Ga naar de hoofdinhoud
Home De stroom valt uit wat nu
Hoogspanningsmast

De stroom valt uit wat nu

24 januari 2017
Vorige week werd Amsterdam en omgeving getroffen door een stroomstoring. Hierdoor zaten onder andere 360.000 huishoudens urenlang zonder elektriciteit. Weet jij wat je moet doen als bij jou de stroom uitvalt? Wij zetten het voor je op een rij.
1. Vind de oorzaak van de stroomstoring

Is thuis de stroom uitgevallen? Achterhaal eerst of het een stroomstoring is in jouw huis of een algemene stroomstoring in de wijk. Gaan alle lampen in huis niet meer aan en is de straatverlichting ook uit? Dan heb je te maken met een algemene stroomstoring. Meld de storing bij het Nationale Storingsnummer (0800-9009) en bel niet onnodig naar 112 om overbelasting te voorkomen. Hou het nieuws goed in de gaten voor actuele informatie.

Is er geen algemene stroomstoring? Dan is er mogelijk sprake van kortsluiting of overbelasting in huis. Kijk eerst in de meterkast. Is er een stop gesprongen? Dan is de stroomstoring in je eigen huis ontstaan. Schakel alle apparaten in deze groep uit en haal ook de stekkers uit het stopcontact. Zet vervolgens de aardlekschakelaar weer aan en schakel alle apparaten één voor één weer aan. Bij het defecte apparaat valt de aardlekschakelaar vanzelf uit en heb je de boosdoener gevonden. Ligt het niet aan één van de apparaten in huis? Neem dan contact op met een elektricien.

2. Beperk de schade tijdens de stroomstoring

Beperk de schade door de koelkast en vriezer zo min mogelijk open te doen zodat het eten minder snel ontdooit en bederft. Koud weer buiten? Hou de warmte binnen door ramen en deuren gesloten te houden. Haal vervolgens stekkers uit de stopcontacten om overbelasting en schade aan apparaten te voorkomen op het moment dat de stroomstoring verholpen is.

3. Ontdek of de schade vergoed wordt

In sommige gevallen heb je na een stroomstoring recht op een vergoeding. Of je  recht hebt op een vergoeding is afhankelijk van de duur van de storing en wat voor een type aansluiting je hebt. Is de stroomstoring in de hele wijk? Dan ontvang je  automatisch binnen zes maanden een vergoeding van de netbeheerder, hier hoef je niets voor te doen. Zijn door de stroomstoring elektrische apparaten beschadigd?  Neem dan contact op met je verzekeraar.

Bij a.s.r. is de gevolgschade aan apparaten zoals brand of schroeien verzekerd onder de inboedel- of woonhuisverzekering. Is de inhoud van je koelkast of vriezer bedorven door een stroomstoring? Dit valt onder de dekking van de inboedelverzekering. Het ligt aan de verzekeraar of er een minimale duur van stroomuitval vereist is. Bij a.s.r. is dat niet zo, wij vergoeden de bedorven levensmiddelen en het maakt niet uit hoe lang de stroomstoring duurde.

4. Voorkom een stroomstoring

Voorkom kortsluiting door geen kabels in het stopcontact te steken die beschadigd zijn of waarvan de draden blootliggen. Rol snoeren helemaal uit en haal ze uit de knoop voordat je deze gebruikt. Pak de stekker altijd vast als je deze uit het stopcontact wil halen en trek niet aan de kabel. Gebruik ook nooit meer ampère dan is toegestaan om overbelasting te voorkomen.

Tip: zo ben je voorbereid op een stroomstoring
  • Bewaar een opwindbare zaklantaarn (een knijpkat) in je meterkast. Je kunt ook de zaklampfunctie van je smartphone gebruiken.
  • Leg een opwindbare radio of een radio op batterijen klaar in je meterkast.
  • Zorg voor waxinelichtjes en lucifers in de buurt van je meterkast.
  • Hang het storingsnummer (0800 - 9009) en het telefoonnummer van een erkend installateur in je meterkast.
Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }