Het is dus belangrijk om in gesprek te blijven met je werknemers. “Hoe meer je hebt afgestemd, hoe fijner je met elkaar werkt”, zegt Nanninga hierover. Ga dus met elkaar in gesprek; niet alleen tijdens functioneringsgesprekken, maar ook gewoon tussendoor. Wat je tijdens zo’n gesprek bespreekt? Hier zijn 5 tips om met je (toekomstige) medewerkers over vitaliteit op de werkvloer te praten!
1. Bespreek de werktaken
Waar word je medewerker blij van? En wat vindt die een minder leuke taak? Door hierop in te spelen, vergroot je de vitaliteit van je medewerker, legt Nanninga uit. Geef iedere werknemer zoveel mogelijk taken waar die energie uithaalt. Vitaliteit is immers meer energie uit je werk halen, dan je erin stopt!
2. Bespreek de werkvormen
Voor de vitaliteit van je medewerker zijn niet alleen de taken die bij het werk horen, maar ook de werkvorm van belang. Gedijt die het best bij samenwerken of juist bij individuele taken? Werkt je medewerker het liefst thuis of op kantoor? En krijgt je medewerker liever een kant-en-klare planning of heeft die behoefte aan meer autonomie?
Bij NS, waar Nanninga als vitaloog verbonden is aan de werkgroep vitaliteit, implementeerde ze ‘plan je eigen werk’. Je vult zelf in wanneer je wat doet, zolang je je taken afkrijgt. Nanninga: “Daarmee heb je veel meer invloed op je vrije tijd, wat dus ook voor minder stress en verzuim zorgt.”
Alles draait om maatwerk, legt Nanninga uit. “Het is voor iedereen anders. Vandaar dat ik ook zeg: het verbinden is echt het nieuwe werken. Je moet met elkaar het gesprek voeren om te kijken: wat verwachten we? Wat zijn de behoefte? En hoe kunnen we elkaar daarin voorzien.”
3. Kijk naar de werk-privébalans
“Kijk ook naar de behoefte van die persoon in het privéleven, want dat neem je uiteindelijk allemaal mee” zegt Nanninga. “Wat hebben wij te bieden aan die werknemer, behalve alleen een salaris?” De behoeftes van je medewerkers zijn vaak sterk afhankelijk van hun privéleven. Hebben ze een gezin, zijn ze mantelzorger of alleenstaande ouder? Ga hierover in gesprek en kijk wat je voor ze kan betekenen. Bijvoorbeeld door vaker thuis te werken, of op andere werktijden.
4. Wie is de persoon achter de competenties?
Zoals gezegd, is verbinden het nieuwe werven. In plaats van te kijken naar competenties, vraag je je af welke normen en waarden je zoekt. “Dus: met wie wil je samenwerken?” zegt Nanninga. “Er zit namelijk altijd een persoon achter die zich vanuit zingeving, behoefte en talenten dienstbaar wil maken.” Het gesprek hierover is ook meteen een mooie eye-opener voor het bedrijf: waar sta je voor? En hoe draag je dat uit?
5. Bied persoonlijke ontwikkeling aan
In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om personeel aan te trekken én te behouden. Om dit voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om persoonlijke ontwikkeling aan te bieden. “Er is nu een hele generatie die wil ontwikkelen en ontdekken en die niet alleen investeert in de werkgever, maar ook in zichzelf”, zegt Nanninga. Vraag je medewerkers waarin ze willen groeien en faciliteer dit ook.