Waardeoverdracht lijfrentekapitaal

Je spaart met een lijfrente voor een aanvulling op je pensioen. Je wilt de waarde van deze lijfrente overdragen naar een ander spaarproduct of de aanvulling nu in laten gaan. Dat kan. Je kunt hiervoor kiezen voor een product van een andere aanbieder. Verzekeraars en banken hebben afspraken gemaakt hoe ze het lijfrentekapitaal aan elkaar overdragen. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK).

Wat gebeurt er bij waardeoverdracht?

Om je lijfrentekapitaal naar een nieuw product over te kunnen dragen moeten naast het kapitaal ook gegevens worden overgedragen. Zo voorkomen we dat je belasting moet betalen. Banken en verzekeraars hebben hierover afspraken gemaakt in het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdracht (PSK). Als de waarde overgedragen wordt, zetten wij alle belangrijke gegevens in een formulier. Dit noemen wij een PSK-formulier. Dit formulier sturen wij rechtstreeks naar je nieuwe aanbieder.

Wat moet je doen als je de waarde naar een andere aanbieder over wilt laten maken?

De overdracht regel je vanaf 9 maanden voor de einddatum van je verzekering online via Mijn a.s.r. Heb je nog geen account voor Mijn a.s.r.? Deze maak je eenvoudig zelf aan via asr.nl/login.

Nadat je in Mijn a.s.r. je keuze hebt gemaakt zie je of wij nog extra documenten nodig hebben. Je levert deze online aan. Als wij alle benodigde documenten hebben ontvangen, maken we de verzekering binnen 10 werkdagen na de einddatum overdragen naar de nieuwe aanbieder.

Meer weten over de mogelijkheden met een lijfrente? Kijk dan op onze lijfrentepagina.

Zie ook:

 

Heb je nog vragen?

Wil je meer informatie, neem dan contact op met je adviseur of met ons Contact Centrum Leven: (030) 278 10 00. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 17.30 uur. 

Overdrachtsformulieren lijfrentekapitaal (PSK-formulieren)
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }