Welkom bij a.s.r.

Wij gebruiken technieken in de site die niet worden ondersteund door jouw browser. Wij ondersteunen wel alle laatste versies van Chrome, Safari, Firefox en Internet Explorer.

Home Blog Zo duurzaam kun je een scooter maken

Zo duurzaam kun je een scooter maken

Het is een jongensdroom. Nog geen drie jaar geleden zegden oprichters Quinten Selhorst (Q voor zijn collega's) en Maarten Poot hun baan op om voluit te gaan voor hun droom: een duurzame bijdrage leveren aan het openbaar vervoer in de grote steden. Inmiddels rijden er ruim 400 elektrische felyx scooters in Nederland. En dit aantal groeit snel.

De felyx scooters rijden nu in Amsterdam en Rotterdam, begin april volgt Den Haag. Duurzaamheid is een belangrijke sleutel tot het succes. Quinten Selhorst: "Wij bieden gedeelde scooters aan op ritbasis, voor €0,30 per minuut, toegankelijk via een app op je telefoon. Dat is felyx in één zin. Een belangrijke reden voor ons succes is dat we de uitvoering van ons concept tot in detail hebben doordacht. Ook en vooral in termen van veiligheid en het voorkomen van overlast. Daar plukken we nu de vruchten van."

Wel de voordelen, niet de nadelen

Waar blijkt dat duurzame uit? Q: "In de eerste plaats natuurlijk omdat onze scooters elektrisch zijn. Ze zijn begrensd tot 25 kilometer per uur, ze stoten geen CO2 uit en blazen geen fijnstof de stad in. Onze scooters zijn zwaar en kostbaar. Dat betekent dat ze in het openbaar niet zo makkelijk kunnen worden verplaatst door voorbijgangers, of ergens kapot worden achtergelaten. Daarnaast weten wij altijd wie er het laatste op heeft gereden, zit er een slot op waarmee je de scooter niet kunt wegrollen, en een fietsbel in plaats van zo'n irritante toeter. Bovendien is een scooter vervangen duur, dus ze moeten veel langer mee dan een step of een huurfiets."

Ambtelijke molens

Waarom rijden er in Rotterdam drie keer zoveel scooters, terwijl jullie in Amsterdam zijn gestart? Q: "In Rotterdam malen de ambtelijke molens sneller. We werken daar efficiënt samen met het openbaar vervoer en met de gemeente. In Amsterdam gelden andere spelregels. Hier is duidelijk vraag naar méér felyx scooters en wij zijn er klaar voor, maar we hebben nog geen toestemming om het aantal uit te breiden. In Den Haag mogen we in april meteen van start gaan met 200 scooters."

Soms de fiets, soms de felyx

Waarin onderscheidt felyx zich van andere aanbieders van gehuurde voertuigen? Q: "Wij zijn supertoegankelijk. Je kunt je heel makkelijk online aanmelden, er zijn géén startkosten en een abonnement is gratis. Je hoeft dus niet eerst een flink bedrag over te maken. Je betaalt enkel €0,30 per minuut. Het is ook niet onze bedoeling, dat je voor felyx de fiets laat staan. Daar is het ook te duur voor. Ik fiets zelf ook door de stad, maar als ik meerdere zakelijke afspraken na elkaar heb of mijn afspraak is een eind verderop, dan pak ik de felyx. Dus soms de fiets, soms de e-scooter en soms het OV - dat is de ideale verdeling voor stedelijk vervoer. Ruim 10% van onze verhuur start of eindigt trouwens bij een treinstation in Amsterdam, een mooie validatie dat we enorm complementair zijn aan elkaar. Met trein en felyx samen kom je het snelst van A naar B - en nog comfortabel ook."

Duurzame samenwerking

Waarin uit zich dat duurzame nog meer? Q: "Duurzaamheid is een kernelement in onze propositie. Dat uit zich in alles wat we doen. In de begrenzing op de scooter, in de manier waarop we communiceren met onze klanten, en ook in de partners met wie we samenwerken. We screenen onze leveranciers natuurlijk op prijs en trackrecord, maar ook op duurzaamheid. Daarom hebben we bijvoorbeeld gekozen voor een duurzame energieleverancier. Onze e-scooters rijden op Nederlandse wind en CO2-gecompenseerd gas. Als schadeverzekeraar hebben we gekozen voor a.s.r., omdat zij duurzaamheid ook hoog in het vaandel hebben staan. Zij willen qua duurzaamheid vooroplopen in de financiële sector, wij in het individuele openbaar vervoer. Wij spreken dus dezelfde taal, dat is prettig."

Een rit in de achtbaan

En... hoe bevalt het ondernemerschap na drie jaar? Q: "Dit is en blijft een enorm avontuur. Maarten en ik zijn beiden afkomstig uit de consultancy. Dat is ook een interessante werkomgeving, want als consultant mag je overal in de keuken kijken. Maar zelf achter het fornuis staan en aan de knoppen draaien, dat is toch een heel ander verhaal. Maarten en ik vergelijken ons bedrijf vaak met een rollercoaster. Soms ga je heel snel, dan weer even langzaam, soms vlieg je bijna uit de bocht maar wat er ook gebeurt, je blijft steeds vooruitgaan en het blijft spannend. Dat zijn de belangrijkste drijfveren voor ons. En wij blijven bijleren, want als startende ondernemer moet je alles zelf doen en zelf weten. Tweeënhalf jaar geleden, het voelt nog als de dag van gisteren, gingen we op verkenning bij scooterdealers in Nederland. Nu bekijken en bestellen we hele containers met scooters. En we doen ook iets moois voor de wereld!"

Foto: de oprichters van felyx, Quinten Selhorst (links) en Maarten Poot

Fleur Gorissen-de Paauw

Meer verhalen over Verzekeren