Je hebt als werkgever veel rechten en plichten als je medewerker (langdurig) ziek is. Zo heb je niet alleen een loondoorbetalingsverplichting maar moet je ook een vervanger regelen en zorgen voor goede verzuimbegeleiding. De kosten hiervoor kunnen hoog oplopen. Het kan dan ook verstandig zijn om een verzuimverzekering af te sluiten. Je bent dan verzekerd voor de kosten wanneer je medewerkers ziek worden. Hieronder staan alle aandachtspunten bij verzuim opgesomd zodat jij een goede afweging kan maken om wel of geen verzuimverzekering af te sluiten. 

Is een verzuimverzekering verplicht? 

Ondanks dat de financiële risico’s van verzuim hoog op kunnen lopen, is een verzuimverzekering niet wettelijk verplicht. Je maak als werkgever de keuze om zelf de risico’s te dragen of je te verzekeren tegen de verzuimkosten. Houd er wel rekening mee dat je verplicht bent om aan de regels van de Wet verbetering poortwachter te voldoen. In het stappenplan Wet verbetering poortwachter lees je wat jouw verplichtingen zijn als werkgever bij een zieke werknemer. 

Wanneer heb ik een verzuimverzekering nodig?
Uitval van je medewerker brengt dus veel kosten met zich mee. Je hebt een verzuimverzekering nodig als je als werkgever inschat dat je de verzuimkosten niet zelf kunt dragen. Met onze verzuim rekenhulp bereken je gemakkelijk wat verzuim jouw bedrijf elk jaar kost. Je krijgt een indicatie van de verzuimkosten op de omzet van jouw bedrijf, als je dezelfde winst wilt blijven maken. Door het verzuimpercentage te verlagen, zie je direct wat het verlagen van het verzuim je kan opleveren. 
Waarom kiezen voor een verzuimverzekering?
Er komt veel op je af als je medewerker ziek wordt. Met een ziekteverzuimverzekering van a.s.r. sta je er niet alleen voor. Hieronder vind je alle voordelen van een verzuimverzekering: 
De loondoorbetaling van je zieke werknemer is verzekerd
Als werkgever ben je verplicht om het loon van je zieke werknemer door te betalen. De loondoorbetalingsverplichting verschilt per situatie. Heeft je medewerker een contract voor onbepaalde tijd? Dan heb je een loondoorbetalingsverplichting van twee jaar. Bij een contract voor bepaalde tijd, heb je een loondoorbetalingsverplichting tot het einde van het contract. In beide situaties is het wettelijk verplicht om minimaal 70% van het brutoloon door te betalen aan je werknemer. Met een verzuimverzekering ben je verzekerd voor deze loonkosten.  
Best mogelijke ondersteuning bij het verkorten van verzuim 
Je kunt ervoor kiezen om deskundige hulp en (re-integratie) begeleiding mee te verzekeren. We zorgen er samen met jou voor dat je medewerker snel weer aan de slag kan. Ook krijg je ondersteuning bij het voorkomen en beperken van verzuim. 
Poortwachtergarantie

Met onze MKB Verzuim-ontzorgverzekering en verzuimverzekering met verzuimbegeleiding krijg je Poortwachtergarantie. Wij zorgen er dan voor dat je aan alle verplichtingen uit de Wet verbetering poortwachter voldoet. Heb je al onze adviezen opgevolgd en krijg je toch een loonsanctie van UWV? Dan nemen wij die voor onze rekening.  

Alles over verzuim 
Hoe zorg je dat je goed voorbereid bent op uitval en verzuim? En hoe houd je grip op (ziekte)verzuim en de verzuimkosten? Wij helpen je op weg met het voorkomen, inzichtelijk maken én aanpakken van verzuim in jouw bedrijf.  
Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e", "Of lees meer over Oekra\u0026iuml;ne en\u0026nbsp;\u003ca href=\"/verzekeringen/oekraine\"\u003eje hypotheek of verzekeringen van a.s.r.\u003c/a\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ je antwoord in een paar woorden", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"PEN_C_IDV2":false,"BA_C_PIBB":false,"KS_HD_C_MIJNASR":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ZO_C_DAV_SERVICE":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }