Ga naar de hoofdinhoud
Home Investeren in financieel fitte medewerkers

Inzichten van Wijzer in geldzaken voor financieel fitte medewerkers

18 maart 2020

Vermindering in productiviteit én gemiddeld zeven dagen per jaar extra ziekteverzuim. Volgens onderzoek is dit kenmerkend voor medewerkers die onder financiële problemen lijden. En dat komt vaker voor dan je misschien denkt. 62% van de werkgevers heeft namelijk medewerkers met geldzorgen. Genoeg reden om hier iets aan te doen, vond Clairette van der Lans van Wijzer in geldzaken. In 2017 richtte ze daarom financieelfittemedewerkers.nl op. In dit interview deelt ze inzichten voor werkgevers die willen investeren in financieel fitte medewerkers. 

Financiële fitheid is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de werknemer, toch?

‘Klopt, maar de werkgever is één van de weinige die vroegtijdig kan helpen. Door problemen te signaleren en hulp te bieden. Dit is erg lastig, want op geldzaken rust een enorm taboe. Helemaal als iemand geldproblemen heeft en dat is bij één op de vijf huishoudens het geval. Bijna iedereen denkt: ‘ik hoor het zelf te kunnen’. Maar financiële problemen kunnen iedereen overkomen. Bijvoorbeeld na live events zoals een scheiding of het overlijden van een partner. Vrouwen - die vaak deeltijd werken - kunnen dan ineens niet meer over voldoende inkomen beschikken.

De werkgever is vaak de eerste die financiële problemen kan herkennen. Ze zien bijvoorbeeld dat er beslag wordt gelegd op het loon. Financiële problemen leiden vaak tot verzuim. Daarom proberen we met ons platform aandacht te vragen voor dit onderwerp en werkgevers bewust te maken van hun rol in financiële fitheid.’ 

Waarom is het voor een werkgever interessant om te investeren in financiële fitheid? 

‘De werkgever heeft er belang bij om medewerkers financieel fit te houden. Alleen al om de zeven extra dagen ziekteverzuim en afname in productiviteit te voorkomen. Laat staan de kosten die om de hoek komen kijken bij loonbeslag. Financiële fitheid stimuleren is een vorm van goed werkgeverschap. Zo sprak ik de eigenaar van vier McDonald's vestigingen die iedere woensdag haar (internationale) medewerkers helpt bij het interpreteren van lastige brieven.

Dit vertaalt zich in haar geval direct in loyaliteit. En dat is zeer waardevol in deze krappe arbeidsmarkt. Mensen vinden het vaak even pijnlijk als de werkgever over geldzorgen begint, maar zodra ze hulp krijgen zijn ze achteraf wel blij!’ 

Hoe kan een werkgever geldzorgen herkennen? 

‘Korte termijn geldzorgen blijven lastig te herkennen. Het onderwerp pensioen - een zorg voor de lange termijn - is iets dat mensen toch sneller bespreken. Hier zit geen schaamte. Mensen komen graag naar een pensioenbijeenkomst en laten alles doorrekenen, maar als het gaat om schulden dan wil niemand gezien worden.

Gelukkig worden steeds meer managers getraind in het herkennen van geldzorgen. Je kunt bijvoorbeeld letten op dingen zoals pieken in het verzuim. Is iemand vaak ziek vlak voordat het salaris wordt uitbetaald? Dan kan dat komen omdat de reiskosten niet meer betaald kunnen worden. Ook als iemand nooit mee gaat met uitjes kan daar een financiële reden achter zitten.’  

Welke hulp kan een werkgever bieden? 

‘Geld is simpelweg geen gezellig onderwerp. Het wordt nog minder vaak aangekaart dan zoiets als een burn-out. We zijn dus voortdurend op zoek naar manieren voor werkgevers om geldzorgen bespreekbaar te maken en om het te voorkomen. Ik geef daarom een aantal tips die kunnen helpen bij het stimuleren van financieel fitte medewerkers: 

  1. Verplichte workshops en cursussen  
    Een vrijwillige basis is lastig, want je bent dan minder anoniem. Maak dit verplicht.
  2. Informatie over life events  
    Via een nieuwsbrief, het intranet of een ‘geldkrant’. 
  3. Geldplannen en huishoudboekjes
  4. Verwijzingen naar hulp 
    Steeds meer gemeenten bieden laagdrempelige financiële hulp, zoals Inloopspreekuren. 

Uschi Braun

Meer verhalen over Pensioen

Investeren in financieel fitte medewerkers
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":true,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }