Ga naar de hoofdinhoud

Rik: "Het belang van welzijn op de werkvloer"

Rik van der Wiel, bedrijfsleider bij VD WIEL Optiek & Optometrie uit Ede benadrukt het belang van welzijn op de werkvloer. Door zijn eigen ervaring met burn-outklachten is hij nu alerter op signalen bij zijn team. In zijn leidinggevende rol staat hij niet boven zijn team, maar werkt hij samen met hen. Deze persoonlijke benadering en regelmatige gesprekken dragen bij aan een goede werksfeer.

Rik zegt: "Wat ik belangrijk vind, is dat iedereen gewoon lekker kan werken. Ik zorg daarvoor door zelf afspraken na te komen en ervoor te zorgen dat de sfeer goed is in het bedrijf. Mijn vader, broer en ik zijn alle drie teamsporters. Dat nemen we mee in onze stijl van leidinggeven. Je moet er voor elkaar zijn, omdat je het uiteindelijk samen moet doen.

Dat geldt ook wanneer mensen uitvallen. Zo ben ik zelf een tijd geleden uitgevallen met burn-outklachten. Het was geen leuke periode, maar ik heb er veel van geleerd. Vooral hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen en hoe belangrijk een goede werk-privébalans is. Door deze ervaring zie ik nu veel sneller wanneer mensen op het randje lopen en dit maakt mij een betere werkgever.

In de praktijk uit zich dit doordat ik met iedereen bijna dagelijks even een praatje maak waarin ik vraag hoe het met ze gaat. Dan weet je vaak wel hoe iemand ervoor staat. Als ik zie dat het met iemand even wat minder gaat, dan heb ik daar vaker contact mee. Ik probeer ze vanuit mijn eigen ervaringen te helpen."

de Dienstenwinkel van a.s.r.

Bij a.s.r. hebben we nu de Dienstenwinkel. Hierin vind je een overzicht van alle preventieve diensten van a.s.r. Zo kun je zelf, of in overleg met je casemanager, je medewerker de juiste ondersteuning bieden om een moeilijke periode door te komen.

Wanneer een medewerker toch ziek wordt

VD WIEL Optiek had veel last van langdurige ziektetrajecten tijdens corona. Zoveel dat Rik aan bijna niets anders meer toekwam. Gelukkig had Rik een Verzuimverzekering met verzuimbegeleiding gesloten via a.s.r. Dit pakket is inclusief begeleiding van een arbodienst, in dit geval van Zorg van de Zaak. "De casemanager bood praktische hulp, zoals een opbouwrooster en een effectieve interventie, die ook nog door a.s.r. werd bekostigd. Vooral het persoonlijke contact over de status en het plan was erg prettig." Ondanks de moeilijkheden benadrukt Rik de positieve aspecten van deze trajecten, zoals het versterken van de band met medewerkers en het creëren van een veerkrachtig team.

Rik: "Ik heb geleerd dat deze moeilijke momenten ook iets moois kunnen brengen; het brengt je dichter bij je collega's. We leerden elkaar beter kennen en vaak komen we er als team sterker uit. Als ondernemer wil ik mijn mensen zo snel mogelijk weer aan het werk hebben, maar juist door hen tijd te geven om echt beter te worden, dingen te verwerken, of wat ze dan ook nodig hebben, krijg je dat terug als ze weer aan het werk gaan. Je hebt ze dan eigenlijk voor het leven gewonnen."

Blijf in het spel met a.s.r.

Wil je ook de beste hulp als jouw medewerker uitvalt? Sluit dan je ziekteverzuimzekering af bij a.s.r. Zo verzeker je jezelf van professionele hulp voor een soepele re-integratie van je zieke medewerker en de best mogelijke ondersteuning bij het voorkomen van verzuim.

Wij helpen je graag
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }