of wij nog extra documenten nodig hebben. Deze lever je vervolgens online aan. Als wij alle benodigde documenten hebben ontvangen, keren wij de verzekering binnen 10 werkdagen na de einddatum uit.

Proces plaat expiratie
Stap 1: Je ontvangt een bericht. Stap 2: Login met je account. Stap 3: Upload de documenten. Stap 4: Krijg je geld uitgekeerd.

Als je een product bij een andere bank of verzekeraar sluit, dan dragen wij de waarde over. Lees meer over de waardeoverdracht

Downloads
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }