Ga naar de hoofdinhoud
Home Pensioenakkoord: verbreding in adviesbehoefte [podcastaflevering #2]
Folkert Pama, Vandena van der Meer, pensioenakkoord, podcast

Pensioenakkoord: verbreding in adviesbehoefte [podcastaflevering #2]

Duurzame verdienmodellen in het nieuwe pensioenstelsel [podcastserie]
06 september 2021

Met de komst van het nieuwe pensioenstelsel verandert er veel in de adviesmarkt. Over deze veranderingen, nieuwe ontwikkelingen die al in gang zijn gezet en welke rol de adviesbureaus kunnen innemen, praten Vandena van der Meer van Montae & Partners en Folkert Pama van a.s.r. in deze tweede podcastaflevering uit de serie ‘Duurzame verdienmodellen in het nieuwe pensioenstelsel’.

Beluister de podcast!

Financieel fitte werknemers is ook een belang van de werkgever.

Ander pensioenstelsel; andere zorgplicht voor werkgevers 

Het nieuwe pensioenstelsel verandert onder andere de manier waarop werkgevers invulling geven aan hun zorgplicht. De nadruk komt steeds meer te liggen op het informeren van werknemers over hun persoonlijke mogelijkheden inzake het pensioen. Het is hierbij van belang van de werkgever dat werknemers financieel fit genoeg zijn om persoonlijke keuzes te kunnen maken waarmee ze hun doelen kunnen realiseren, zoals eerder stoppen met werken. 

Zorgvuldige begeleiding nodig voor werknemers

Toch is het niet alleen de werkgever die hierin verantwoordelijk is. Folkert: “De belangrijkste verantwoordelijkheid ligt bij de werknemer om zich te verdiepen in zijn pensioen.” Maar met de veelheid aan keuzes die elke werknemer afzonderlijk heeft in het nieuwe pensioenstelsel, staat een zorgvuldige begeleiding voorop. Niet alleen van de werkgever, maar ook van de adviseur en de pensioenuitvoerder.

Het advies verplaatst zich naar het begeleiden van individuele deelnemers.

Meer inzicht met grip op inkomen en uitgaven

Vandena benadrukt dat werknemers naar het totale financiële plaatje kijken, voor nu en later. “Door ze nu meer grip te geven op hun inkomen en uitgaven, krijg je werknemers die financieel fitter zijn.” Bij Montae werken ze daar al aan via tooling gebaseerd op Zweeds voorbeeld waarmee mensen meer inzicht krijgen. Een aanpak die ook Folkert onderschrijft. Hij verwacht  een sterke verandering in de adviesmarkt, waarbij er minder adviesbehoefte is bij werkgevers en meer behoefte is aan persoonlijke begeleiding bij werknemers.

pensioenakkoord, podcast, folkert pama, vandena van der meer
Kansen door verandering in adviesbehoefte

Zowel Folkert als Vandena zien kansen in die veranderende adviesbehoefte. De pensioenmarkt was heel complex maar wordt nu eenduidiger én krijgt meer samenhang met de rest van de arbeidsvoorwaarden. Het gevolg is dat het advies breder wordt. Hoe meer inzicht een werknemer heeft in zijn of haar financiële situatie, hoe optimaler het pensioen ingericht kan worden. Hiervoor is het van belang dat de werknemer actief keuzes maakt, en daar is in de meeste gevallen een adviseur bij nodig.

Die oude schoenendoos? Dat kan nu allemaal geautomatiseerd worden.

Digitalisering als opstap naar persoonlijk advies

Weinig werknemers schakelen nu al zelf een adviseur in. Maar met tooling waarmee ze getriggerd worden over de persoonlijke mogelijkheden en inzicht krijgen in hun financiële situatie nu en later, verwachten Folkert en Vandena dat dit veel meer gaat gebeuren. “Met de online tool van a.s.r. ‘Ik denk vooruit’ maak je zelf je financiële planning. De geboden oplossingen die we laten zien, zijn niet enkel financiële producten. Het kan ook gaan over zonnepanelen of een deelauto als manieren om kosten te besparen.”

Door te digitaliseren bereik je veel mensen en kun je hen snel helpen met persoonlijk financieel inzicht. Om vervolgens de oplossingen om te zetten in acties, is vaak een adviseur nodig. Zo creëert de digitalisering de vraag om persoonlijk financieel advies.

Financiën en pensioenen leuker maken

Dat verdienmodel voor de adviseurs hangt wel samen met de bereidheid van werknemers om zelf in actie te komen. Om zélf hun financiële situatie te bekijken en zich te verdiepen in hun persoonlijke wensen en mogelijkheden. De uitdaging voor onze sector is volgens Folkert en Vandena, om financiën en pensioenen leuker te maken zodat mensen ook echt in beweging komen en keuzes wíllen maken.

Folkert benadrukt dat we meer mensen kunnen bereiken als we dat doen op een manier die ze meer aanspreekt. Niet zoals we vanuit de sector denken, maar op een aansprekende manier voor de werknemer, denk aan moderne communicatietechnieken. Vandena beaamt dit: “Als we iets bedenken waardoor mensen wat vaker naar hun pensioen en financiële situatie kijken, dan hebben we het goed gedaan met elkaar.”

Beluister de podcast ‘Verbreding in adviesbehoefte'

Van collectief pensioenadvies aan werkgevers naar individueel pensioenadvies aan werknemers; dat vraagt om een andere aanpak en andere tooling. Welke mogelijkheden daarin zijn en wat Vandena van der Meer en Folkert Pama daarin zelf al zien en doen, vertellen ze in deze podcast (luistertijd ongeveer 24 minuten). Het is de tweede uit de reeks over duurzame verdienmodellen in het nieuwe pensioenstelsel. De eerste podcast over 'het belang van goed samenspel' kun je hier terugluisteren.

Annelies Heinen

Meer verhalen over Pensioen

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":true,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }