Ga naar de hoofdinhoud

Huisartsenzorg en je zorgverzekering

Heb je lichamelijke of geestelijke klachten? Dan is de huisarts vaak het eerste aanspreekpunt. Een huisarts stelt een diagnose en probeert je zo goed mogelijk te helpen. Als het nodig is, verwijst je huisarts je door naar een arts of andere zorgverlener. Op deze pagina vind je alles over huisartsenzorg en de vergoeding.
Huisartsenzorg: de vergoeding en je eigen risico

Huisartsenzorg wordt vergoed vanuit je basisverzekering. In de meeste gevallen hoef je niets te betalen voor huisartsenzorg. Zo betaal je voor een bezoek aan de huisarts of telefonisch consult geen eigen risico. Ook het inschrijftarief, zorg van de praktijkondersteuner en ketenzorg vallen niet onder het eigen risico. Je betaalt wel eigen risico voor:

  • Laboratoriumonderzoeken (bijvoorbeeld een bloedonderzoek of soa-test)
  • Zorg bij een medisch specialist als je doorverwezen wordt
  • Voorgeschreven medicijnen die niet vallen onder het voorkeursbeleid 
Tips voor het vinden van een huisarts
Soms is het lastig om een (nieuwe) huisarts te vinden. Bijvoorbeeld als je buiten het verzorgingsgebied van de praktijk woont, of als de huisartsenpraktijk een patiëntenstop heeft. Helaas hebben wij als zorgverzekeraar geen invloed op een patiëntenstop of het aannamebeleid van een praktijk. Wel hebben we 3 tips voor je op een rij gezet voor het vinden van een (nieuwe) huisarts:
  1. Gebruik onze Zorgzoeker voor het vinden van een huisarts bij jou in de buurt. Je ziet direct de kwaliteitsscore, website en de contactinformatie van de praktijk. Met onze Zorgzoeker kan je zoeken op postcode of woonplaats. Omdat veel huisartsen in een bepaald postcodegebied werken, is het belangrijk om te zoeken op je postcode. 
  2. Neem contact op met de huisartsenpraktijken met de vraag of je je bij hen kan inschrijven. Dit kan vaak telefonisch of per e-mail. Geef hierbij een uitleg van jouw situatie en vertel waarom je een nieuwe huisarts zoekt. Je ziet op de website van de praktijk vaak of ze nog nieuwe patiënten aannemen.
  3. Geef niet te snel op. Het komt soms voor dat je 5 tot 10 praktijken moet benaderen voordat je een huisarts vindt. Lukt het niet om een huisarts te vinden? Breid dan je zoekgebied in de Zorgzoeker langzaam uit.
Heb je geen huisarts in je nieuwe woonplaats gevonden?

Heb je 5 tot 10 praktijken benaderd, maar lukt het niet om een huisarts in je nieuwe woonplaats te vinden? Dan kijken wij graag of we je kunnen helpen met het vinden van een beschikbare huisarts. Ook kijken we of het nodig is om je eventueel op een wachtlijst te plaatsen. Stuur hiervoor een e-mail naar bemiddeling@ikkieszelf.asr.nl of bemiddeling@asr.nl met hierin de volgende informatie:

  1. Je polisnummer
  2. Je (nieuwe) postcode
  3. Het aantal personen dat je wilt inschrijven
  4. De praktijken die je al benaderd hebt
Spoedgeval! Wie bel je?

Als je zorg nodig hebt wil je zo snel mogelijk op de juiste plek terecht komen. Dat scheelt jou én de zorgverlener onnodige belletjes. Onderstaande infographic helpt je om te bepalen wie je wanneer belt.   

Wanneer bel je de huisarts? Bij levensgevaar bel je altijd 112. Advies nodig? Ga naar thuisarts.nl. Nu zorg nodig? bel dan de huisarts. Is de huisarts dicht? Neem dan contact op met de huisartsen spoedpost.
Handig om te weten
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }