Ga naar de hoofdinhoud
Home Emotionele waarde is de moeite waard

Emotionele waarde is de moeite waard

24 maart 2017

Soms is het bij schade heel prettig om samen met een expert de situatie te beoordelen. Paul Westerik is al 17 jaar schade-expert bij ons. In die tijd heeft hij heel wat situaties meegemaakt die de moeite waard zijn om te vertellen.

“Er was brand geweest op de bovenverdieping van een eengezinswoning. In dat huis woonde een gezin met drie kinderen. De brand begon op de bovenverdieping. Gelukkig was iedereen beneden, hun veiligheid kwam dus niet in gevaar. Toen ik bij ze aan kwam, stond iedereen er heel verslagen bij. Logisch, want heel veel bezittingen waren -letterlijk- in rook op gegaan. Samen inventariseerden we wat er nog te redden viel.

Extra spullen in huis door erfenis

De vader van het gezin liet me al voor we van start gingen weten dat dat best even kon duren: er stonden dubbel zoveel spullen als normaal, omdat ze net een extra inboedel in huis hadden. Zijn ouders waren net overleden, en hij gebruikte zijn eigen huis om tijdelijk hun spullen op te slaan. Gelukkig waren ze goed verzekerd: ook de tijdelijke inboedel kon ik gewoon vergoeden.

Tip: als je door een erfenis ineens extra spullen in huis hebt, is het goed om er zeker van te zijn dat je niet onderverzekerd bent. Dat kan bij a.s.r. bijvoorbeeld via een polis met garantie tegen onderverzekering.

Toen we boven aan kwamen, viel mijn oog op een verzameling beeldjes. Ze deden me denken aan de beeldjes die mijn eigen oma vroeger spaarde. Die waren vast afkomstig uit de erfenis. Inderdaad: ze waren van de overleden moeder. De beeldjes waren inmiddels zwartgeblakerd. De eigenaar stond er met tranen in zijn ogen naar te kijken.

Emotionele waarde

Ik opperde de mogelijkheid om de beeldjes schoon te laten maken, zodat de collectie gewoon behouden kon blijven. Ik werd ongelovig aangekeken. Die beeldjes schoon laten maken? Ja, ook dat is mogelijk. Bij een schadeafwikkeling bekijken we wat in dat geval het beste is: een uitkering in geld, herstel of vervanging. In dit geval was herstel door schoonmaken mogelijk. Daarmee werd rekening gehouden met de emotionele waarde van de beeldjes.

De eigenaar vloog me om de hals. ‘Dankjewel, bedankt! Heel erg bedankt!’, zei hij. Toen we klaar waren en ik wilde vertrekken, kreeg ik nog een stevige handdruk. ‘Ontzettend bedankt! Dit zal ik niet snel vergeten. Maar toch… liever niet tot ziens.’”

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }