Huisartsenzorg en je zorgverzekering

Heb je lichamelijke of geestelijke klachten? Dan is de huisarts vaak het eerste aanspreekpunt. Een huisarts stelt een diagnose en probeert je zo goed mogelijk te helpen. Als het nodig is, verwijst je huisarts je door naar een arts of andere zorgverlener. Op deze pagina vind je alles over huisartsenzorg en de vergoeding.
Huisartsenzorg: de vergoeding en je eigen risico

Huisartsenzorg wordt vergoed vanuit je basisverzekering. In de meeste gevallen hoef je niets te betalen voor huisartsenzorg. Zo betaal je voor een bezoek aan de huisarts of telefonisch consult geen eigen risico. Ook het inschrijftarief, zorg van de praktijkondersteuner en ketenzorg vallen niet onder het eigen risico. Je betaalt wel eigen risico voor:

  • Laboratoriumonderzoeken (bijvoorbeeld een bloedonderzoek of soa-test)
  • Zorg bij een medisch specialist als je doorverwezen wordt
  • Voorgeschreven medicijnen die niet vallen onder het voorkeursbeleid 
Welke zorg valt er onder de vergoeding van huisartsenzorg?

Onder de vergoeding van huisartsenzorg valt: een (telefonisch) consult, een huisbezoek of bijvoorbeeld een bezoek aan de huisartsenpost in de avond of in het weekend. Hieronder vind je informatie over welke huisartsenzorg er nog meer onder de vergoeding van de basisverzekering valt.

Inschrijftarieven huisarts

De huisartsenpraktijk waar je ingeschreven staat brengt elke 3 maanden kosten in rekening. Je kan dit zien als abonnementskosten. Deze kosten zorgen ervoor zorgen dat je altijd bij je huisarts terecht kan als je zorg nodig hebt. Ook wanneer je niet bij huisarts bent geweest worden deze tarieven in rekening gebracht. Het bedrag is onder meer afhankelijk van hoe oud je bent, of je chronisch ziek bent en in welke wijk je woont. Deze inschrijftarieven worden volledig vergoed.

Praktijkondersteuner (POH)

Bij een chronische aandoening of bij psychische klachten kan de huisarts je doorverwijzen naar een praktijkondersteuner (POH). De praktijkondersteuner geeft voorlichting over je ziekte, voert controles uit, helpt je met je medicijnen en bekijkt samen met jou hoe je gezonder kan leven. De praktijkondersteuner GGZ ondersteunt de huisarts bij de behandeling van patiënten met psychische problemen. Zorg van de praktijkondersteuner wordt volledig vergoed.

Ketenzorg
Bij ketenzorg werken meerdere zorgverleners samen om patiënten de zorg te leveren die zij nodig hebben. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij COPD, Diabetes Mellitus (suikerziekte) en hart- of vaatziekten. De huisarts bepaalt of de zorg als ketenzorg wordt verleend en stelt met andere zorgverleners een behandelplan op. Ketenzorg wordt volledig vergoed.
Niet tevreden over je huisarts?

Heb je een conflict met je huisarts? Of vind je je huisarts niet goed? Helaas kunnen we je in deze situatie niet helpen. We adviseren je om in gesprek te gaan met je huisarts. Je kan ook gebruik maken van de klachtenregeling van de praktijk. Informatie over de klachtenregeling vind je terug op de website van de praktijk.

Kom je er samen niet uit? Dan kan je je klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris van het SKGE. De klachtenfunctionaris bemiddelt en gaat samen met jou op zoek naar een oplossing van je klacht of probleem.

Helaas kunnen wij als zorgverzekeraar weinig voor je betekenen als je in deze situatie wil overstappen van huisarts. Wel kan je zelf op zoek gaan naar een andere huisarts. We hebben hieronder enkele tips voor je op een rij gezet die je helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts. Ook kan je huisarts soms helpen bij het vinden van een andere praktijk.

 

Tips voor het vinden van een huisarts
Soms is het lastig om een (nieuwe) huisarts te vinden. Bijvoorbeeld als je buiten het verzorgingsgebied van de praktijk woont, of als de huisartsenpraktijk een patiëntenstop heeft. Helaas hebben wij als zorgverzekeraar geen invloed op een patiëntenstop of het aannamebeleid van een praktijk. Wel hebben we 3 tips voor je op een rij gezet voor het vinden van een (nieuwe) huisarts:
  1. Gebruik onze Zorgzoeker voor het vinden van een huisarts bij jou in de buurt. Je ziet direct de kwaliteitsscore, website en de contactinformatie van de praktijk. Met onze Zorgzoeker kan je zoeken op postcode of woonplaats. Omdat veel huisartsen in een bepaald postcodegebied werken, is het belangrijk om te zoeken op je postcode. 
  2. Neem contact op met de huisartsenpraktijken met de vraag of je je bij hen kan inschrijven. Dit kan vaak telefonisch of per e-mail. Geef hierbij een uitleg van jouw situatie en vertel waarom je een nieuwe huisarts zoekt. Je ziet op de website van de praktijk vaak of ze nog nieuwe patiënten aannemen.
  3. Geef niet te snel op. Het komt soms voor dat je 5 tot 10 praktijken moet benaderen voordat je een huisarts vindt. Lukt het niet om een huisarts te vinden? Breid dan je zoekgebied in de Zorgzoeker langzaam uit.
Heb je geen huisarts in je nieuwe woonplaats gevonden?

Heb je 5 tot 10 praktijken benaderd, maar lukt het niet om een huisarts in je nieuwe woonplaats te vinden? Dan kijken wij graag of we je kunnen helpen met het vinden van een beschikbare huisarts. Ook kijken we of het nodig is om je eventueel op een wachtlijst te plaatsen. Stuur hiervoor een e-mail naar bemiddeling@asr.nl met hierin de volgende informatie:

  1. Je polisnummer
  2. Je (nieuwe) postcode
  3. Het aantal personen dat je wilt inschrijven
  4. De praktijken die je al benaderd hebt
Handig om te weten
Meer informatie
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }