Duurzamer inkopen staat bij steeds meer ondernemers hoog op de agenda. Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar tegelijk is er nog wel een groot verschil tussen ‘op papier’ en ‘in de praktijk’. Want goede bedoelingen is één… uitvoeren is vaak iets heel anders. Juist bij dit praktische onderdeel helpen Winne Benschop en Lydia Boonstra van 2BHonest. ‘Je hoeft niet meteen alles van A tot Z perfect te doen. Het begint met de juiste motivatie.’
Kort samengevat hou je met een duurzaam inkoopbeleid zoveel mogelijk rekening met mens en milieu. Hierbij wil je als bedrijf voldoen aan de OESO-richtlijnen. Deze richtlijnen helpen bedrijven om een duidelijk standpunt in te nemen over onder andere mensenrechten, kinderarbeid en milieu. Voor milieu betekent dit stilstaan bij de herkomst van de materialen en producten die je inkoopt. Komt het materiaal uit gebruikte producten en is het dus circulair? Is het gemaakt met schone energie en daardoor met minder CO2-uitstoot? Is het (voor een deel) gemaakt van plantaardige materialen (bio-based)? Ga ook na wat de milieu-impact is tijdens en na gebruik. Winne: ‘Je maakt in jouw keten een grote impact op mens en milieu met de spullen die je inkoopt.’
Het is steeds belangrijker dat bedrijven duurzame keuzes maken, en inkoop hoort hierbij. Klanten verwachten dat ondernemers hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Bovendien, hoe groter je bedrijf is, hoe meer je jouw duurzame beleid wettelijk moet verantwoorden. Als je een kleinere mkb-ondernemer bent, hoef je wellicht nog wat minder openbaar verantwoording hierover af te leggen. ‘Toch is het ook dan verstandig om nieuwe wetten over rapportageverplichtingen voor te zijn,’ zegt Lydia. Zéker als je deel uitmaakt van een keten met grote bedrijven. Zij moeten namelijk wél hun inkoopbeleid verantwoorden en kunnen jou als partner om meer duurzaamheid en transparantie vragen.’
Breng eerst jouw inkoopketen in kaart. Waar zitten mogelijke problemen als het gaat om mens en milieu? Gebruik hierbij de bril van risicomanagement: welk negatief en positief effect heeft jouw gedrag op mens, natuur en milieu in jouw keten? Heb je hier invloed op door andere keuzes te maken? En wil je deze keuzes ook echt maken? Lydia: ‘Met name die motivatie vinden we bij 2BHonest heel belangrijk. We werken het liefst met klanten die echt een verschil willen maken in de praktijk, in plaats van alleen een mooi rapportje voor de bühne.’
‘Laat de groene impact die je in jouw keten maakt, zien aan de buitenwereld,’ zegt Winne. Lydia vult aan: ‘Je invloed reikt verder dan alleen je eigen activiteiten. Juist door ook van leveranciers duurzame keuzes te verwachten, maak je impact in jouw organisatie en keten. Een duurzaam imago helpt je daarnaast om talent aan te trekken. Mensen die nu afstuderen, zoeken een baan waarmee ze een positieve impact maken op de wereld.’
Eén van de klanten die 2BHonest geholpen heeft, is TBI. TBI bestaat uit 20 techniek-, bouw- en infra-ondernemingen. Lydia: ‘Samen met de inkopers van de bouwtak van TBI hebben we een lijst met duurzame alternatieven voor materialen opgesteld. Andere TBI-ondernemingen gebruiken die groene lijst nu ook bij hun inkoop.’
Bierbrouwerij Swinkels Family Brewers is ook een klant. Swinkels Family Brewers behoort tot de grootste brouwerijen van Nederland’. Winne: ‘Wij hebben hen geholpen om de circulariteit meetbaar te maken bij hun inkoop-, productie- en hergebruikproces.’
Lydia: ‘Wij kopen bij 2BHonest zelf niet veel producten in, maar we wegen wel af welke bedrijven we helpen. Daarbij kijken we vooral of de mensen in die organisaties gemotiveerd zijn voor een lange termijn verandering.’ Winne en Lydia werken bij 2BHonest vanuit De Groene Afslag, een circulaire ontmoetingsplek waar duurzaamheid centraal staat. De lunch is bijvoorbeeld vegetarisch. Daarnaast heeft 2BHonest het Bcorp-certificaat gekregen. Dit is een duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven die zich inzetten voor continue verbetering van duurzaamheid, ethiek en transparantie.
Door duurzamer te ondernemen draag je niet alleen bij aan een betere wereld, maar je investeert óók in de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Een duurzaam imago helpt je daarnaast om talent aan te trekken. En je bespaart met duurzame oplossingen op je kosten.
Bij a.s.r. willen we maatschappelijke impact maken, samen met onze klanten. Hierbij begrijpen we heel goed dat duurzamere keuzes voor kleinere bedrijven vaak grote investeringen zijn. Maar ook met veel kleinere duurzame keuzes kunnen we samen een groot verschil maken. Voor onszelf én voor de wereld om ons heen. Wij helpen je duurzamer ondernemen. Met zakelijke producten, kennis van experts en verhalen van bedrijven die vooroplopen in duurzaamheid. Laat je inspireren!