Ga naar de hoofdinhoud
Home gezonde gewoontes onder druk door inflatie
Jongeman rent over een pad in een bos

Veerkracht en gezondheid Nederlanders onder druk door aanhoudende inflatie

18 december 2023

Driekwart van de Nederlanders zag dat de hoge inflatie van het afgelopen jaar invloed had op hun gezonde leefgewoontes. Zo zegde een derde (34%) hun sportschoolabonnement op en at ruim een kwart (27%) minder gezond vanwege de stijgende kosten voor levensonderhoud. Een stijging ten opzichte van 2022, toen speelden deze invloeden bij twee derde van de Nederlanders. Dat blijkt uit een representatief steekproef onder de Nederlandse bevolking van a.s.r. dit najaar.

Ontdek onze zorgverzekeringen

En krijg tips om je veerkracht te versterken

Onze zorgverzekeringen Ik veer mee programma

In het onderzoek werd gekeken naar de gezonde gewoontes en veerkracht van Nederlanders in tijden van diverse crises in binnen- en buitenland. Hieruit blijkt dat inflatie op Nederlanders de meeste impact heeft (64%). Daarna komen oorlogen (57%), kosten en toegang tot zorg (51%) en het woningentekort (48%). 

Uit het onderzoek blijkt dat hoe lager de veerkracht, hoe groter de negatieve invloed is op hun gezondheid en andersom. Respondenten die hun eigen veerkracht een onvoldoende geven, merken negatieve invloed hiervan op hun gezondheid (93%). Ondanks de invloed die vooral inflatie blijkt te hebben op gezonde gewoontes, geven Nederlanders hun gezondheid nog altijd een 7.

Invloed van social media klein

Op de vraag hoe mensen op zoek gaan naar informatie en tips over een gezondere levensstijl, geeft een derde aan gebruik te maken van Google, huisarts / diëtiste en familie en vrienden. Jongeren (18-35 jaar) googelen het meest naar tips of benaderden familie en vrienden (circa de helft). Mensen boven de 56 jaar raadplegen eerder een huisarts of diëtiste. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de invloed van sociale media en influencers klein. Slechts een op de tien jongeren raadpleegt deze voor gezondheids- en veerkrachttips, voor de oudere groepen ligt dit zelfs nog lager (3 tot 6%).

Rol zorgverzekeraar bij levensstijl en veerkracht

De meerderheid van de respondenten (zes op de tien) verwacht dat hun zorgverzekeraar hen helpt met een gezonde levensstijl en veerkracht. Ruim drie op de tien verwacht dit in gezondheidsadvies en het aanbieden van gezondheidsprogramma’s, een kwart in het vergoeden van leefstijlcoaching zoals diëtisten en een kleiner deel (15%) in digitale zorgoplossingen.

Ik veer mee-programma

Thomas Oremus, directeur zorgverzekeringen bij a.s.r.: ‘Wij vinden het belangrijk dat we naast het aanbieden van goede zorgverzekeringen, mensen helpen om veerkrachtiger om te kunnen gaan met onverwachte tegenslagen in het leven. Natuurlijk zijn er zaken die lastig of niet te veranderen zijn, maar je veerkracht kun je trainen en daarmee je gezondheid en geluksgevoel positief beïnvloeden.’

In het onderzoek gaf een op de drie Nederlanders aan interesse te hebben in het ‘Ik veer mee’ programma van a.s.r. Voornamelijk vrouwen (37%), jongeren (37%) en inwoners uit Oost-Nederland (40%). 

De zorgverzekeringen van a.s.r.

Ontdek onze zorgverzekeringen die óók helpen je veerkracht te versterken. Laat je inspireren, ontdek tips en challenges, of lees meer over hoe wij met elkaar bijdragen aan een betere wereld en het terugdringen van klimaatverandering.

Bekijk onze zorgverzekeringen

Meer verhalen over Zorg

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }