Ga naar de hoofdinhoud
Home 5-tips-voor-vitaliteit-op-de-werkvloer

5 tips van een vitaloog om vitaliteit op de werkvloer bespreekbaar te maken

20 oktober 2022

In een tijd dat vacatures maar moeizaam gevuld worden, is vitaliteit op de werkvloer belangrijker dan ooit. Een goede werk-privébalans, veel werkplezier en weinig werkdruk. Dát is waar werknemers behoefte aan hebben. We gingen erover in gesprek met vitaloog Stineke Nanninga. “Vroeger ging het om welvaart, zekerheid, een vast contract en salaris”, zegt ze. “Nu gaat het echt veel meer over welzijn.” 

Maar hoe zorg je voor vitaliteit van je medewerkers? En wat levert het je op? Nanninga geeft je 5 tips voor vitaal talent!

Wat is vitaliteit op de werkvloer?

Vitaliteit op de werkvloer betekent dat je meer energie uit je werk haalt dan dat je erin stopt, omschrijft Nanninga. En er zijn héél veel factoren die hier invloed op hebben. Vind je je werk leuk om te doen? Kan je jezelf ontwikkelen? En houdt je werkgever rekening met je behoeften? Als werkgever verhoog je de vitaliteit van je medewerkers door hierover in gesprek te gaan. En écht te luisteren naar je medewerkers.

5 tips van vitaloog Stineke voor vitaliteit op de werkvloer

Het is dus belangrijk om in gesprek te blijven met je werknemers. “Hoe meer je hebt afgestemd, hoe fijner je met elkaar werkt”, zegt Nanninga hierover. Ga dus met elkaar in gesprek; niet alleen tijdens functioneringsgesprekken, maar ook gewoon tussendoor. Wat je tijdens zo’n gesprek bespreekt? Hier zijn 5 tips om met je (toekomstige) medewerkers over vitaliteit op de werkvloer te praten!


1. Bespreek de werktaken
Waar word je medewerker blij van? En wat vindt die een minder leuke taak? Door hierop in te spelen, vergroot je de vitaliteit van je medewerker, legt Nanninga uit. Geef iedere werknemer zoveel mogelijk taken waar die energie uithaalt. Vitaliteit is immers meer energie uit je werk halen, dan je erin stopt!


2. Bespreek de werkvormen
Voor de vitaliteit van je medewerker zijn niet alleen de taken die bij het werk horen, maar ook de werkvorm van belang. Gedijt die het best bij samenwerken of juist bij individuele taken? Werkt je medewerker het liefst thuis of op kantoor? En krijgt je medewerker liever een kant-en-klare planning of heeft die behoefte aan meer autonomie? 

Bij NS, waar Nanninga als vitaloog verbonden is aan de werkgroep vitaliteit, implementeerde ze ‘plan je eigen werk’. Je vult zelf in wanneer je wat doet, zolang je je taken afkrijgt. Nanninga: “Daarmee heb je veel meer invloed op je vrije tijd, wat dus ook voor minder stress en verzuim zorgt.” 

Alles draait om maatwerk, legt Nanninga uit. “Het is voor iedereen anders. Vandaar dat ik ook zeg: het verbinden is echt het nieuwe werken. Je moet met elkaar het gesprek voeren om te kijken: wat verwachten we? Wat zijn de behoefte? En hoe kunnen we elkaar daarin voorzien.” 

 

3. Kijk naar de werk-privébalans
“Kijk ook naar de behoefte van die persoon in het privéleven, want dat neem je uiteindelijk allemaal mee” zegt Nanninga. “Wat hebben wij te bieden aan die werknemer, behalve alleen een salaris?” De behoeftes van je medewerkers zijn vaak sterk afhankelijk van hun privéleven. Hebben ze een gezin, zijn ze mantelzorger of alleenstaande ouder? Ga hierover in gesprek en kijk wat je voor ze kan betekenen. Bijvoorbeeld door vaker thuis te werken, of op andere werktijden. 


4. Wie is de persoon achter de competenties?
Zoals gezegd, is verbinden het nieuwe werven. In plaats van te kijken naar competenties, vraag je je af welke normen en waarden je zoekt. “Dus: met wie wil je samenwerken?” zegt Nanninga. “Er zit namelijk altijd een persoon achter die zich vanuit zingeving, behoefte en talenten dienstbaar wil maken.” Het gesprek hierover is ook meteen een mooie eye-opener voor het bedrijf: waar sta je voor? En hoe draag je dat uit? 

 

5. Bied persoonlijke ontwikkeling aan
In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om personeel aan te trekken én te behouden. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om persoonlijke ontwikkeling aan te bieden. “Er is nu een hele generatie die wil ontwikkelen en ontdekken en die niet alleen investeert in de werkgever, maar ook in zichzelf”, zegt Nanninga. Vraag je medewerkers waarin ze willen groeien en faciliteer dit ook.

 

Rol van werkgever verandert: ‘Werk moet aansluiten bij behoeften’

Verbinden is niet alleen het nieuwe werken, maar ook het nieuwe werven, stelt Nanninga. “De nieuwe generatie werkenden is namelijk op zoek naar werk dat aansluit bij hun behoeften.” Ze voelen minder verplichting naar de werkgever toe, en investeren in hun eigen ontwikkeling. Daardoor wisselen ze ook vaker van baan. “Maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand weggaat bij het bedrijf”, voegt ze eraan toe. “Het kan ook betekenen dat iemand een andere functie gaat doen.”

Door écht oog te hebben voor het welzijn en de behoeftes van je (nieuwe) medewerkers, vind en behoud je personeel. En in de huidige, krappe arbeidsmarkt is dat bepaald geen overbodige luxe. Naast een makkelijkere werving en personeelsbehoud zorgt vitaliteit voor een hogere productiviteit, betere resultaten en minder ziekteverzuim. Een win-win-win dus! Wil je meer weten over hoe je vitaliteit inzet in de krappe arbeidsmarkt? Download dan de whitepaper.

Of lees de inspirerende verhalen van bijzonder hoogleraar vitaliteitsmanagement en senior consultant bij Loyalis Verzekeringen, Tinka van Vuuren of Fabio D’Agata, oprichter en directeur van trainingsinstituut Spat Verandert.


Meer verhalen over a.s.r. Vitality

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }