Ga naar de hoofdinhoud
Home ‘Bij onze dagbesteding ligt het accent niet op K3’
Project Rendiz en C3 living | Dit is de tijd van doen | a.s.r.

‘Bij onze dagbesteding ligt het accent niet op K3’

13 januari 2020

Sociale onderneming Rendiz stelt zich open voor het onverwachte en gaat uit van de verborgen talenten van bijzondere mensen. De bedrijfsquote is “If you can dream it, you can do it”. Rendiz biedt niet alleen (tweede) kansen aan mensen; ook voor vastgoed dat leeg staat, verwaarloosd is of op de nominatie staat om gesloopt te worden, hebben ze een droom.

Andere aanpak dan kienen, kaarten, keuvelen

Rendiz kiest een andere aanpak dan traditionele zorginstellingen. Rendiz is een sociale onderneming die veel werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Peter Broekmans, samen met Vivian Kersten oprichter van Rendiz:. ‘Bij onze dagbesteding ligt het accent niet op K3: kienen, kaarten, keuvelen. We kijken niet naar de beperking, maar naar wat iemand nog wel kan. Liefst op het creatieve vlak. Al ben je honderd jaar en je hebt talent voor schilderen, dan ga je bij ons ook schilderen. Zo hebben we ook ouderen van tachtig die nog een optreden geven aan hun kinderen en kleinkinderen.’

Extra werk door cycloon Idai

Tijdens een opdracht voor dochterbedrijf C3living in Mozambique zorgt de cycloon Idai voor extra werk. C3 Living, het modulair bouwbedrijf van Rendiz ontwikkelt flexibele huisvesting. Dat doen ze bijvoorbeeld door het maken van prefab woonunits. Rendiz zette dit idee uit bij Nederlandse contacten in Mozambique, die daar actief zijn op maatschappelijk vlak. De noodhulp na Idai leidde ertoe dat het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken een bijdrage verstrekte aan C3 living voor het bouwen van meer units om zo de woningnood daar tijdelijk op te lossen.

Serendipiteit karakteriseert Rendiz

De naam Rendiz is afgeleid van serendipiteit. Serendipiteit staat voor het vinden van iets onverwachts en bruikbaars, terwijl de vinder op zoek was naar iets anders. In Roermond leidde een vergunningsaanvraag voor een binnenspeeltuin in ‘De Graasj’ bijvoorbeeld tot het ombouwen van een leegstaand schoolgebouw tot twaalf appartementen. En in Horst aan de Maas ging het overleg over een deelnemer voor het opknappen van een gebouw in het centrum, maar had de wethouder ook een probleem met het station. Peter Broekmans: ‘Je gaat in gesprek met de wethouder voor het één en komt naar buiten met een NS-station waar we een nieuwe bestemming voor vinden.’

Financieringsmogelijkheden voor sociaalmaatschappelijk vastgoed

Rendiz gaat creatief om met financieringsmogelijkheden. ‘We vinden het fantastisch wat jullie doen, maar we financieren je niet’, is een standaardreactie. Daarnaast is het verdienmodel van sociaalmaatschappelijk vastgoed te beperkt. In de zoektocht naar creatieve oplossingen deed Rendiz naast crowdfunding ervaring op met fondsenwerving bij Start Foundation, stichting Doen, Rabobank Foundation en Heidemij (KNHM).

Meer lezen? Kijk op de website van Rendiz en C3living.

Bij a.s.r. doen we er alles aan om een bijdrage te leveren aan thema’s die in de maatschappij leven. Want om een verschil te maken moeten we de handen uit de mouwen steken. En daarin staan we niet alleen. Om te laten zien dat er in Nederland al veel wordt gedaan geven we mooie initiatieven een podium en laten we zien wat je zelf kunt doen om duurzamer te leven. #ditisdetijdvandoen

Huub Sweerts

Meer verhalen over Duurzaam Leven

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenacht, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }