Ga naar de hoofdinhoud
Home Op vakantie jezelf én je mobiel opladen
Smartphone is bijna leeg en wordt opgeladen

Op vakantie jezelf én je mobiel opladen

16 juli 2018
Onderweg, rijdend over de Route du Soleil, kun je je smartphone nog wel opladen, maar zodra je het thuisfront hebt geappt dat je heelhuids op de camping bent aangekomen, begint de zoektocht naar stroom. Want kamperen zonder luxe geeft jou misschien weer volop energie, maar je elektronica niet.
Smartphone: het elektronisch duizend-dingen-doekje
Als je iemand vraagt wat hij allemaal meeneemt op vakantie, zal hij waarschijnlijk niet eens zijn mobiel opnoemen. De smartphone is al net zo standaard als de bankpas en de huissleutels. Het is echt het elektronische duizend-dingen-doekje: contact met het thuisfront, mail, campingadressen, weerinformatie, taalhulp, zorgpas, reisadvies, spelletjes etc. Je kunt eigenlijk niet meer zonder. Daarom wil je een lege batterij in alle gevallen voorkomen. Ook tijdens je vakantie.
Check je camping
Op grote festivals zorgen ze tegenwoordig voor oplaadpunten voor mobieltjes. Dat zouden campings ook moeten doen. Een enkele camping heeft hier al wel iets voor geregeld, maar standaard is het nog lang niet. Natuurlijk kun je wel even je smartphone opladen in het washok terwijl je aan het douchen bent, maar wie houdt je favoriete speeltje in de gaten? En je mobiel achterlaten bij de receptie of bij je buren is vaak ook niet ideaal. En als je dan toch voor een aantal euro’s stroom neemt in je tent, moet je er tijdens het opladen bij blijven, want een tent is zo opengemaakt en je mobiel foetsie. Handiger is dus een kluisje waarin je je mobiel veilig kunt opbergen tijdens het opladen.
Zonneladers
Geen luxe, wel lux. Er zijn tegenwoordig hele goede zonneladers voor je smartphone of laptop die met gemak voor voldoende stroom zorgen. Door de lader in de zon te leggen, laadt hij op en is hij binnen een paar uur vol. Het beste kun je voor vertrek je zonnelader via een USB-kabel opladen via het stopcontact. Dan weet je zeker dat hij het doet en vol is bij aankomst op de camping. Let bij aanschaf wel op de capaciteit van de accu. Vuistregel hierbij is hoe groter je beeldscherm, hoe krachtiger de accu moet zijn. Voor je mobiel lukt het meestal wel bij een capaciteit van 2.000 milliampère (mAh) of meer.
Accu voor onderweg
Naast zonneladers zijn er ook powerbanks voor onderweg. Een powerbank is eigenlijk gewoon een oplaadbare accu waarmee je andere apparaten weer kunt opladen. Ook deze kun je het beste thuis helemaal opladen en als energievoorraad voor onderweg meenemen. Let ook hierbij op het aantal milliampère. Powerbanks met een capaciteit tot 2.600 mAh zijn geschikt om een smartphone één keer op te laden. Powerbanks vanaf 5.000 mAh zijn weer meer geschikt voor zwaardere apparaten.
Slow-laden
Voor de echte diehards zijn er ook nog andere mogelijkheden om energie op te wekken. Zo zijn er kooktoestelletjes die warmte omzetten in energie. Dan laad je tijdens het koken je mobiel op. Ook is de knijpkat van vroeger er in een moderne variant. Door te draaien aan het oplaadapparaatje wek je de stroom op. Vraag er maar eens naar in de betere outdoor winkels.
Christel van Capelleveen

Meer verhalen over Duurzaamheid

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }