a.s.r. scoort als beste in een onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV), waarbij gekeken is hoe verzekeraars fraude onderzoeken, bestrijden en behandelen. In totaal zijn 39 verzekeraars onderzocht.
In het onderzoek van het KKV is gekeken of en in hoeverre de verzekeraar een actief beleid op het gebied van fraudebeheersing voert, of de informatie over dit beleid goed vindbaar is op de website en of er een fraudecoördinator is aangesteld. a.s.r. scoort 93% op deze punten, tegenover een gemiddelde score van 73%.
De onderzoekers noemen als pluspunten dat a.s.r. klanten bewust wijst op het beleid ten aanzien van fraudebeheersing en dat a.s.r. aandacht besteedt aan fraude in bijvoorbeeld de brochures, die de expert meegeeft bij een schade. Daarnaast vinden zij het een pre dat a.s.r. data-analyses uitvoert en een team heeft met toegewijde specialisten die zich hiermee bezighouden.
Ber Onderwater, relatiemanager Schade bij a.s.r.: "Wij zijn absoluut trots op de eerste plaats. De komende jaren gaan we nog meer focussen op professionele fraudeurs en netwerken van fraudeurs. Dat doen we onder andere door gebruik te maken van data-analyse."
Het KKV vindt dat fraudebeleid voor consumenten belangrijk is omdat fraude kan leiden tot hogere verzekeringspremies. a.s.r. neemt sinds 1 januari 2018 niet meer deel aan het Keurmerk, maar wij blijven een actief fraudebeleid voeren.