Ga naar de hoofdinhoud
Home bilateraal overleg

Bila: alles over een goed bilateraal overleg met werknemers

17 maart 2022

Steeds meer werkgevers houden geregeld een bilateraal overleg (bila) met werknemers. Maar wat is een bila? Wat bespreek je tijdens dit één-op-ééngesprek? En wat zijn de voordelen van een bila voor jouw bedrijf? Lees hieronder alles over het bila-gesprek, ontdek de voordelen en bekijk een handige checklist inclusief voorbeeldvragen.

Wat is een bila?

Een bilateraal overleg is een persoonlijk gesprek tussen werknemer en werkgever. Spreek je werknemers geregeld onder vier ogen? Dan ben je eigenlijk al bezig met een bilateraal overleg. Tijdens een bila komen verschillende onderwerpen aan bod. Wat gaat er goed en waar loopt een werknemer tegenaan op de werkvloer? Ook privézaken kunnen tijdens een bila ter sprake komen. Een bila is in vergelijking met bijvoorbeeld een functioneringsgesprek dan ook een stuk informeler en is gebaseerd op basis van gelijkwaardigheid.

Wat is het doel van een bila gesprek? 

Het belangrijkste doel van een bila is dat werknemers zich gehoord voelen. Als werkgever heb je namelijk niet altijd genoeg tijd om elke medewerker persoonlijk te spreken. Door regelmatig één-op-ééngesprekken te voeren, leer je werknemers beter kennen en ben je als werkgever beter op de hoogte van wat er speelt op de werkvloer. Je voert een bila gesprek dan ook niet eenmalig, maar op vaste momenten. Hierdoor blijf je als werkgever betrokken bij de laatste ontwikkelingen die werknemers doormaken binnen jouw bedrijf.

De 4 voordelen van een bilateraal overleg

Regelmatig een bila inplannen met medewerkers brengt veel voordelen voor zowel werknemer als werkgever met zich mee. Hieronder lees je 4 voordelen op een rij.

1. Werknemers voelen zich gehoord

Door persoonlijke gesprekken te voeren, voelt een werknemer zich beter gehoord. Jij laat namelijk zien dat je het belangrijk vindt om er tijd voor vrij te maken. Vooral op een werkvloer met meerdere werknemers is het soms lastig om je aandacht eerlijk te verdelen over alle medewerkers. Door een persoonlijke bila in te plannen weet je zeker dat je elkaar geregeld spreekt.

2. Meer bevlogen werknemers op de werkvloer

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor werknemers. Door adviezen te delen en tips te geven voelt een werknemer zich geïnspireerd en meer betrokken binnen je bedrijf. Met deze één-op-ééngesprekken, investeer je dus ook in meer bevlogen werknemers.

3. Je leert werknemers beter kennen

Een bila is hét uitgesproken moment om meer over werknemers te weten te komen. Het leven bestaat namelijk uit meer dan alleen werk. Wat speelt er in het privéleven van werknemers? Door het tonen van oprechte interesse ontstaat er meer begrip en waardering voor elkaar.

4. Je krijgt meer inzichten in de werksfeer

Door het voeren van open gesprekken, leer je meer over de werksfeer binnen je bedrijf. Waar lopen dingen goed? En waar zijn nog verbeterpunten? Het is belangrijk om je als werkgever hier onbevooroordeeld in op te stellen. Zo durven werknemers eerder problemen bij je aan te kaarten.

Bila checklist: zo begin je goed voorbereid een bilateraal gesprek met werknemers

Wil je zelf ook aan de slag met bila’s binnen jouw bedrijf? Bekijk hieronder de checklist voor een goed bila gesprek met werknemers.

1. Zorg voor een informele sfeer

Wil je een open gesprekssfeer creëren? Vermijd dan het formele vergaderkamertje. Het is tenslotte geen functioneringsgesprek. Ga bijvoorbeeld een rondje wandelen tijdens de bila, of drink samen een kop koffie in een koffiezaak. Vraag werknemers wat zij zelf het prettigst vinden.

2. Luister aandachtig naar het gesprek

Wees scherp tijdens de bila en houd je aandacht erbij. Probeer een luisterende en aandachtige houding aan te nemen. Wees je ook bewust van non-verbale communicatie. Kijk je werknemer aan en laat zien dat je luistert. Goed luisteren betekent ook de juiste vragen stellen: bied suggesties, tips en adviezen waar een werknemer écht iets aan heeft.

3. Stel open vragen

Door het stellen van open vragen lok je een gelijkwaardig gesprek uit. Stel dus vragen die beginnen met wie, wat, waar, waarom en hoe. Door het stellen van open vragen, voorkom je bovendien dat werknemers zich overhoord voelen.

4. Toon begrip en empathie

Wees begripvol naar werknemers en toon empathie. Een bila is het perfecte moment voor openhartige gesprekken. Reageer dan ook onbevooroordeeld op de input van werknemers en probeer je begripvol op te stellen.

5. Vraag werknemers de bila voor te bereiden

Vraag werknemers om de bila vooraf voor te bereiden. Dat hoeft niet tot in detail, maar vooraf een paar bespreekpunten noteren helpt om het doel van een bila optimaal te benutten. Ook als werkgever kan je vooraf een paar dingen bedenken waar je benieuwd naar bent.

Voorbeeldvragen tijdens een bila

Vind je het lastig om open vragen te stellen? Bekijk hieronder een aantal voorbeeldvragen.

  • Wie inspireert jou op de werkvloer?
  • Wat heb je de afgelopen tijd geleerd?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Waarom maak je je daar zorgen over?
  • Hoe vind je je werk-privébalans?

Bila met a.s.r. Vitality

Ga je tijdens de bila wandelen? Dan kan a.s.r. Vitality natuurlijk niet ontbreken! a.s.r. Vitality is hét gezondheidsprogramma dat dagelijkse beweging stimuleert. Hoe? Door bewegen aantrekkelijk te maken. Wij helpen werknemers voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. En dat werkt.

Meer weten?

Vitality

Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }