Home Blogs van a.s.r. Het beweegdagboek van Rachel: ballet, hardlopen en wandelen

Het beweegdagboek van Rachel: ballet, hardlopen en wandelen

27 februari 2021
“Als je doet wat je leuk vindt, dan gaat bewegen eigenlijk vanzelf”, vertelt Rachel (48). Dus ging ze op zoek een activiteit die ze écht leuk vond. Dansen! Ze schreef zich in bij een balletschool en volgt de lessen nu online in haar eigen keuken. Nu haalt ze haar weekdoelen een stuk makkelijker. Benieuwd hoe haar week eruit ziet? Check hier haar beweegdagboek!
Over Rachel

De week van Rachel

Dag Activiteit Duur Vitality punten
Maandag Hardlopen 23 minuten 200
Dinsdag Ballet 90 minuten 300
Woensdag - - -
Donderdag Ballet 65 minuten 200
Vrijdag  -  - -
Zaterdag  Wandelen 120 minuten 100
Zondag  - - -

Maandag
Op maandagochtend is het altijd vaste prik: een rondje van 4 kilometer hardlopen op de dijk. Mijn streven is om te starten om 09.00 uur, zodat ik de week fris en fruitig begin (en alle calorieën van het weekend kan verbranden). Vandaag lukte dat bijna: om 09.40 uur startte ik! 

Ik ben geen geboren hardloper. Ik doe het vooral, omdat ik van lekker eten en wijntjes houd. Hardlopen kan meteen vanuit huis en ben ik snel weer klaar! Inmiddels heb ik er meer plezier van. Jaarlijks loop ik een aantal wedstrijden tot 8 kilometer in Noord-Holland. 

Vandaag was een lekker loopje: ongeveer 12 graden met een klein zonnetje! Ik streef er altijd naar om binnen 24 minuten het rondje gelopen te hebben. Vandaag was de tijd 22:58 minuten. Dus ik ben gelukkig!

Eenmaal thuis ben ik altijd blij dat ik gelopen heb. Tijdens het hardlopen heb ik altijd een moment van ademtekort. Thuis zie op mijn sportwatch dat ik eigenlijk te snel voor mijn vermogen loop. Door te focussen op mijn ademhaling, merk ik dat ik tijdens het lopen eigenlijk nergens anders aan denk. 

Dinsdag
Ik kijk altijd erg uit naar deze avond in de week. Vandaag heb ik mijn les klassiek ballet bij de balletschool Lisette met Lisette zelf als mijn docente. 

De afgelopen jaren merkte ik dat ik elk jaar steeds een beetje zwaarder werd. Niet leuk! Hardlopen is voor mij een soort van noodzakelijk kwaad. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een activiteit die ik écht leuk vind. En dat is dansen! 

Maar waar kun je dat nog doen als volwassene? Af en toe een concert bezoeken is eigenlijk de enige optie en dat is nou nét te weinig. Als kind zat ik al op klassiek ballet en daarom ben ik in 2018 op zoek gegaan naar een balletschool die volwassenen lesgeeft. Dat werd de balletschool van Lisette. 

Vanwege COVID-19 was de les vandaag op Zoom, dus ik stond in de keuken aan mijn zelfgemaakte balletbarre. Heerlijk! Vooraf en achteraf nog wat opwarm- en coolingdownoefeningen gedaan, zodat ik in totaal 90 minuten bewoog. 

De balletoefeningen zorgen ervoor dat ik bewust beweeg. Veel statischer dan bijvoorbeeld hardlopen. Dat merk je in alle spieren en is erg goed voor de core! Bij ballet sport ik op 60- 80 procent van mijn maximale hartslag. Dat zorgt voor een ander metabolisme. 

Woensdag
Normaal heb ik op deze avond jazzballetles bij dezelfde dansschool, maar vanuit huis vind ik dat lastig. Daarom heb ik deze les ingeruild voor een Zoom-les klassiek ballet op donderdag.

Donderdag
Vandaag een spannende avond! Een Zoom-les klassiek ballet voor gevorderden, die ik weer vanuit de keuken dans. Tof dat ik zo mee mag én kan dansen. 

En het ging best goed! Door wat aanpassingen in het tempo van de oefeningen kon ik het eigenlijk best goed bijhouden. Alleen mijn balans bleef ver achter. Met je ene been opgetrokken en dan op te tenen staan, als een soort flamingo, lukte niet om “los” te doen. Maar wel als ik de barre vasthield. 

Wat was het heerlijk om op een tandje hoger de klassieke oefeningen uit te voeren. Na een uur intensief bewegen was ik een blij ei en had ik weer 200 Vitality Punten binnen.

Ik vond het leuk dat het me vandaag, min of meer, lukte om met de ervaren leerlingen mee te dansen.

Vrijdag
Vandaag even bijkomen van mijn balletles. 

Zaterdag
Na een week thuiswerken en vooral binnen zitten, had ik behoefte aan frisse lucht. Net als mijn gezin. De omgeving bij ons huis kennen we natuurlijk goed, dus zochten we het dit keer wat verder op. 

Vlakbij Den Oever zit het Robbenoordbos. Daar was het erg rustig. Een perfect moment voor een grote wandeling én coronaproof! Heerlijk om door een afwisselend landschap te wandelen. Bos en echte Noord-Hollandse vergezichten met water, riet en vogels. Letterlijk de wind door je haren voelen waaien, zorgt er bij mij ook voor dat mijn hoofd leeg waait. Een perfecte combi dus! 

Vandaag heb ik mijn punten verdiend met stappen. Dat gaat iets langzamer dan op hartslag. Maar dat was ook het motto van vandaag: even rustig aan en alleen focussen op je wandeling. Geen ingewikkelde zaken aan het hoofd.

Ik had nog 100 Vitality Punten nodig om mijn weekdoel te halen. Die 100 Vitality Punten binnenhalen lukt prima als je een lekker stuk gaat wandelen.

Zondag
Mijn weekdoel is binnen! Vandaag een lekker dagje relaxen. 

De gouden tip van Rachel

Kies voor een sport die bij je past. Als je iets leuk vindt om te doen, dan gaat bewegen eigenlijk vanzelf.

Ook meedoen met a.s.r. Vitality?

Op zoek naar motivatie om te bewegen? Dankzij het beloningssysteem van a.s.r. Vitality lukt dat! Het werkt simpel: jij beweegt, wij belonen.

Door stappen te zetten of je hartslag te verhogen, verdien je Vitality Punten. Die punten kun je inwisselen voor de leukste wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse beloningen. Scoor bijvoorbeeld wekelijks een cadeaukaart van Bol.com, Zalando of Intersport en verdien maandelijks cashback op je Apple Watch of Fitbit. Wat dacht je van cashback op je aanvullende zorgverzekering bij a.s.r. of Ditzo?

Probeer a.s.r. Vitality nu 4 maanden gratis bij het afsluiten van een zorgverzekering van a.s.r. of Ditzo. Meer weten? 


Meer verhalen over a.s.r. Vitality