‘Kunt u mij uitleggen waarom die meneer met een accent praat?’ Het is een van de vragen die we op social media en via e-mail krijgen over onze reclamespots met rapper Sticks.
Sticks is de artiestennaam van Junte Uiterwijk uit Zwolle. Vroeger bekend als Sticky Steez of Stickert van de rapformatie Opgezwolle, de eerste rapgroep uit het oosten van Nederland die landelijke aandacht kreeg. Nu kennen we Sticks vooral van het duo Rico & Sticks . Misschien geldt wel voor alle rappers dat ze niet accentloos ABN spreken, maar wat ons betreft doet dat er ook niet toe. We werken met Sticks omdat hij een zeer maatschappelijk betrokken rapper is. Met een sterke persoonlijke mening over maatschappelijke issues en dus ook over verzekeraars en hun rol in de samenleving. Hij houdt ons scherp!
In 2016 hebben we Sticks gevraagd om een rap te schrijven en uit te voeren over wat hij van een verzekeraar verwacht. De campagne laat zien wat ons drijft. Waarin we goed luisteren naar Nederlanders, hoe zij aankijken tegen een verzekeraar. Dat we best veel verwachtingen van Nederland al kunnen waarmaken en dat we ons ook heel goed realiseren dat we er nog niet zijn. Maar dat we elke dag weer stappen zetten om aan al die verwachtingen te voldoen. In 2017 en 2018 gaven we vervolg aan die rap, ook weer met Sticks, maar nu samen met andere Nederlanders. Vorig jaar ging het over ons duurzame investeringsbeleid en nu over financiële zelfredzaamheid.
Er zijn altijd ‘lovers & haters’ voor een opvallend campagneconcept. Dat vinden we jammer, maar we weten ook dat we nooit een commercial kunnen maken die iedereen aanspreekt. Toch hopen we dat de boodschap, namelijk dat wij de financiële zelfredzaamheid van Nederlanders proberen te verbeteren door o.a. les te geven op scholen, wél een positief gevoel achterlaat. En gelukkig is dat voor veel mensen ook een reden om nog eens kritisch naar hun verzekeringen te kijken. Het feit dat we al jaren achter elkaar op 1 staan in de Eerlijke Verzekeringswijzer, omdat we bijvoorbeeld niet investeren in de wapenhandel en de tabaksindustrie, helpt daar ook bij.
Sticks: 'Het gaat erom hoe je als bedrijf in de wereld staat, over fatsoen. Het is mooi dat a.s.r. ook van bijvoorbeeld de Eerlijke Verzekeringswijzer de credits krijgt voor het beleid. Ik heb echt het idee dat a.s.r. goed bezig is en verantwoordelijkheid neemt. Duurzaam en humaan beleid, daar gaat het om. Daarom sta ik achter de campagne van a.s.r., omdat a.s.r. bewijst een andere verzekeraar te zijn door een antwoord te geven op de kritische vragen die ik heb gesteld.'