Ga naar de hoofdinhoud
Home "Ondernemers zijn zich nog onvoldoende bewust van de risico's van cybercrime"
kantoor Hoeksche Advies

"Ondernemers zijn zich nog onvoldoende bewust van de risico's van cybercrime"

03 mei 2019

Cybercrime is een hot item. Dat constateerde verzekeringsadviseur Stefan de Geus van Hoeksche Advies uit Oud-Beijerland de afgelopen jaren. “Mijn missie is om klanten bewust te maken van de risico’s”. 

Wat is cybercrime en wat is het risico?

Stefan de Geus: “Wij hoorden en lazen steeds vaker over hacks en datalekken en besloten om ons als kantoor te verdiepen in cybercrime. Zo gingen we naar seminars en bijeenkomsten over dit onderwerp. Ook spraken we met juristen en ICT-ers over de risico’s. Onze conclusie: cybercrime wordt waarschijnlijk alleen maar groter.

We kennen allemaal de voorbeelden uit de kranten. Wat vaak voorkomt, is dat een hacker binnendringt in je computer en alles op zwart zet. Vervolgens vragen ze losgeld in de vorm van bijvoorbeeld bitcoins om je computer weer te kunnen gebruiken. Een ander voorbeeld is een zogenaamde DDOS-aanval. Dan valt een hacker met veel verkeer je server aan, waardoor de systemen niet meer werken. Allemaal heel vervelend; het kost tijd en geld om de boel weer aan de praat te krijgen.”

Zijn ondernemers zich voldoende bewust van de risico’s?

“Het MKB en zzp-ers zijn zich nog onvoldoende bewust van de risico’s van cybercrime. Zij denken dat ze door hun geringe omvang geen interessant doelwit zijn voor hackers. Dan beveiligen ze wel hun pand, wagenpark en inboedel, maar niet hun computersysteem. Terwijl dat wel in het totaalplaatje past. Met een cyberverzekering waarborg je de bedrijfsvoering. Wij hebben zelf ook zo’n verzekering.

Wij zijn een aanspreekpunt voor ondernemers en voelen ons verantwoordelijk om cybercrime mee te nemen in gesprekken met bestaande en nieuwe klanten. Ook sturen we informatieve mailings over dit onderwerp. Niet omdat we per se een verzekering willen verkopen, maar omdat we het belangrijk vinden dat klanten zich bewust worden van de risico’s.”

Kun je cybercrime voorkomen door preventie?

“Ik heb een aantal ethisch hackers gesproken, zij werken o.a. voor de overheid en proberen de hackers voor te blijven. Er zijn verder bedrijven die hun personeel een neplinkje toesturen om te kijken wie erop klikt. Dat vergroot het bewustzijn onder je personeel, maar het kost wel veel geld om zo’n test uit te voeren. Het beste kun je als ondernemer om de tafel gaan zitten met je ICT-mensen om de beveiliging te bespreken. Denk aan virusscanners, back-ups, wachtwoordbeleid, tijdig updates doorvoeren en een apart wifi-netwerk voor gasten. Ook is het belangrijk om met je personeel in gesprek te blijven over de risico’s van cybercrime.

Kijk, zo’n 80 procent van de cyberincidenten komt door menselijke fouten. Denk aan klikken op een linkje in een e-mail, surfgedrag of een mailtje naar een verkeerde afzender. Voor je het weet, heb je te maken met een datalek. Dat kun je preventief bijna niet voorkomen. Op onze website staat een aantal voorbeelden van cyberschade. Er zijn zelfs bedrijven failliet gegaan door de gevolgen van een cyberincident. Daar moet je toch niet aan denken? 

Cybercrime is wereldwijd de grootste criminele industrie. En dat gaat in de toekomst niet snel veranderen, daar ben ik van overtuigd.”

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":true,"SCH_Pac_C_ASRNL":true,"SCH_Pdb_C_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":true,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true,"ZO_C_DAV_SERVICE":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }