Plastic Soup Foundation kiest voor pensioen van a.s.r.

24 september 2019

‘Toen ik in 2008 ‘plastic soup’ googelde kwamen er exact drie hits naar boven’, vertelt Maria Westerbos, oprichter van Plastic Soup Foundation. Maria was televisiemaker in Hilversum toen ze leerde over het bestaan van de grote hoeveelheid aan plastic die ons milieu en gezondheid teisteren. Ze besloot het roer om te gooien en richtte in 2011 een foundation op: Plastic Soup. Deze Foundation speurt de wereld af naar innovatieve oplossingen om de plastic soep te bestrijden. Maria vertelt over de ontwikkeling en groei van haar foundation. Ook nam het aantal medewerkers toe en dat zorgde voor een nieuw vraagstuk: welke pensioenregeling past bij Plastic Soup Foundation?

Een beetje fatsoenlijke NGO biedt zijn werknemers een goed pensioen aan.

Wat doet Plastic Soup Foundation?

‘Plastic Soup Foundation haalt geen plastic uit het water, maar zorgt ervoor dat het niet (meer) in het water terecht komt. In onze communicatie en activiteiten zijn we een ‘zender’. Als zender verzamelen we wetenschappelijk bewijs en vertellen het aan degene die het volgens ons moeten horen: de industrie of de overheid. Met onze stem hebben we  al invloed gehad op het gebruik van plastichoudende producten van bedrijven als L'Oréal, Unilever, G-Star, Hema en Adidas. Het mobiliseren van de industrie is stap één. Als dit te weinig resultaat oplevert dan spreken we het bredere publiek aan. Onderdeel hiervan is ons jaarlijkse event ‘World Cleanup Day’.’

Plastic Soup Foundation heeft veel bereikt. Zit hier een groot team achter?

‘Dat we een zender zijn betekent onder andere dat we het team klein houden. De foundation bestaat uit minder dan twintig vaste werknemers. Mensen van het eerste uur werken nu nog steeds bij ons. In het begin verdiende niemand iets. We waren afhankelijk van vrijwilligers en hadden geen subsidie. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot ‘One of the leading advocacy groups to tackle plastic pollution in the world’. Vergis je niet, nog steeds draaien we elke euro drie keer om, maar we kunnen onze werknemers nu wel pensioen aanbieden.’ 

Pensioen moet gewoon goed geregeld zijn, zonder zorgen.

Hoe is het om te werken bij Plastic Soup Foundation?

‘Mensen kiezen er heel bewust voor om bij Plastic Soup Foundation te werken. Iedereen is hier volop bezig met het redden van de wereld. We willen de aarde nu, maar zeker ook voor later, tot een schonere en mooiere plek maken. De sollicitaties stromen nog steeds binnen. Mensen over de hele wereld willen graag helpen. Zo stond er een keer een jongeman uit Kroatië bij ons op de stoep. Hij zei: ‘Ik kom hier werken.’ Dus toen hebben we hem maar een bureau gegeven, haha. In het begin liep het team wel even met de ziel onder de arm, maar samen zijn we gegroeid en professioneler geworden. Ik moet toegeven dat ik de lat erg hoog leg. Daarom vind ik het ook belangrijk dat we soms eerder stoppen, leuke activiteiten met elkaar ondernemen en dat de arbeidsvoorwaarden goed zijn. We hebben natuurlijk ook een kerstfeest met de lelijkste kersttrui verkiezing.’ 

Waar let je als NGO op als je op zoek gaat naar een pensioenregeling?

‘Een beetje fatsoenlijke NGO biedt zijn werknemers een goed pensioen aan. We zijn erg efficiënt, dus ook met geld. Toen het financieel mogelijk was, zijn we ons gaan oriënteren. De werknemers wilden dat ook heel graag. Vervolgens heeft een adviseur ons bij het proces begeleid. Voor ons was het sleutelwoord natuurlijk duurzaamheid. We willen dat het pensioen op een goede en transparante manier wordt opgebouwd en dat de investeringen volledig duurzaam zijn. Het Werknemers Pensioen van a.s.r. kwam als beste uit de Eerlijke Verzekeringswijzer. Vervolgens heeft onze adviseur de beleggingen tot op de puntkomma uitgezocht. a.s.r. had ook veel voorbeelden en rekenmodellen. Daarmee weten we nu heel goed waar we aan toe zijn. Pensioen moet gewoon goed geregeld zijn, zonder zorgen.’

Plastic Soup Foundation en a.s.r. zetten zich in voor een betere wereld. Hoe kunnen andere werkgevers (extra) bijdragen?

‘Mensen willen graag horen dat ze kunnen bijdragen aan een betere wereld. We bieden daarom handelingsperspectief in de vorm van apps. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een quickscan doen. Daarmee krijg je een indruk van het gebruik van plastic binnen de organisatie. Onze nieuwste campagne heet het ‘Ultimate Plastic Diet’: een dieet waarmee je je persoonlijke plastic footprint kunt verminderen. Plastic zit bijna overal in. Helaas zit het ook letterlijk in ons. We krijgen het binnen via eten, drinken en zelfs via de lucht die we inademen. Daarom vinden we bij Plastic Soup Foundation dat we op plasticdieet moeten. In de app zie je hoe (gemakkelijk) dat kan. Vervang bijvoorbeeld je plastic scheermesje door een stalen variant of je plastic afwasborstel door een houten. Terug naar grootmoeders tijd!’

Pensioen
Uschi Braun

Meer verhalen over Werknemers Pensioen