Ga naar de hoofdinhoud
Home Chem-Dry over duurzaam herstelnetwerk
Busje van Chemdry

Thijs van Chem-Dry: ‘Met onze unieke reinigingsmethode verbruiken we 80% minder water’

13 januari 2021

Thijs Kaas is directeur en eigenaar van Chem-Dry Nederland, een bedrijf dat al meer dan tien jaar is aangesloten bij het duurzaam herstelnetwerk van a.s.r. Van wijnvlekken op de bank tot waterschade op een tapijtvloer: Chem-Dry weet het op een duurzame manier te herstellen. Hoe ze dat precies aanpakken? Thijs vertelt het je graag.

Een ontdekking uit de jaren ‘70

“Chem-Dry heeft in de jaren zeventig reinigen met koolzuur ontdekt. Het is een unieke manier van reinigen waarbij 80% minder water wordt verbruikt in vergelijking met andere reinigingsmethodes”, vertelt Thijs trots. “Als er bijvoorbeeld een vlek zit in een tapijt, dan sproeien we het tapijt licht in met onze reinigingsvloeistof die een koolzuurhoudend component bevat. De koolzuurwerking begint dan direct, doordat het vuil vanuit de vezel naar boven wordt gedrukt. Sommige mensen denken dat er dan een schuimkraag ontstaat op het tapijt, net zoals bij een biertje, maar dat is niet zo. Zodra al het vuil naar de oppervlakte is gestegen, zuigen we het met een speciale machine op.”

Lees hier meer over duurzaam schadeherstel

Voordelen van reinigen met koolzuur

Een groot voordeel voor klanten van deze manier van reinigen is dat het gereinigde tapijt binnen 1 tot 2 uur al droog is. In vergelijking: bij andere reinigingsmethodes moet je vaak 24 uur wachten. En dat bevalt klanten goed, want die zien het liefst zo snel mogelijk een oplossing. “Ook is het herstellen van schade goedkoper dan een schade volledig vervangen. Stel je voor, er is een vlek ontstaan op je vloerkleed. Dan kan je voor € 1.000 een nieuw kleed aanschaffen, maar wij reinigen het voor € 300. Het is dus niet alleen duurzamer, maar ook fijner voor de portemonnee.”

Schade? Zo opgelost!

Zodra een klant schade meldt via het a.s.r. duurzaam herstelnetwerk, neemt Chem-Dry binnen 24 uur contact op met de klant. Thijs: “Een schade is vaak een vervelend iets, maar nog vervelender is het als de afhandeling niet snel en correct gebeurd. Bij ons zijn negen van de tien schades binnen veertien dagen opgelost.” Na de melding van de schade stuurt het herstelbedrijf in tapijt- en meubelreiniging een specialist naar de desbetreffende klant. “Soms kunnen we het dan al direct herstellen.” 

Dit zijn de meest voorkomende vlekken

De meest voorkomende schades? “Een glas rode wijn dat omgaat”, antwoordt Thijs. Maar bloedvlekken ziet hij ook vaak, bijvoorbeeld doordat mensen plots een bloedneus krijgen. “En het klinkt misschien een beetje gek, maar ook urinevlekken reinigen wij veel. Van een klein kindje, of van een hond of kat.” In al die jaren is Thijs vlekken in alle soorten en maten tegengekomen. Van één schade heeft hij nog steeds geen idee hoe de klant het voor elkaar heeft gekregen. “Er was een pot verf gevallen en werkelijk de hele woonkamer zat onder de verf. Alle meubels, de vloer, het plafond. Ik had zoiets nog nooit gezien, hoe krijg je dit voor elkaar dacht ik.” 

Minder belasting van ecosysteem

Thijs is blij dat klanten die kiezen voor herstellen het ecosysteem minder belasten. “Zodra iemand kiest om een tapijt volledig te vernieuwen kost het ze niet alleen een nieuw tapijt, maar belast het ook meer het ecosysteem omdat er dan een oud tapijt afgevoerd en verwerkt moet worden, evenals dat er een nieuw tapijt moet worden aangelegd.” 

Daarnaast zorgt het duurzaam herstelnetwerk er volgens Thijs ook voor dat klanten meer ontzorgd worden. “Wij nemen zelf contact op met de klant, komen zo snel mogelijk langs en meten de schade op. Nadat we het hersteld hebben zorgen wij ook dat de factuur direct naar a.s.r. gaat. Zo heeft de klant relatief weinig zorgen, dat is natuurlijk ook lekker.” En dat het duurzaam is, maakt Thijs het meest blij. “Wij waren een van de eerste bedrijven die zich aansloten bij het herstelnetwerk van a.s.r en daar ben ik nog steeds heel trots op.”

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Duurzaam herstel

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }