Ben je 18 jaar of ouder? Dan heb je een verplicht eigen risico bij je basisverzekering. Op deze pagina lees je meer over de hoogte en de uitzonderingen van het eigen risico.
Huisartsenzorg wordt vergoed vanuit je basisverzekering. In de meeste gevallen hoef je niets te betalen voor huisartsenzorg. Zo betaal je voor een bezoek aan de huisarts of telefonisch consult geen eigen risico. Ook het inschrijftarief, zorg van de praktijkondersteuner en ketenzorg vallen niet onder het eigen risico. Je betaalt wel eigen risico voor:
Heb je 5 tot 10 praktijken benaderd, maar lukt het niet om een huisarts in je nieuwe woonplaats te vinden? Dan kijken wij graag of we je kunnen helpen met het vinden van een beschikbare huisarts. Ook kijken we of het nodig is om je eventueel op een wachtlijst te plaatsen. Ga hiervoor naar onze pagina over wachtlijstbemiddeling.
Als passant kun je bij een andere huisarts terecht zonder dat je bij die praktijk ingeschreven staat. Dit is mogelijk wanneer je dringende klachten hebt. De huisarts heeft dan geen toegang tot jouw medisch dossier. Het kan zijn dat je een rekening van die huisarts krijgt, die kun je vervolgens bij ons declareren.
Als je zorg nodig hebt wil je zo snel mogelijk op de juiste plek terecht komen. Dat scheelt jou én de zorgverlener onnodige belletjes. Onderstaande infographic helpt je om te bepalen wie je wanneer belt.
Heb je een conflict met je huisarts? Of vind je je huisarts niet goed? Helaas kunnen we je in deze situatie niet helpen. We adviseren je om in gesprek te gaan met je huisarts. Je kan ook gebruik maken van de klachtenregeling van de praktijk. Informatie over de klachtenregeling vind je terug op de website van de praktijk.
Kom je er samen niet uit? Dan kan je je klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris van het SKGE. De klachtenfunctionaris bemiddelt en gaat samen met jou op zoek naar een oplossing van je klacht of probleem.
Helaas kunnen wij als zorgverzekeraar weinig voor je betekenen als je in deze situatie wil overstappen van huisarts. Wel kan je zelf op zoek gaan naar een andere huisarts. We hebben hieronder enkele tips voor je op een rij gezet die je helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts. Ook kan je huisarts soms helpen bij het vinden van een andere praktijk.
Onder de vergoeding van huisartsenzorg valt: een (telefonisch) consult, een huisbezoek of bijvoorbeeld een bezoek aan de huisartsenpost in de avond of in het weekend. Hieronder vind je informatie over welke huisartsenzorg er nog meer onder de vergoeding van de basisverzekering valt.
De huisartsenpraktijk waar je ingeschreven staat brengt elke 3 maanden kosten in rekening. Je kan dit zien als abonnementskosten. Deze kosten zorgen ervoor zorgen dat je altijd bij je huisarts terecht kan als je zorg nodig hebt. Ook wanneer je niet bij huisarts bent geweest worden deze tarieven in rekening gebracht. Het bedrag is onder meer afhankelijk van hoe oud je bent, of je chronisch ziek bent en in welke wijk je woont. Deze inschrijftarieven worden volledig vergoed.
Bij een chronische aandoening of bij psychische klachten kan de huisarts je doorverwijzen naar een praktijkondersteuner (POH). De praktijkondersteuner geeft voorlichting over je ziekte, voert controles uit, helpt je met je medicijnen en bekijkt samen met jou hoe je gezonder kan leven. De praktijkondersteuner GGZ ondersteunt de huisarts bij de behandeling van patiënten met psychische problemen. Zorg van de praktijkondersteuner wordt volledig vergoed.
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via één van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder.