Auto inpakken, nog even de bandenspanning checken, want je winterbanden had je al geregeld. Voldoende ruitenvloeistof en de trip naar Frankrijk, Oostenrijk of Zwitserland kan beginnen.En wat velen van ons doen, is dan ‘s nachts naar hun wintersportbestemming rijden. Dit lijkt logisch, want je wilt geen dag missen. ‘s Middags hup op de piste en lekker genieten van de sneeuw. Maar is dit wel zo’n goed idee?
Als je naar de cijfers kijkt, dan is ‘s nachts naar je wintersportbestemming rijden geen goed idee. Er zijn veel manieren waarop onvoldoende slaap dodelijk kan zijn. Sommige hebben tijd nodig, anderen slaan snel toe. Want als er een hersenfunctie is die al onder het geringste slaaptekort bezwijkt, dan is het je concentratie, en het meest opvallende én dodelijke maatschappelijke gevolg van concentratieverlies is slaperigheid achter het stuur.
In 15% tot 20% van de ernstige verkeersongevallen speelt vermoeidheid een rol. Maar als je kijk naar de dodelijke verkeersongevallen, dan speelt vermoeidheid in 50% van de gevallen een rol. Je brengt dus niet alleen jezelf in gevaar door ‘s nachts te rijden, maar ook je omgeving of de mensen die je dierbaar zijn die in dezelfde auto zitten.
Ondanks alle goede voorbereidingen neem je een groot risico door ‘s nachts te gaan rijden. En natuurlijk zijn er voldoende argumenten om ‘s nachts te gaan rijden: minder files, lekker rustig op de weg, je bespaart een hotelovernachting en rond lunchtijd ben je al lekker op de plaats van bestemming.
En waarom niet? Je hebt maar een weekje en de vakantie is zo weer voorbij. Alleen vertelt je interne klok of bioritme een heel ander verhaal. ‘s Nachts hoor je te slapen, dus ga naar bed, ga slapen, zegt je interne klok.