De websites van ASR Nederland maken gebruik van cookies. Sommige cookies plaatsen we altijd, bijvoorbeeld om de websites goed te laten werken en om het gedrag erop volledig anoniem, te kunnen analyseren. Daarnaast plaatsen we cookies zodat jij feedback kunt geven, voor social media of om relevante advertenties op websites van derden te plaatsen. Deze cookies verzamelen mogelijk gegevens buiten onze websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Ga je akkoord met onze cookies, dan kunnen we jouw online gedrag, nadat je bent ingelogd, combineren met (persoons)gegevens die je online achter laat of eerder aan ons hebt verstrekt. Wil je zelf aangeven voor welke cookies je toestemming geeft, klik dan op 'Wijzig mijn instellingen'. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
Het lijkt er op dat je een ad blocker hebt. Je kunt daardoor niet kiezen welke cookies wij plaatsen. Daarom plaatsen wij alleen de functionele cookies.
Jaarlijks komen zo’n 70.000 fietsers in Nederland in het ziekenhuis terecht na een ongeluk. Uit onderzoek blijkt dat fietsers met een elektrische fiets zwaarder gewond raken bij een ongeluk dan fietsers met een normale fiets. Moet een fietshelm verplicht worden voor alle e-bikers?
Momenteel is er al een helmplicht voor eigenaren van een speed-pedelec, oftewel een e-bike, die tot wel 45 kilometer per uur kan. Deze wordt gezien als brommer. Bestuurders moeten niet alleen een helm dragen, maar dienen ook minimaal 16 jaar te zijn, een brommerrijbewijs te halen en een kentekenplaat op de fiets te bevestigen. Een reguliere elektrische fiets is begrensd op 25 kilometer per uur: voor deze fietsers geldt dat zij niet verplicht zijn een helm te dragen tijdens het fietsen.
In 2017 publiceerde een groep Groningse artsen een onderzoek. Zij zagen dat fietsers met een elektrische fiets zwaarder gewond raken bij een ongeluk dan fietsers met een normale fiets: ze hebben twee keer zo vaak meervoudige verwondingen, vaker ernstig schedelletsel en liggen twee keer zo lang in het ziekenhuis na een fietsongeluk.
Daarnaast blijkt uit onderzoek van het AD in 2018 dat fietsers met een e-bike vaker vanaf de zijkant worden aangereden. Dat kan betekenen dat andere weggebruikers de snelheid van een e-bike niet goed kunnen inschatten.
Hoe komt dit? Wellicht door de leeftijd: de gemiddelde leeftijd van e-bikers was 65, en die van gewone fietsers 39 jaar. Drie jaar geleden wees een analyse van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) uit dat oudere e-bikers vaker worden verrast door de paaltjes op het fietspad, en inschattingsfouten maken bij het inhalen. Echter, e-bikes zijn al lang niet meer alleen populair onder ouderen. Steeds meer werkenden gebruiken de elektrische fiets voor het woon-werkverkeer. Zeker rondom steden zie je dat jonge mensen de elektrische fiets pakken ter vervanging van filerijden met de auto.
Zou er (dus) een helmplicht moeten komen voor al deze fietsers? Of een stap verder: zouden misschien alle fietsers verplicht een helm moeten gaan dragen? Je kunt nu immers ook al hard gaan met een gewone fiets, als je hard doortrapt. En bestuurders van een racefiets hoeven ook niet verplicht een fietshelm te dragen. Ook op een snorfiets is een helm niet verplicht. Zou dat dan ook niet verplicht moeten worden?
Overigens, of er per saldo ook echt meer ongelukken gebeuren met e-bikes is helaas niet na te gaan. Dat komt omdat niet alle fietsongelukken geregistreerd worden. Alleen de ongelukken waar politie en/of een ambulance aan te pas moet komen, zijn bekend.