Ga naar de hoofdinhoud
Home 4 tips om mensen echt te motiveren
mensen in een vergadering

4 tips om mensen echt te motiveren

19 april 2021

"Prettig werken en mijn talenten goed benutten, dát zijn dingen die ik zoek in mijn werk.” "Ik vind iets bijdragen aan de maatschappij belangrijker dan een vet salaris of een hoge functie." Zulke statements horen werkgevers steeds vaker van hun medewerkers - en die trend zet door. Natuurlijk kun je daar je schouders over ophalen. Maar Theo, eigenaar van een constructiebedrijf, neemt deze ontwikkeling wél serieus. In dit blog lees je vier tips van Theo over hoe hij zijn medewerkers sterker bij zijn zaak heeft betrokken.

Tip 1: Ga in gesprek met je medewerkers 

Intrinsieke motivatie, dat is wat mensen van binnenuit drijft. Weten wat jouw mensen echt beweegt? Vraag het ze gewoon en maak het ook bespreekbaar. Neem je medewerkers mee in de missie van het bedrijf, zodat zij zich meer betrokken voelen. Probeer ook rustig de tijd te nemen voor gesprekken zoals dit, zodat je er goed achter kan komen wat hen drijft.

Tip 2: Bied ruimte voor ontwikkeling

Veel mensen zijn leergierig en vinden het leuk om iets bij te leren. Zeker als die ene cursus of training in de praktijk iets kan bijdragen. Geef je medewerkers daarom de ruimte én de mogelijkheid om zich aan te melden voor bepaalde cursussen of trainingen. Op die manier kun je heel eenvoudig de motivatie verhogen onder je medewerkers. 

Tip 3: Betrek iedereen in het team 

Dit bereik je bijvoorbeeld door meer met het team te doen en ervoor te zorgen dat iedereen het gezellig heeft op zijn werk. Maar regelmatig met elkaar brainstormen over ontwikkelingen in het bedrijf zorgt ook voor een grotere betrokkenheid. Durf voorstellen te bespreken die op het eerste gezicht misschien ver van je bed liggen. Soms blijkt een gek idee via een omweg toch prima uitvoerbaar. Theo: "En anders kun je er later smakelijk om lachen."

Tip 4: Vraag het zelf aan je medewerkers

Uiteindelijk werkt het natuurlijk het beste om aan medewerkers zelf te vragen wat zij willen veranderen om gemotiveerder te worden. Een idee vanuit henzelf werkt waarschijnlijk het beste!

Zijn deze 4 tips nu heilig voor succes? Dat kunnen we natuurlijk niet zo stellig zeggen. Maar het spreekt voor zich dat als je medewerkers meer lol in hun werk krijgen, de motivatie ook hoger is. En dat zorgt op de lange termijn voor een lager ziekteverzuim want: gemotiveerde en gezonde medewerkers kunnen langer doorgaan. En dat wil jij toch ook?! 


Meer verhalen over Werkgeverschap

4 tips om mensen echt te motiveren
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 10000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }