Ga naar de hoofdinhoud
Home Myrthe Smalbraak van Visma | Raet: “Hoe laagdrempeliger het vitaliteitsbeleid, hoe beter”

Myrthe Smalbraak van Visma | Raet: “Hoe laagdrempeliger het vitaliteitsbeleid, hoe beter”

28 juli 2022

Steeds meer bedrijven zien het belang in van een sterk vitaliteitsbeleid. Niet alleen voor de gezondheid van medewerkers en de duurzame inzetbaarheid, maar ook om het personeelsverloop te verminderen. Hr-dienstverlener Visma | Raet zet groot in op vitaliteit, noemt de hr-businesspartner van het bedrijf Myrthe Smalbraak. “Vitaliteit leidt gewoon tot veel energie en veerkracht en dat is iets wat iedereen volgens mij graag wil.”

De vier pijlers van vitaliteit bij Visma | Raet

“We besteden bij Visma | Raet veel aandacht aan vitaliteit”, vertelt Myrthe Smalbraak, hr-businesspartner bij Visma | Raet uit. Om structuur in het brede onderwerp te krijgen, hebben ze bij het bedrijf vitaliteit opgedeeld in vier pilaren: 

  1. Fysiek: “Hier denk je natuurlijk vooral aan bij vitaliteit”, begint Myrthe. “We proberen medewerkers te stimuleren om meer te bewegen, verantwoord te eten en voldoende te slapen.” Een van de manieren waarop ze dit doen, is door het gebruik van a.s.r. Vitality. “We zijn heel erg gek van a.s.r. Vitality. Het is heel laagdrempelig en je krijgt meteen een beloning als je aan je vitaliteit werkt.”
    Dat a.s.r. Vitality werkt, blijkt uit de punten die ze bij Visma | Raet hebben verzameld. In 2021 heeft het bedrijf zoveel bewogen dat a.s.r.ze vanuit de a.s.r. cashback 1.500 euro aan het Johan Cruyff fonds heefthebben gedoneerd. “Prachtig toch?”, glundert Myrthe. Het overige geld dat ze door de cashback hebben ontvangen, wordt besteed aan vitaliteitsacties. Zo hebben ze twee smoothiefietsen en organiseren ze activiteiten als Fietsen naar je Werk en de Nationale Buitenspeeldag.
  2. Mentaal: “Deze pilaar gaat over persoonlijke groei, ontwikkeling en je veerkracht”, verduidelijkt Myrthe. “Dat is ook een stukje vitaliteit natuurlijk.”
  3. Spiritueel: Hieronder valt voor Visma | Raet het zinvol en nuttig bezig zijn. Myrthe: “Dat je echt het gevoel hebt dat je waarde kunt toevoegen.”
  4. Emotioneel: “Dit gaat over de sfeer op de werkvloer”, vertelt Myrthe. “Over je eigen bewustzijn en de samenwerking tussen mensen, teams en je leidinggevenden.”

Zo neem je medewerkers mee in een vitaliteitsbeleiddonatie

“We dachten in het begin: nou we hebben a.s.r. Vitality en we hebben een aantal mooie webinars, dat gaat wel goed werken”, blikt Myrthe terug. “Maar we merkten dat als we er niet concreet aandacht aan geven, de aandacht ervoor wegzakt.” En dat terwijl iedereen vitaliteit weldegelijk een belangrijk onderwerp vindt, weet Myrthe uit maandelijkse medewerkerstevredenheidsonderzoeken. “Maar als het medewerkers niet precies duidelijk is wat ze moeten doen of wanneer ze aan hun vitaliteit mogen werken, dan zakt het weg. Dus we zijn eigenlijk continu bezig om die blijvende aandacht eraan te geven.” 

Om het belang van vitaliteit onder de aandacht te houden, posten ze veel op hun eigen intranet. “Maar we hebben ook een aantal ambassadeurs en aanjagers van vitaliteit”, benoemt Myrthe. “Zo zorgen we dat het niet een hr-feestje wordt. Zo van: hier is hr weer, we willen graag iets met beweging doen. Het is pas succesvol als het echt vanuit de medewerkers zelf wordt gedragen.”

Zo zorg je voor een positieve cultuurverandering

“We hebben ook wel geworsteld met de manier waarop we ons vitaliteitsbeleid moesten vormgeven”, vertelt Myrthe. “We hebben best wel een sportief team, waardoor we al heel snel dachten: we gaan dit doen en hardlopen en zus en zo, maar daar zaten mensen helemaal niet op te wachten.” Wat dan wel werkte? Laagdrempelige veranderingen. “Hoe laagdrempeliger in het begin, hoe beter.”

Wat je leidinggevende doet, dat doe je vaak ook. Dus als zij met vitaliteit bezig zijn, wordt het meer een standaard.

Myrthe Smalbraak

Als voorbeeld van zo’n laagdrempelige verandering, noemt Myrthe wandelbila’s: “Als je met je leidinggevende een gesprek hebt, of met je projectteam, waar je je laptop niet voor nodig hebt, ga gewoon met ze naar buiten. We moesten die drempel weghalen, dat het helemaal niet erg is als je niet achter je laptop zit.” 

Ook is het volgens Myrthe belangrijk om leidinggevenden daarin mee te nemen. “Ze zijn echt een voorbeeld voor medewerkers. Wat je leidinggevende doet, dat doe je vaak ook. Dus als zij met vitaliteit bezig zijn, wordt het meer een standaard.”

Door beetje bij beetje kleine drempels weg te halen, zorgen ze bij Visma | Raet voor een vitaler bedrijf. “En dat krijg je alleen maar voor elkaar als je er continu mee bezig bent”, benadrukt Myrthe. “Anders verslapt dat. Dat is ook wel een tip, blijf het altijd herhalen, blijf dingen delen, blijf mensen hierop aansporen.”

Van kleine drempels, naar grote activiteiten

Wie denkt dat ze bij Visma | Raet alleen kleine veranderingen doorvoeren, heeft het mis. Om medewerkers zo vitaal mogelijk te houden, organiseren ze door het jaar heen verschillende activiteiten als onderdeel van hun vitaliteitsbeleid. “We hebben net smoothie fietsen gehad”, lacht Myrthe. “En we zijn nu nog bezig met het organiseren van webinars over slapen, fit op werk en hybride werken.”

“Daarnaast staat de gezondheidscheck van a.s.r. Vitality nog op de planning en organiseren we een mental health workshop en een actie van ‘doe eens niets’, omdat het ook belangrijk is om een keer helemaal niets te doen”, benadrukt Myrthe. “Ook hebben we een individuele coach waar medewerkers zelf mee aan de slag kunnen gaan.” Kortom: een heel palet aan vitaliteitsactiviteiten.

Waarom ze hier zoveel aandacht aan besteden? Om medewerkers enthousiast te houden. “We merken dat het beter gaat met de mensen die na de pandemie weer naar kantoor komen”, vertelt Myrthe. “Maar we hebben ook een groep die liever thuis werkt, en het is lastiger om die naar kantoor te trekken. De events die wij organiseren zijn daarom bewust op kantoor en niet online. Door die events zo leuk mogelijk te maken, hopen we de thuiswerkgroep ook naar kantoor te krijgen, zodat ze zich meer betrokken voelen.”

Hoe maatwerk de duurzame inzetbaarheid verhoogt

Ondanks dat ze bij Visma | Raet voor al hun medewerkers activiteiten organiseert, verliezen ze het individu niet uit het oog. Maatwerk blijft belangrijk. “We hebben verschillende doelgroepen: van gen z tot oudere medewerkers”, schetst Myrthe. “En je merkt gewoon een verschil in behoefte. De ene medewerker raakt bevlogen om reden x en de andere medewerker om reden y. Daar moet je op inspelen.”

Het is belangrijk om continu in dialoog te staan met medewerkers.

Myrthe Smalbraak

“Bijvoorbeeld de generatie van onze oudere medewerkers”, gaat Myrthe verder. “Daar moet je extra zorgen voor een gezonde werkomgeving, maar ook voor het ontwikkelen van talent. Het gesprek aangaan is daarin ook heel belangrijk.” Op die manier zorgt het bedrijf voor duurzame inzetbaarheid. “Daarin is het ook belangrijk dat leidinggevenden continu in dialoog staan met de medewerkers: zit je nog op de goede plek als we naar jouw talenten kijken? Heb je het goede werk? Moeten we daarin schuiven? Daar komt echt maatwerk bij kijken.”

Zo gaat Visma | Raet om met amplitie

Hr staat niet stil. Behoeftes van medewerkers zijn constant onderhevig aan verandering en dus moeten hr-afdelingen leren om op deze veranderende behoeftes in te spelen. De nieuwste manier om dit te doen is door middel van amplitie. “Amplitie staat bij ons nog in de kinderschoenen”, vertelt Myrthe. “Iedereen heeft talenten en het werk moet daarbij passen.” 

“Het is goed om als werkgever te kijken hoe we het werk passend kunnen maken bij de persoon, want die past zo goed bij Visma | Raet”, gaat Myrthe verder. “Niet iedereen hoeft exact hetzelfde werkpakket te hebben. Als je veel meer daarop gaat inzetten en dat op een positieve manier benadert, denk ik dat je veel meer voor elkaar kunt krijgen. Ik denk dat we verder moeten inzetten op amplitie en dat de medewerkers dat ook van ons verwachten.”

Meer lezen over amplitie? Download de whitepaper

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Myrthe Smalbraak en wil je zelf aan de slag met vitaliteit en amplitie? Download hier de whitepaper en zet de eerste stappen naar een amplitieve organisatie.

Andere inzichten krijgen over amplitie?

Wil je nog meer inspirerende verhalen lezen over amplitie? a.s.r. Vitality sprak met vier professionals over hun visie op deze mensgerichte bedrijfscultuur. Lees hier het interview met: 

Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }