Ga naar de hoofdinhoud
Home Re-integratie tijdens de coronacrisis
Twee mensen in gesprek

Re-integratie tijdens de coronacrisis

19 april 2021

Het re-integratiebedrijf van a.s.r. wordt dagelijkse geconfronteerd met de coronacrisis. In positieve zin merken wij dat thuiswerken kan leiden tot verhoogde productiviteit en minder overprikkeling. Dit bevordert een goede re-integratie. Helaas merken wij ook de nadelige gevolgen in de re-integratietrajecten. Vacatures worden ‘on hold’ gezet of zelfs helemaal ingetrokken, werkervaringsplaatsen en stages die per direct gestopt zijn en onzekerheid over de toekomst. Je leest daarom in deze blog over het opbouwen van een goed re-integratiedossier en belangrijke tips bij re-integratie tijdens de coronacrisis.

Een goed re-integratiedossier opbouwen tijdens de coronacrisis, hoe doe je dat?

De coronacrisis kan invloed hebben op je bedrijfsvoering in het algemeen, maar ook op de re-integratie van zieke medewerkers. Je wilt natuurlijk geen loonsanctie riskeren als er na 2 jaar ziekte een WIA-aanvraag gedaan wordt. Hoe zorg je dat je, ook in deze tijden, een goed re-integratiedossier opbouwt?

In principe gelden nog steeds de normale verplichtingen voor de re-integratie voor werkgever en medewerker. Na 104 weken ziekte beoordeelt UWV nog steeds of werkgever en werknemer voldoende hebben gedaan aan de re-integratie. Door de coronacrisis heeft UWV wél vastgelegd hoe ze een aantal zaken (minder zwaar) meewegen bij de beoordeling dan voorheen. De regels hiervan staan beschreven in het addendum bij Werkwijzer Poortwachter.

Verloopt de re-integratie minder soepel door de coronacrisis? Dan moet je als werkgever goed kunnen uitleggen hoe de coronacrisis de situatie in je bedrijf beïnvloedt en waarom dit tot problemen heeft geleid bij de re-integratie. UWV zal vervolgens bij de WIA-aanvraag beoordelen of dit goede redenen zijn voor een vertraging.

Het is belangrijk dat je alles noteert in het re-integratiedossier. Als jij en je werknemer er samen van overtuigd zijn dat de re-integratie niet anders opgelost kan worden, leg dit dan vast in het re-integratie dossier. Geef duidelijk aan hoe de situatie is in je bedrijf als gevolg van de coronacrisis. Wat is de invloed van de coronacrisis op het re-integratie proces? Verloopt de re-integratie daardoor moeizaam? Kunnen bepaalde acties niet worden uitgevoerd? Onderbouw in het re-integratiedossier waarom je bepaalde acties niet (tijdig) hebt kunnen uitvoeren. Het belangrijkst is dat je altijd met je medewerker moet kijken of er echt geen andere re-integratie­mogelijkheden zijn. Hieronder lees je 5 handige tips om je medewerker zo goed mogelijk te laten re-integreren tijdens de coronacrisis.

5 belangrijke tips die je kunnen helpen bij re-integratie tijdens de coronacrisis:
  1. Blijf in gesprek met elkaar
    Ook al kan de werknemer niet meer re-integreren binnen je bedrijf. Blijf op de hoogte van wat er speelt. De huidige crisis gaat gepaard met veel onzekerheden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de re-integratie bijgesteld moet worden, omdat er geen vacatures zijn die aansluiten bij je werknemer. Door in gesprek te blijven met de werknemer kan hierop geanticipeerd worden en kan de aangeboden begeleiding van het re-integratiebureau aangepast worden op de huidige behoefte.

  2. Maak samen met je medewerker een plan van aanpak
    Dit kun je ook telefonisch of via mail doen als je elkaar nu niet fysiek kunt spreken. Als het niet mogelijk is om een handtekening van de medewerker op het document te krijgen, dan is dat geen probleem. Zorg wel dat de visie van de medewerker in het plan is opgenomen.

  3. Vraag na bij het re-integratiebureau hoe zij omgaan met de dienstverlening en de huidige maatregelen
    Wordt er gebruik gemaakt van videobellen, is er een mogelijkheid om te gaan wandelen, zijn er schermen geplaatst conform de richtlijnen van het RIVM? Informeer of de werknemer voldoende uitgerust is om te kunnen videobellen met het re-integratiebureau en biedt apparatuur aan in bruikleen om dit te faciliteren.

  4. Kijk naar de mogelijkheden en kansen
    Is de kans op werk in de gewenste branche klein? Zoals bijvoorbeeld in de sectoren toerisme en horeca. Ga dan op zoek naar andere sectoren zoals de zorg en de logistiek. UWV heeft op haar website een lijst gepubliceerd met beroepen met acute tekorten en overschotten.

  5. Vraag bij het re-integratiebureau na wat de mogelijkheden zijn voor online solliciteren en netwerken
    G
    ezien de 1,5 meter economie zal dit de komende periode de nieuwe trend worden. 

De re-integratiespecialisten van a.s.r. zijn er om werkgevers en werknemers, ook in deze tijden, zo goed mogelijk te ondersteunen bij de re-integratie. Er zijn verschillende maatregelen genomen om de re-integratie van werknemers door te laten gaan. Zijn er nog vragen?  Neem dan hier contact op met de specialisten van a.s.r. Wij staan klaar om jouw vragen over re-integratie te beantwoorden en je hierin te ondersteunen. Ook tijdens de coronacrisis!


Meer verhalen over Werkgeverschap